Shuffling Ivories
JMood Records 021
Tuottelias italialainen pianisti Roberto Magris on ehtinyt pitkän uransa aikana julkaista yli 30 äänitettä yhtyeen johtajana. Näistä 17 on julkaistu viimeisen noin 12 vuoden periodin aikana, jolloin hän on ollut mukana Kansas Cityssä toimivan Paul Collinsin johtaman Mood Recordsin taiteellisena johtajana ja levyttävänä artistina. Tästä ajanjaksosta viimeisimpänä erinomaisena näyttönä saimme nauttia noin vuosi sitten julkaistusta massiivisesta lähes kaksituntisesta 2CD:n albumikokonaisuudesta Suite!. Pitkän valmistelujakson tuloksena Magris halusi saada sen valmiiksi juhlistaakseen omaa 40-vuotista taivaltaan ammattilaismuusikkona.
Siinä vaiheessa koronapandemia alkoi paisua maailmanlaajuiseksi epidemiaksi ja valmiiksi laadittu konserttikiertue jäi tekemättä ja Magris joutui jäämään pitkäksi ajaksi karanteeniin Triesteen. Kuten hyvin tiedämme, live-esitykset kiellettiin kokoontumisrajoituksin ja esiintymistilaisuudet loppuivat kuin seinään. Magris oli kuitenkin jo vuoden 2019 lopulla valmistellut ja äänittänyt uutta materiaalia, mistä tuloksena ilmestyi nyt maaliskuun alussa uusi duolevy Shuffling Ivories yhdessä pitkänlinjan chicagolaisbasistin Eric Hochbergin kanssa.
Roberto ja Eric tapasivat toisensa ensikertaa vuonna 2018 Chicagossa, missä Roberto oli tekemässä Suite!-äänitystä. Tällöin heille syntyi myös tilaisuus soittaa yhdessä. Roberto koki tämän yhteistyön toimivan ja niin hedelmälliseksi, että hän halusi tehdä jotakin Ericin kanssa jatkossakin. Näin syntyi Shuffling Ivories.
Itse Paul Collins ilmaisi innostuksensa tästä levystä. Hän pitää tätä alun toista tuntia kestävänä projektina matkalle yli 100 vuoden takaiseen jazzhistoriaan, missä käsitellään sellaisten pianistisuuruuksien kuin ragtimeaikakauden James Hubert “Eubie” Blaken (1887-1983) ja Andrew Hillin (1931-2007) sävellystyötä.
Tämä levy sisältää toki muidenkin suurien jazznimien musiikkia, mutta kaikesta huolimatta sitä voitaneen ensisijaisesti pitää jonkinlaisena kunnianosoituksena alkuperäisen jazzmusiikin edelläkävijälle, Blakelle. Hänen musiikistaan löytyy monia erilaisia vaikutteita, kuten operetti, balladit, vaudeville, musikaalit sekä klassisen että jazzin jäljet. Lisäksi Blake oli Noble Sisslen (1889-1975) ohella luomassa kaikkien aikojen ensimmäisiä ja menestyneimpiä afrikkalaisamerikkalaisia Broadway-musikaaleja.
Levyn koko sisältö koostuu Magrisin kolmesta uudesta sävellyksestä, levyn avaava nimikkokappale Shuffling Ivories ja Clef Club Jump, mikä sisältää nykyaikaisen lähestymisen Blaken ja Sisslen aikakauteen. Italy puolestaan johdattelee kuulijan omalla tavallaan eurooppalaiseen jazztyylin.
Lisäksi Roberto on valinnut Hillin kappaleen Laverne soitettuna kahtena eri versiona ja kaksi Blaken klassikkoa, Memories of You ja The Chevy Chase. Lisäksi mukaan mahtuu hieman tuntemattomampia eri aikakausien ja tyylien jazzsävellyksiä, Cal Masseyn (1928-1972) Quite Dawn, Billy Gaultin The Time of This World Is At Hand, Gertrude E. “Trudy” Pittsin (1932-2010) Anysha sekä klassinen ikivihreä, Jack Palmerin (1900-1976) / Spencer Williamsin (1889-1965) I’ve found a new baby vuodelta 1926.
Levy alkaa omituisia bluesnyansseja lähes huomaamattoman villinä juoksuttavalla nimikkokappaleella. Siitä voi aistia kahden pitkänlinjan muusikon kohtaamisessa taito löytää toinen toisensa ja muokata helposti samansuuntaisista ajatuksista yhteinen mukavuusalue, missä soitto etenee sutjakkaan jouhevasti ja jämäkästi. Kappale toimii jonkinlaisena muokkausaihiona ja määrittelee musiikillisen pohjarakenteen ja johdattelee kappaleiden suunnan alusta loppuun.
Lähes 100 vuotta vanha sävellys I’ve Found A New Baby lähtee liikkeelle hauskan leikkisästi Roberton innostavalla introlla, mistä alkaa hypähtelevä yhteinen keskustelu Ericin voimakkaalla ”nuotti nuottia vastaan” taistelulla ja kulku alkaa maistua makoisalta groovelta. Roberton mukaan ”kappale soitettiin ilman harjoittelua, yhdellä otoksella, koska halusimme sen liikkuvan vapaasti hengittävänä ja kuulostavan raikkaan tuoreelta”. Liukasta menoa onnistuneesti.
Myrskyisämpi Clef Club Jump sai nimensä 1910 perustetun Harlemin Mustien Amerikkalaisten yhdistyksen mukaan. Eric hankaa kiihkeästi jousella bassoaan vastassa Roberton riitaisa komppaus, mistä kulku irtoaa loppua kohden rivakkaan avantgardismaiseen pyörremyrskyliihotteluun.
Siirtyminen Blaken hitaaseen kappaleeseen Memories Of You alkaa Roberton hempeän tunteellisella pianon soitolla, mihin Eric vastaa samalla hellyydellä. Henkevä romanttisen kaunis tunnelma jatkuu loppuun saakka. Pianisti-säveltäjä Billy Gault on jäänyt varsin hämyisen tuntemattomaksi muusikoksi, mutta Gospel-sävyinen herkkä sielukas tunnelmallisuus viriää myös hänen sävellyksestään The Time Of This World Is At Hand jatkona edelliseen.
Cal Massey (1928-1972) oli John Coltranen (1926-1967) aikalainen sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä heillä oli ikäeroa vain pari vuotta. He soittivat yhdessä ajoittain ja molemmat kuolivat nuorena vain viiden vuoden välein. Massey oli trumpetisti, mutta hän näyttäisi olevan enemmän tunnettu säveltäjänä. Monet tunnetut artistit ovat soittaneet sävähdyttävän kappaleen Quiet Dawn omilla levyillään.
Roberton sovitus ”Hiljaisesta Aamunkoitosta” kuullaan nyt erilaisena versiona, mitä ehkä on totuttu kuulemaan esim. Archie Sheppin ison orkesterin Attica Blues -levyllä, mikä ilmestyi samana vuonna kuin Massey kuoli. Kappale etenee hitaan mietteliäästi Ericin raapiessa bassoaan jousella klassisen melankoliseen ”kävelytyyliin” saaden tilaa kappaleen edetessä myös erinomaisen mallikkaaseen sooloiluun. Roberto työstää pianollaan hieman iloisempaan monisäikeiseen sävyyn kompaten samalla tyylikkäästi basson soittoa.
Laverne on tyypillistä hillittyä ”hillismiä”, hienostelevaa, melankoliaan taipuvaista balladisanomaa, sisältäen omanlaista säkenöivää muuntautumiskykyä, minkä Roberto tuo hienovaraisesti esille omalla sooloilullaan. Ericin tunteikkaan hidas ja tarttuva bassosoolojen soinnikkuus tuon siihen oman arominsa. Duon aistikas läheisyyden tunne tulee voimakkaammin esille kuin Hillin Trion alkuperäiseltä Invitation -levyltä kuunneltu versio, missä soitto etenee enemmän iskevän ketterässä soundikokonaisuudessa.
Kosketinsoittaja Trudy Pitts tunnettiin 1960-luvulla räväkkänä Hammondin käsittelijänä, mutta Anysha edustaa hänen intiimiä puolta, mikä kulkee Roberton ja Ericin käsittelyssä ponnahdellen herkän aistikkaasti ja viettelevästi rauhalliseen tahtiin. Siitä matka jatkuu liikuttavan fiksulla tavalla, mutta painokkaammin, kappaleella Italy tuoden esille italialais-amerikkalaisten artisteja, joilla on aina ollut merkittävä rooli ja vaikutus Roberton uralla.
Sitten mennään taas ajassa pitkälle taaksepäin Ubie Blaken yksinäisen pianistin ragtime -aikakauteen hitaan mietteliään bluesin, The Chevy Chase, parissa ja lopetuksena kuullaan Lavernen ”kakkosversio”.
Levyn nimi saattaa viitata jonkinlaiseen ”norsunluisten arpanoppien sekoitteluun”, mutta sekoilua se ei missään nimessä ole, vaan puhdasveristä viihdyttävää eleganttia jazzia. Shuffling Ivories on kaksikon mainio osoitus luovasta intohimosta tuoda perinteikkäitä jazzin mestariteoksia esille kymmenien vuosien takaa aina jazzin perimmäisiltä alkuajoilta lähtien. Kuvittelisin ainakin todellisten jazzin harrastajien arvostavan tätä ajattoman laadukasta äänitettä ja ottavan levyn innolla vastaan. Nautinnollinen aikamatka jazzin juurille on kiehtovaa ja mukavaa hermoja lepuuttavaa kuunneltavaa.
Levy on varustettu Bill Milkowskin kirjoittamalla kuusisivuisella sisälehdykällä, missä kerrotaan paitsi levyn sisällöstä kappaleittain, mutta myös Roberton muusikkouran kehityksestä, tärkeistä tapahtumista ja merkkipaaluista. (JKi)
Roberto Magris: piano, Eric Hochberg: kontrabasso
Äänitys: Tyler Rice, 7. marraskuuta 2019, Transient Sound Studio, Chicago, Illinois, USA. Miksaus ja masterointi: Vijay Tellis-Nayak. Kannen graafinen suunnittelu: Abe Goldstien. Tuotanto: Paul Collins. Kuvat: Paul Collins. Taiteellinen johto: PCAMI* Paul Collins Artist Management Services. Julkaistu: 1.3.2021
01. Shuffling Ivories (Magris) 04:06
02. I’ve Found A New Baby (Palmer/Williams) 04:49
03. Clef Club Jump (Magris) 04:27
04. Memories Of You (Blake) 06:15
05. The Time Of This World Is At Hand (Gault) 06:35
06. Quiet Dawn (Massey) 08:43
07. Laverne (Hill) 07:20
08. Anysha (Pitts) 07:07
09. Italy (Magris) 05:38
10. The Chevy Chase (Blake) 03:10
11. Laverne (Hill) – Take 2 09:06
Kokonaiskesto 67:23