New York – Copenhagen
Universal Music UNI EP 0860225
Tanskalainen jazzlaulaja, lauluntekijä ja kitaristi Mette Juul julkaisi vain puoli vuotta sitten neljännen albuminsa Change (https://www.jazzrytmit.fi/s8-levyarvostelut/c29-levyarvostelut/mette-juul-4/), missä liikutaan laulun, neljän kitaran, kontrabasson ja pianon muodostamassa hempeän pehmeässä ja kauniissa soundimaailmassa. Levyn äänitykset tehtiin kolmessa eri paikassa. Kun tunnelma äänityksissä koettiin intiimin läheiseksi ja onnistuneeksi, niin samanaikaisesti ”purkitettiin” muutama muu kappale, mitkä eivät päätyneet kuitenkaan tälle levylle.
Change -levyn kolmestatoista kappaleesta äänitettiin osa New Yorkissa ja nyt tähän liittyen saadaan hieman yllättäen jatko-osa, kun uusi viiden kappaleen New York – Copenhagen 25.33 minuutin mittainen EP -levy julkaistaan virallisesti 6. maaliskuuta. Mette sai Change -levytyksen yhteydessä tilaisuuden äänittää kolme kappaletta aikaisemmin häneen levyllään There Is a Song (2015) kolmella raidalla vierailleen teksasilaisen jazzkitaristin Mike Morenon kanssa. Muut kolme soittajaa ruotsalaiset, kitaristi Ulf Wakenius ja kontrabasisti Lars Danielsson sekä tanskalainen kitaristi Per Møllehøj olivat mukana myös Change -levyllä.
Mette Juulin aikaisemmilla albumeilla olemme tottuneet kuulemaan paljon hänen omaa sävellys- ja sanoitustyötään. New York – Copenhagen on sikäli hieman poikkeava, että se sisältää säveltäjinä tunnettujen muusikoiden, kuten Leonard Bernstein, Hoagy Carmichael, Kenny Wheeler, Michel Legrand ja Jimmy Rowles, sävellyksiä. Kahteen kappaleeseen Mette on tehnyt kuitenkin omat sovitukset. Kappaleiden tulkinnat ovat syntyneet hetkessä studiossa laulun, kolmen kitaristin ja basistin keskinäisessä yhteydessä.
Levyllä matkaa tehdään duo- ja triosessioina Change -levyn tapaan kauniin pehmeässä smooth -jazzin ajattomassa soundimaailmassa pyrkien havainnoimaan ja löytämään yhteisen käytävän New Yorkin elämää sykkivän ja voimaa pursuavan nuorekkaan energisyyden vastapainona pohjoismaisen karun lämmön ja suoraviivaisen vaatimattoman koruttomuuden välillä. Onnistutaanko tässä jää kuuntelijan arvioitavaksi.
”Mihin kaikki aika oikeastaan kuluu? En ole tehnyt puoliakaan siitä, mitä haluaisin tehdä, niin monet sanat jäävät kertomatta, mutta ehkä pystymme saamaan kaiken kurottua kiinni joskus myöhemmin”, Some Other Time. Näin Mette aloittaa laulunsa kuulakkaan kauniisti Morenon säestäessä viileän tyylikkäästi kitarallaan.
Monista yhteyksistä tuttu Hoagy Carmichaelin ja Johnny Mercerin yhteistyökappale Skylark (kiuru) on kuulunut monien artistien ohjelmistoon ja kuultu monilla levyillä. Moreno jatkaa kitarallaan täydentäen taustan. Metten oma sovitus alkaa sanattomalla linnun lentoa muistuttavalla hymisevällä hyräilyllä. ”Skylark, onko sinulla mitään sanottavaa minulle? Osaatko kertoa minulle missä rakkaani voi olla?” Tyypillisen rakkaustarinan alkulähteiltä esiin nouseva laulu etenee Metten skattailulla, mikä jatkuu hartaan kauniisti hetken vuoropuheluna Morenon soiton kanssa, ”kunnes sydän löytää paikkansa kiurun siivillä”.
Vuonna 2014 edesmenneen kanadalaisen trumpetisti/kornetisti Kenny Wheelerin sävellystuotanto on mittavan pitkä. Yksi tästä listasta poimittu sävellys ja jazzlaulaja Norma Winstonen sanoittama For Jan löytyy aikaisemmin Metten vuonna 2012 ilmestyneeltä levyltä, Moon on my Shoulder (2012). Siinä Mette ja Ambrose Akinmusire esittivät saman kappaleen yhdessä sovittamana versiona. Tällä uusimmalla levyllä Mette laulaa oman sovituksensa samaisesta For Jan -sävellyksestä osan kaksi (Part two), minkä taustoittavat Ulf Wakenius kitaralla ja Lars Danielsson kontrabassolla. Varsin tyypillinen Wheelerin kaihoisa sävellys taipuu viehättävästi Metten laulaessa, ”Lasten äänet ja valon siru rikkovat hajalleen yön unelmat. Herätessään unelmat korkokengistä tulevat mieleen, mutta aika ei riitä pohdinnoille.” Hieman jonkinasteisessa aavemaisissa tunnelmissa kulkeva kappale löytää oman kulku-uransa elämän arkisista asioista, kappaleen sanoma on, elämä ei ole helppoa eikä aina myöskään tasapuolisen oikeudenmukainen.
Syvällisen tunteellinen Michel Legrandin You Must Believe in Spring tuo hyvin esille miten Mette ja kitaristi Per Møllehøj ovat onnistuneet löytämään toisensa yhdistämällä kitaran sielukkaan äänimaiseman ja laulun kaihoisan kaipauksen yhtenäiseksi elämykselliseksi kokonaisuudeksi, mitä täydentää Lars Danielsson kontrabassollaan. ”Kun yksinäiset tunteet jäähtyvät, mieli vie ajatukset niityille, ajattele vain, jos talvi tulee, voiko kevät olla kaukana? Syvimmän lumen alla löytyy ruusun salaisuus, pelkästään se tietää, että sinun on uskottava kevääseen”
”Ikkuna katsoi kohti loputonta maisemakuvaa, kukka ja puut, pienet polut kaukana laskeutumassa puutarhaan, kaukana meistä, paviljongit auringonvalossa, missä ylpeät riikinkukot koristavat näköalaa.” Levyn päättävä Jimmy Rowlesin säveltämä ja Norma Winstonen sanoittama The Peacocks (A Timeless Place) mielikuvatarina ajattomuuden paikasta, mistä kesäisen taivaan heijastukset synnyttävät ajatuksen toisenlaisesta elämästä. Kappale on mukana Change -levyllä Metten ja Per Møllehøj’n yhdessä tulkitsemana. Versio kaksi (Part Two) kulkee Mike Morenon ja Metten yhteistyönä. Ero löytynee lähinnä kitaristien erilaisesta äänialueesta. Morenon kitara liikkuu korkeammalla ja kirkkaammalla sävelalueella, kun taas Møllehøj’n soitto on mystisen matalaviritteisempää.
Metten ääni on kiehtovan houkutteleva ja rentouttavan vetovoimainen. Hän osaa luoda välittömän lämpimän yhteyden kuulijoihinsa. Sympaattisen koskettava läheisyys, intiimi tunnelmallisuus, vapauden kaipuu, yhteiset onnistuneet hetket, unelmien toteutumisen lumous, vilpitön herkkä luonnollisuus, levollisen taianomainen vetovoimaisuus, kaikkea tätä New York – Copenhagen pitää sisällään.
New York – Copenhagen EP -levy täydentää sopivasti Change -albumin sentimentaalisen harmonista ilmapiiriä. Molemmat levyt pitävät sisällään kaunista jazzillista laulua, mitä taustoittaa ammattimaisen tasapainoinen kitaran äänimaailman tuoma rauhaisa, leppoisan sävyisä lauhkeus. Siitä vaan unelmoimaan hyvän lauletun jazzin parissa. (JKi)
Levy tulee virallisesti julkaisuun vasta kuukauden päästä, mutta pätkiä kappaleista voi kuunnella jo ennakkoon Mette Juulin kotisivuilta http://www.mette-juul.com/music/.
Mette Juul esiintyy myös Suomessa keväällä.
April Jazz Club: perjantai, 17.4.2020, 18:00
Mette Juul ja Peter Rosendal (dk)
April Jazz Club, Sokos Hotel Tapiola Garden, Tapionaukio 3, 02100 ESPOO
Mette Juul: laulu, Mike Moreno: kitara (raidat 1, 2 ja 5), Lars Danielsson: kontrabasso (raidat 3 ja 4), Ulf Wakenius: kitara (raita 3), Per Møllehøj: kitara (raita 4). Äänitys: Todd Carter (sessiot Mike Morenon kanssa), Bunker Studio, Brooklyn, New York. Mette Juul, (sessio Per Møllehøj’n kanssa) Metten kotona, Kööpenhamina. Lars Nilsson, avustajanaan Michael Dahlvid, Nilento Studio, Göteborg, Ruotsi (sessiot Ulf Wakeniuksen ja Lars Danielssonin kanssa). Miksaus ja masterointi: Lars Nilsson. Tuotanto: Mette Juul. Kuvat: Alex Nyborg Madsen. Kannen graafinen suunnittelu: Lars Magnussen. Levyn julkaisu: 6.3.2020.
1. Some Other Time (sävellys Leonard Bernstein, sanoitus Betty Comden ja Adolph Green) 6.19
2. Skylark (sävellys Hoagy Carmichael, sanoitus Johnny Mercer, sovitus Mette Juul) 3.29
3. For Jan (Part two) (sävellys Kenny Wheeler, sanoitus Norma Winstone, sovitus Mette Juul) 5.51
4. You Must Believe in Spring (sävellys Michel Legrand ja Jacques Demi, sanoitus Marilyn ja Alan Bergman) 4.46
5. The Peacocks (A Timeless Place) (säv. Jimmy Rowles, sanoitus Norma Winstone) 5.06
Kokonaiskesto 25.33