Vasta vähän yli kolmekymppinen norjalainen moni-instrumentalisti Mathias Eick on tunnettu ECM muusikko, sillä hän on levyttänyt oman ensimmäisen “The Door” albuminsa lisäksi monien muiden artistien kanssa. Hän soittaa mm. Iro Haarlan ECM äänitteillä “Northbound” ja aivan uunituoreella “Vespers” levyllä. Eick on ollut mukana äänitteiden lisäksi sessiomuusikkona mm. Chick Corean ja Pat Methenyn kanssa.
Vaikka Eick, soittaa “Skala” levyllä kolmea eri instrumenttia, niin kaiken keskipisteessä on ehdottomasti hänen puhaltamansa trumpetti ja sen soinnukas, valtavan melodiarikas ja rauhallisen harmoninen äänimaailma. Rohkean kekseliään ja neuvokkaan trumpetin soiton lisäksi Eickillä on taustalla voimakas nykyaikainen yhtye, mitä on tehostettu kahdella rumpalilla. Kaikesta huolimatta hänen trumpetinsoitollaan on selkeän hallitseva rooli läpi koko levyn sisällön. Soiton paikoitellen esille tuleva viihteellisyys luo sellaisen pohjan mikä varmasti herättää suuremmankin kuulijakunnan jazzpiirien ulkopuolella.
Levyllä on yhteensä kahdeksan soittajaa, mutta varsinaisen yhtyeen muodostavat Eickin lisäksi rumpalit Torstein Lofthus ja Gerd Nilssen sekä pianisti Adreas Ulvo ja sähköbasisti Audun Erlien. Nimikko kappale “Skala” on muhinut mielessä jo pitkään, jopa vuosia kuten Eick asian ilmaisee. “Edinburg” on nimensä mukaan sävelletty Skotlannissa ja siihen hän on saanut innoitteen Jan Garbarekin saksofonin vaikeroivasta, äänekkään itkunsekaisesta, soundista.
Harpisti Sidsel Walstad esiintyy vain kevyen rauhallisuuden tyyssijaan kuulijan johdattelemassa kappaleessa “June”. Kosketinsoittaja Morten Qvenild on mukana kappaleissa “Skala”, hyvin etenevässä, groove-pohjaisessa kappaleessa“Oslo”, missä kahden rumpalin ajatusmaailma tuodaan kuulijan korviin eri kanavilla ja Eickin ihaileman Joni Mitchellin töiden innoituksesta syntyneessä kappaleessa “Joni”. Tämä kappale on myös ollut jo vuosia valmis ja Eick katsoi nyt olleen sopivan hetken sen yhdistämiseksi tälle levylle. Tenorisaksofonisti Tore Brunborg soittaa kappaleissa “Skala” ja “Day After”, missä hän saa hyvän keskusteluyhteyden Eickin trumpetin kanssa. “Biermann” on saanut nimensä Eickin vuokraamasta Oslon talosta, jonka oli aikoinaan omistanut Biermann niminen saksalainen tukkukauppias. Se on aika juhlallinen, huokuen syvää emotionaalista kaipausta. Levyn päättävä “Epilogue” soitetaan trio kokoonpanossa, missä Eick soittaa trumpetin lisäksi, vibrafonia ja kontrabassoa, Ulvon voimakkaan pianosoundin ja Lofthusin energisen tehokkaan rummutuksen lisäksi.
ECM:n lanseeraamat levyt äänitetään yleensä hyvin nopealla aikataululla, mutta tämän levyn äänittämisessä on tehty töitä useita viikkoja ja eri studioilla. Sen ajan kuitenkin Eick on tehnyt työtä yksin suurimmaksi osaksi ja muita soittajia on kutsuttu paikalle tarpeen mukaan. Tulos on taiteellisuudessaan erinomainen. Mathias sanoo itse käyttäneensä musiikillista skaalaa varsin laajasti klassisesta popiin. (JKi)
Mathias Eick, trumpetti, vibrafoni, kontrabasso, Andreas Ulvo; piano, Audun Erlien; sähköbasso, Torstein Lofthus; rummut, Gard Nilssen; rummut, Morten Qvenild; kosketinsoittimet, Tore Brunborg; tenorisaksofoni, Sidsel Walstad; harppu
Äänitys: Even Enersen Ormestad ja Audun Ofstad Borrmann, joulukuu 2009 ja tammikuu 2010, Cabin Recorders, Bugges Room ja Pooka Studio, Oslo. Miksaus: Jan Erik Konsshaug, Manfred Eicher ja Mathias Eick, toukokuu 2010, Rainbow Studio. Tuotanto: Mathias Eick ja Manfred Eicher. Kannen suunnittelu: Sascha Kleis. Kannen kuva: Jan Kricke. Julkaistu: 2011.
- Skala 6:14
- Edinburgh 5:04
- June 4:14
- Oslo 5:27
- Joni 5:52
- Biermann 6:07
- Day After 4:52
- Epilogue 3:20
Kaikki kappaleet ovat Mathias Eickin sävellyksiä ja sovituksia.
Kappaleen June harppusovitus Jan Martin Smördal ja Mathias Eick