Pianisti ja kosketinsoittaja Susanna Lindeborgin ura alkoi 1970-luvun alussa. Klassisen soittotaustan omaavana muusikkona häntä alkoi kuitenkin kiinnostaa improvisoitu jazz musiikki. Se näytti olevan hänelle oikean suuntainen ratkaisu. Susanna on kehitellyt oman sävellystyönsä fuusion suuntaan. Hän käyttää tietokonetta soittamisen ohella ja sekoittelee rohkeasti akustista soitinta elektronisten laitteiden ja syntetisaattorin kanssa. Näitä tehokeinoja hän käyttää erityisesti Mwendo Dawa yhtyeessä, mitä hän johtaa yhdessä Ove Johanssonin kanssa. Nimi tarkoittaa uusien keinojen ja ilmaisujen etsimistä, mikä tulee voimallisesti esille tämän yhtyeen esityksissä. Viime vuosina hän on säännöllisesti vieraillut Pohjois-Amerikassa yhtyeensä kanssa. Hän esiintyy myös Lj-duona Ove Johanssonin kanssa. Hänelle ovat tuttuja myös monet suuret jazzfestivaalit, Montreaux, Northsea ja Montreal, muiden muassa. Soolo esitykset ovat hänelle lähinnä improvisoidun musiikin esittämistä taustanaan tietokoneen luoma äänimaailma.
Näyttää siltä, että hän tekee sooloalbumin noin kymmenen vuoden välein. Hyvää palautetta saaneet aikaisemmat levytykset ovat vuosilta 1989 “Solo” ja toinen“Key Paintings” 2001. “Excursions” on hänen kolmas soolo albuminsa. Sen kappaleet ovat suurimmaksi osaksi varsin lyhyitä, kahdesta kolmeen minuuttia. Kaksi ensimmäistä “Birdlike” ja “The giant” ovat perinteisen ja tavallisen oloisia sooloiluja pelkällä pianolla, tavallaan kuin introna, johdatus kaikelle. “Grain of sand” ja “Day chase” palaavat tuohon johdatteluun hyvin lyhyinä välikappaleina, mutta nyt enemmän vapaamuotoisesti esitettynä. “Pearly snow” ja “Excursions” ovat kuin suoraan klassisen musiikin pianokonsertosta. “Christallic world”, “Theorem ,“Last not least”,“Players net” ja“Harmonic tempo” sekä myös “Evolution” ovat lähes puhtaasti samalla linjalla.
Kolmas ja samalla pisin “Pertinacity” tuo soittoon mukaan tehoja ja tehosteita ja se kuulostaa heti erilaiselta ja kiinnostavammalta. Siinä on jämäkkyyttä, kumua ja jytinää paikoitellen huumaavasti ja hyvin merkillisin äkkiarvaamattomasti muuttuvin kierroksin. “Bottled inside” kuhisee mainiosti taustaäänien tehokkaalla luomisella. Kuin tuuli suhisisi vihaisesti rikkoen tavallisen monotonisen pianotyöskentelyn sulavasti. “Manrace” herättää puolestaan mielenkiinnon uudestaan. Siinä pianon ääneen survotaan rytmitehosteita, taivaallisen avaruudellista kohinaa, aarniometsän huminaa ja kiihdyttävää, eteenpäin vievää vauhtia.
Laptop lisukkeena ei ole aivan uutta, mutta sen käyttö on lisääntynyt selvästi viime vuosina. Eikä siinä mitään, apuvälineenä se toimii kyllä perinteisten soittimien rinnalla. Kieltämättä se antaa oman erikoisen säväyksen soittoon. Susannan pianotyöskentely on aistikkaan klassisvoittoista ja perinteikkään arvokasta ja ylevää. Lyhyet, enemmän free hengessä vapaammin ilmaistut välisoitot, sulavoittavat ja raikastavat muuten tukevan harrasta tunnelmaa. Parasta kuunneltavaa mielestäni tällä levyllä ovat kuitenkin ne muutamat pitemmät kappaleet, joissa tehosteita otetaan railakkaasti ja vetovoimaisesti mukaan pelkän pianotyöskentelyn avuksi. (JKi)
Susanna Lindeborg; piano, tietokone, äänensuunnittelu
Äänitys: Art studio Steninge, tammikuu 2010. Julkaistu syyskuu 2010.
- Birdlike 2:05
- The giant 1:36
- Pertinacity 9:16
- Grain of sand 1:38
- Pearly snow 3:15
- Excursions 3:33
- Chrystallic world 3:16
- Theorem 2:24
- Last not least 2:17
- Day chase 1:37
- Bottled inside 3:38
- Players net 2:16
- Manrace 6:40
- Harmonic tempo 2:50
- Evolution 6:58
Kaikki sävellykset Susanna Lindeborg
Kokonaisaika 53:47