Raoul Björkenheim

Kuvat:

27.02.2014 10:53


Raoul Björkenheim: Ecstasy

eCsTaSy

Cuneiform Records Rune 373

Paljon samanlaista raakaa alkuvoimaa on tällä Raoul Björkenheimin uudella levyllä kuin oli jo marraskuussa 1989 äänitetyllä Krakataun Alive-albumilla. Mutta moni asia on toki reilussa vuosikymmenessä muuttunutkin. Teemat ovat selkeämpiä ja jäsennellympiä, ja bändisoundi on ratkaisevasti muuttunut – osittain jo siitäkin syystä, että nyt on asialla fonien värittämä kvartetti paljaan kitaratrion asemesta. Ja entäpä ne kuuntelusoundit sitten: Alivea (liveäänitys) kuunnellessa musiikki tulee jostain kaukaa hämärästä, kuin korvatulpat päässä kuuntelisi. EcsTaSyn äänimaisema on sen sijaan kirkas, selkeä ja dynaaminen.

Levy käynnistyy heti tiukan energisellä sykkeellä El Pueblo Unidan tanakoissa tahdeissa. Kakkosraita Sos jatkaa samaa linjaa Jori Huhtalan bassolinjojen kantaessa esitystä mm. Pauli Lyytisen sopraanosoolon tukena. Deeper käynnistyy Huhtalan arcobassottelulla, ja hiljalleen mukaan meditatiivisiin tunnelmiin liittyvät muutkin soittajat. Rauhallinen rubatomeininki jatkuu biisin alusta loppuun saakka.

No Delayn alussa päästään nauttimaan Björkenheimin ja Lyytisen maukkaasta vuoropuhelusta, kunnes jälkimmäinen kaappaa päähuomion sopraanosaksofonisooloineen. Sitten Björkenheim heittää ruutia peliin, ja Markku Ounaskari piiskaa menoa taustalla mallikkaasti. Seuraavassa kappaleessa hän säestää vispilöillään kolmen muun nypläilyjä, joissa maestro-Björkenheim löytää kitarastaan niin eriskummallisia ääniä, että tehtailija ei taatusti niitä ole soittimeen valmiiksi asentanut. Todettakoon vielä, että ”nypläily” liittyy tässä yhteydessä soittoteknisiin asioihin – raumalaisesta pitsinnypläyksestä ei siis ole kyse.

Maanalaiset, melkein dantemaisen infernaaliset kitarasoundit johtavat alkutaipaleelle Subterranean Sambaan (subterranean = maanalainen). Komppi jyskyttää höyryveturin tavoin tanakasti satojen hevosvoimien teholla. Sitä seuraava Threshold tuo esiin paljon turbovaihdetta ja energiaa sisältävän Pauli Lyytisen soiton lyyrisemmän ja melodisemman puolen. Tenorisaksofoni soi, varsinkin aluksi, pehmeästi puhallellen kuin vanhoilla 40/50/60-lukujen mestareilla konsanaan.

Albumin päättävä The Sky Is Ruby on kuin läpileikkaus eCsTaSyn musiikista. Vauhtia ja energiaa niin kokonaisuudessa kuin sooloissakin. Selkeitä rakenteita ja moniosaisia kappaleita. Sekä Björkenheim että Lyytinen (jälkimmäinen tenorilla tällä kertaa) heittävät vahvat soolot, ja kun musiikki loppuu, sitä jää kaipaamaan lisää.

Raoul Björkenheim: kitarat, Pauli Lyytinen: saksofonit ja kalimba, Jori Huhtala: basso, Markku Ounaskari: rummut.

Äänitys: Finnvoxin studiot, Helsinki, 11.-13.12.2012.

Äänitys ja miksaus: Risto Hemmi

Masterointi: Pauli Saastamoinen

Kannen suunnittelu: Amelia Harrington.

Julkaisupäivä: 12.2.2014.

Tuottaja: Raoul Björkenheim.

1. El Pueblo Unido 5:46

2. Sos 5:38

3. Deeper 4:56

4. No Delay 5:01

5. Through the Looking Glass 3:30

6. As Luck Would Have It 5:30

7. Subterranean Samba 4:14

8. Threshold 4:47

9. The Sky Is Ruby 6:25

Kokonaiskesto 45:46

Takaisin

Artikkeli luettu 878 kertaa

Translate »