Sidiki Camara, malilainen perkussionisti ja säveltäjä, on yksi kotimaansa musiikin uuden aallon keskeisiä nimiä. Tolerance on norjalaisvoimin tehty albumi, jossa on Camaran oma “signature sound” vahvasti mukana; Afrikan rytmit sekoittuvat länsimaisen jazzin ja rockin elementteihin, ja mikä hämmästyttävintä, mukaan on saatu solutettua myös kantri- ja bluesvaikutteita – täysin luontevan kuuloisesti, vieläpä!
Ei kai siinä sinänsä ole ihmettä, että malilainen muusikko tulee Norjaan ja soittaa sikäläisten jazzmuusikoitten kanssa. Samaa ovat Suomessa tehneet mm. Asamaan Senegalista jo 1980-luvulla ja Badu Ndjay Piirpauke-yhtyeen kanssa. Pulma, jos nyt pulmia tarvitsee edes juuri ajatella tässä yhteydessä, on kieli: kun ei ymmärrä, mistä lauluissa kerrotaan ja mitä siitä on siitä sanottavana. Samaan ongelmaan törmäsi Asamaan, joka tuli Lärvätsaloon laulaakseen woloffien kielellä tempaavaa senegalilaismusaa. Ymmärsin silloin jollakin lailla tasan kaksi laulua heidän laajahkosta tuotannostaan; biisit Whisky Soda Koskenkorva ja Eeva.
Toisaalta selvää on, että englanniksi käännettyinä näistä lauluista katoaisi jotakin oleellista. Sidiki Camara on tehnyt kuitenkin tarttuvia sävelmiä. Länsivaikutteiden ujuttaminen afroon toimii käsittämättömän hyvin. Jopa steel-kitaran riffit (Diarabi, Oumaye) sopivat tuotokseen, niin uskomattomalta kuin se ehkä saattaakin kuulostaa.
Camara on imenyt vaikutteita laajalti. Esim. Uwele-raidalla Temptations-hitin My Girl-introriffi vaihtuu Rolling Stonesien Start me up-alkusoiton mukaelmaan, kunnes oma sävelmä alkaa hahmottua. Tämähän on täysin moitteetonta kierrätystä – tosin sooloimprovisoinneille olisi suonut enemmänkin tilaa, koska Camaralla on projektissaan osaavia jazzmuusikoita.
Malissa Camara on musisoinut maansa johtavien muusikoiden kanssa: mm. Ali Farka Toure, Toumani Diabate, Oumou Sangare ja Habib Koite. Sidiki on perkussionistina tehnyt myös useita maailmankiertueita Malin kansallisbaletin kanssa. Hänellä on lisäksi laaja opettajan kokemus lyömäsoittimien soitossa ja hän on toiminut ansiokkaasti erilaisissa kulttuurinvaihto-ohjelmissa, kuten oma Wakinama-ohjelma. Muusikkona hän on saanut Euroopassakin nimeä mm. kitaristi Bill Frisellin The New Quartet- ja The Intercontinentals-ryhmien jäsenenä.
Vertailukohtien vaatimattomuuden vuoksi Tolerance-albumin tuotantoa on vaikea heijastella yleistä malilaista nykymusiikkitaustaa vasten. Norjalaismuusikot joka tapauksessa ymmärtävät hyvin Camaran pyrkimyksiä, varsin saksofonisti Hallvard Godalin ja kitaristi Øivind Wang Tollefsenin soolosuoritukset ovat nautinnollisia (mm. Tolerance ja Oumaye). Basisti Bård Gunnar Moe myötäilee loistavasti yhteistä tuotosta. Toista vokalistia, Dieudonne Vakotea, olisi mielellään kuullut enemmänkin.
Camaran omista instrumenteista tärkeimmät ovat djembe- ja calabash-rummut. Lyömäsoittimien lisäksi hän soittaa afrikkalaista jousisoitinta n’gonia, joka muistuttaa hieman täälläkin tunnettua koraa. Bändin sointi on lämmin ja tunnelma on helppo ottaa vastaan. ECM-merkin kanssa pitkään työskennellyt Jan Erik Kongshaug on onnistunut tallentamaan yhtyeen omintakeisen soinnin studiossakin hyvin live-henkisesti.
Afrikkalaisen musiikin kysymys/vastaus-rakenne, polyfoniset rytmirakenteet, hypnoottinen toistotendenssi ja länsimaiset funk-fillit tekevät – yhdessä hieman melankolisen saksofonisoundin kera – vastustamattoman vaikutelman. Tällainen etno-jazzcombo toimii epäilemättä parhaiten live-tilanteessa, ja musiikin suggeroiva vaikutuskin pääsee silloin oikeuksiinsa.
Afrikkalaisessa musiikissa raja yleisön ja esiintyjän välillä ei ole niin selvä kuin meillä. Mutta levykuuntelun kauttakin pääsee käsitykseen Camaran ryhmän musisoinnista, ja voihan musiikin mukana ottaa itsekin vapaita tanssiaskeleita. Tolerancen perusteella olemme varmaankin kaikki yhtä mieltä: Sidiki Camara norjalaisine ystävineen on saatava Suomeen kiertueelle.
Sidiki Camara: vocal, percussion, ngoni, Dieudonne Vakote: vocal, Hallvard Godal: saxophone, clarinet, Øivind Wang Tollefsen: guitar, Joakim Frøystein: guitar, Bård Gunnar Moe: bass, Øystein Ølnes: tenor saxophone, Cesar Bolly: vocal
Produced by Sidiki Camara Band
Recording, edits and pre-mix at Audioskop Studio, Oslo, by Bård Gunnar Moe & Øivind Wang Tollefsen
Mixing & mastering Jan Erik Kongshaug
1. Tolerance 5:49
2. Diarabi 4:35
3. Oumaye 4:14
4. Uwele 5:18
5. Lalikan 3:35
6. N’Goni 4:55
7. Baba Drame 5:52
8. Yankadi 5:46
9. Waka-Wakaman 5:09
All music composed by Sidiki Camara