Before The Storm
Nakama Records NKM001CD
Nyt on käsissä aika merkillinen levy. Ensin alkuun olin aika hämmentynyt, kun levyn kannesta ei saanut mitään selvää, mikä yhtye on kyseessä ja mikä on levyn nimi. Sisäsivulla on kuva ja neljä etunimeä ja alla lukee Oslo 2015. Takakannesta löytyy neljän kappaleen sekä soittajien nimet pienellä präntillä, varmaan fonttikoolla 5 tai jotain tällaista.
Itse joudun ottamaan lasit pois päästä, jotta voin lukea tekstin, mutta useimmilla vanhemmilla ihmisillä saattaa olla tilanne toisin päin, tarvitaan suurennuslasia. Onneksi teksti on kuitenkin kirjoitettu selväkielisesti eikä taiteellisesti käsinkirjoitettuna, kuten toisinaan on tullut nähtyä. Silloin on joutunut jopa arvaamaan kirjaimia. Toki kannen etusivulla on taiteellisesti kirjoitettu tekstiä, jonka arvelin olevan japania. Siitäkään ei asiasta vielä auennut mitään lisätietoa.
Kaikki alkoi selvitä vasta, kun käväisin Nakama Records -levy-yhtiön sivuilla. Yhtyeen nimi tulee suoraan yhtiön nimestä eli Nakama ja heidän ensilevyn nimi on Before the Storm ja sitä on saatavilla käytännössä kaikissa formaateissa (CD:nä, LP:nä, digitaalisesti ladattuna ja “striimaamalla”). Vasta silloin huomasin, että olihan nimi tietenkin kannen sivureunalla myös selkokielisenä. No, näin saattaa käydä, kun hämmennys on riittävän suuri. Lisää hämmennystä oli tiedossa, kun pääsi kuuntelemaan itse levyn sisältöä.
Sivuilta selvisi myös, että yhtiö on neljän soittajan viime vuonna (2015) muodostama kollektiivi. Perustajat ovat samat henkilöt, jotka soittavat levyllä, viulisti Adrian Løseth Waade, pianisti Ayumi Tanaka, rumpali Andreas Wildhagen ja basisti Christian Meaas Svendsen, joka on myös yhteen johtohahmo kappaleiden säveltäjänä.
Levyn musiikki onkin täynnä hämmentäviä osioita. Heti pitkän ykköskappaleen alkajaisiksi aloin ihmetellä, että onko levyssä jotain vikaa, kun 10 sekunnin muutaman rummun pärähdyksen jälkeen alkoi jatkuva saman äänen toisto, pianon voimakas ja lyhyt ääntely ja siihen sitoutuneena pieni rummutus. Tätä levyllä kestää käytännössä lähes koko kappaleen ajan yli 17 minuuttia. Väliin saattoi tulla vain yhden nuotin kimakka lisäys pianon koskettimilta tai joku pienen pieni uusi nyanssi aika ajoin.
Tässä vaiheessa tuli mieleeni vuosien takaa australialaisen pianistin esitys Tampereella, jolloin yhden koskettimen soitto kesti ainakin 10 minuuttia, jolloin osa kuulijoista häipyi pikku hiljaa Pakkahuoneen taakse baarin puolelle. Itsekin olin vähällä luovuttaa, mutta päätin kuunnella homman loppuun asti, mikä tosiaan muuttui aivan radikaalisti tämän episodin jälkeen. Nakaman osalla tätä muutosta ei tapahtunut, vaan sama “sävel” jatkui kappaleen tappiin asti.
Kolme muuta kappaletta ovat paljon lyhempiä, mutta sama hyvin syvämietteinen ja minimalistinen linja jatkuu koko levyn ajan. Empty Day alkaa hiljalleen hissutellen viulun hankauksella, johon mukaan tulee pieniä rummun lyöntejä aika ajoin ja pianon lyhyitä napautuksia koskettimilla, välillä on taas täysin hiljaisia hetkiä, kunnes pianon äänet alkavat koventua ja tulla selväpiirteisemmiksi. Yügen alkaa hyvin lyhyellä ja pienellä rumpujen pyrähdyksellä ja sitten on pitkän aikaa hiljaista, välillä tulee joku pieni kopsautus ja hankaus ja pianon koskettimien ääni. Tästä vähän vajaat neljän minuutin kappaleesta taisi mennä suurin aika pelkkänä hiljaisuutena. End Point jatkui samalla linjalla nelisen minuuttia, kunnes soittoon tuli hieman sähinää, ääntä ja enemmän energistä painovoimaa, mutta lopussa oli taas hiljaisuuden hetkiä, mietintää, mitään sanomatta.
En tiedä olisiko tätä levyä enemmän suunnattu Japanin markkinoille, sillä siellä jazzmusiikki pitää sisällään paljon kokeilevaa ja hyvin minimalistista musiikkia, mistä on saatu näytteitä Suomessakin käyneiden japanilaisten muusikoiden kautta. Toisaalta sieltä tulee vastapainona myös hyvin rönsyilevää vapaan irtonaista improvisoitua soittoa yhtälailla. (JKi)
Adrian Løseth Waade: viulu, Ayumi Tanaka: piano, Andreas Wildhagen: rummut ja Christian Meaas Svendsen: basso ja sävellykset.
Äänitys: Jan Erik Kongshaug ja Peer Espen Ursfjord, Rainbow Studio, Oslo, lokakuu 2015. Miksaus ja masterointi: Peer Espen Ursfjord, Rainbow Studio, 2015. Kannen taide: Christian Meaas Svendsen ja Ayumi Tanaka. Kannen graafinen suunnittelu: Christian Meaas Svendsen. Sisäkansikuva: Kristoffer Eikrem. Julkaistu: 1.12.2015
- Gyödö 17:35
- Empty Day 8:09
- Yügen 3:43
- End Point 8:46
Kokonaiskesto 38:15