Tampo

Kuvat:

03.12.2019 22:42


Tampo - TampoMambo Live Vastavirta-klubilla 21.7.2018

TampoMambo

Live Vastavirta-Klubilla 21.7.2018
Karkia Mistika Records Karmi C98

Musiikin monitoimimiehen (mm. Rakka ja Kuhmalahden Nubialaiset), säveltäjä-kosketinsoittaja-hanuristi, Kusti Vuorisen johtama Tampo-yhtyeen musiikki syntyy pääosin Kustin pienessä ruokokattoisessa erämaa-ateljeen hautomossa “Tunisiassa”, Kuhmalahden Kaanaassa. Monesta eri tyylisuunnasta muodostuvasta musiikkiannista saattaa löytää laajalti rakenteita eri maiden kansanmusiikista, tavallisesta viihteellisestä tangon ja valssin kaltaisesta tanssimusiikista, slaavilaisesta melankoliasta, riemukkaasta marssirallista, mutta myös jazzperinteestä.

Tampon alkutaipaleella musiikin ydin löytyi multi-instrumentalisti Kusti Vuorisen haitarin ja lyömäsoittimien ympäriltä, mutta myöhemmin hän on siirtynyt enemmän kosketinsoittimille ja uusimmalla levyllä urkuihin.

Tampon uusin, lokakuussa ilmestynyt ja järjestyksessään yhtyeen 3. albumi, TampoMambo, kulkee vahvasti seuraten hilpeän rattoisasti edeltäjiensä tyyliä. Livekonserttiäänite alkaa vanhalla Dallapé -orkesterin ohjelmistosta poimitulla Alvar Kososen sävellyksellä Odaliskin Tanssi. Kappaleessa syntyy vanhan ajan hurmaavan sykkeen voimalla kesäisten lavatanssien tunnelma, minkä taikovat esiin Eero Pekkosen haitarin ja Vuorisen urkujen mahtava rytke sekä sähköbasisti Ville Vallilan ja lyömäsoitinkolmikon Simo Laihosen, Janne Moilasen ja Sebastian Krühnin ponnekas tahditus taustan luomiseksi.

Levyn muut kappaleet ovatkin sitten Kusti Vuorisen kynästä syntyneitä. Toisena soivassa levyn nimikkokappaleessa haitari ja urut jatkavat eleettömän rauhallisesti ja aistikkaan vaikuttavalla tunteenpalolla mambon tahtiin riehaannuttaen yleisön välihuutoihin ja voimakkaaseen suosionosoitukseen kappaleen päätteeksi.

Lähtökohtaisesti Tampo esittää pelkästään instrumentaalimusiikkia, mutta poikkeuksellisesti pienimuotoisen pätkän lauluakin sisältävä Soutu vie ajatukset Pariisin Montmartren boheemin taiteilijakaupunginosan kaduille kuljeksimaan ja ikävöimään. ”Soutuvenheellä matkaataan, matkaataan, tähtien taa, tähtien taa nyt matkaataan, siel ystävät jo odottaa” sekä tangon tapaan liehittelevä Autuaita Ovat Autuaat ovat kummatkin tuttuja Vuorisen sävellyksiä mm. Rakkan vuoden 2014 albumilta Mykorritsan Valtakunta.

Kivitanhuavalssi vie kuulijat seuraavaksi pyörähtelemään romanttisen säkenöivästi valssin tahtiin.  Sitä vastoin Taivaan Pitkät Pihat tuli tunnetuksi jo 10 vuoden takaa ilmestyneellä Tampon omaa nimeä kantavalta debyyttilevyltä. Se avasi sopivasti portit musiikkimatkalle Hämeestä Tunisiaan, minkä aikana kulkija löytää avaruudellisen tyhjyyden ympärillään ja etenee siellä hartaasti leijaillen miettien samalla eletyn elämän ratkiriemukkaita hetkiä.  Matka päättyy hengästyttävän terhakkaasti boogie-rytkeellä. Khumboogie https://soundcloud.com/karkia-mistika-records/tampo-khumboogie vie mukanaan rennosti sykkivällä ja rehevällä rytmityksellä.

Peruspoljennosta tuli haitarin muodossa mieleen zydeco, ”Amerikan humppa”, mutta ei kylläkään niin voimakkaasti rockpainotteisena kuin mitä sitä ”rapakon” takana nykyään esitetään, vaan rennon pehmeästi.

Itse kutsuisin tätä hauskan iloista ja mutkatonta musiikkikavalkadia “jazzhumpaksi”, jos tällainen ilmaisu ylipäätään voidaan hyväksyä terminä. Alun toistakymmentä vuotta liikkeellä olleen yhtyeen kokoonpano on pienin muutoksin säilynyt alusta alkaen lähes samana. Sen instrumentaatio ei ole aivan tavallinen. Haitari, erikoiset puupuhaltimet, kitara, kosketinsoittimet ja monenkirjavat lyömäsoittimet muodostavat omanlaisten äänien sekoituksen. Tällä levyllä ei puupuhaltimia kuitenkaan ole mukana ollenkaan.

TampoMambo -levy eroaa tämän päivän mielikuvituksettomasta samanlaiseen muottiin sullotusta tasapaksusta kaupallisesta musiikista kuin yö ja päivä. Nostalginen haitari- ja urkusoundi viitoittaa Tampon seikkailumatkaa maailman turuille. Tampo kulkee omia teitään, mitä voidaan pitää selkeänä piristysruiskeena varsinkin populäärimusiikin rinnalla.

Vuorisen tapa tehdä musiikkia ei ole julkean koppavaa, vaan hän tekee omaa musiikkiaan maanläheisellä otteella, taiteellisesti ajatellen hieman abstraktiseen tyyliin, mutta pitää sen silti helposti ymmärrettävänä kuuntelijoiden näkökulmasta. Tampo on entiseen tapaan liikkeellä raikkaalla ilmaisutyylillään vapaan riehakkaasti.

Se on lapsenmielisen hauskaa, elävää ja rentouttavaa. Sellaistahan hyvän musiikin pitää olla, sen pitää elähdyttää ja miellyttää kuulijoita. Vaikka tätä levyä ei voida suoranaisesti pitää selkeänä jazzlevynä, niin ainakin siitä löytyy riemukasta, veitikkamaista rehellisyyttä ja erilaisuutta rytmimusiikin kentällä. Vaelteleva Tampo tempaisee kuulijan tukevalla otteella mukaansa ja saa yleisön hyvälle mielelle.

Yksinkertainen melodisuus on helposti omaksuttavaa ja olemukseltaan lumoavan vetoavaa ja mielialaa kohottavaa. (JKi)

Konserttiäänitys: Köpi Kuorelahti, Vastavirta-Klubi 21.7.2018, Tampere. Miksaus ja masterointi: Pentti Dassum. Kannen kuvitus: Kusti Vuorinen. Kannen suunnittelu ja taitto: Vesa Vehviläinen. Kannen kuvaus: Timo Humalisto. Julkaistu: 16.10.2019

1. Odaliskin Tanssi (Alvar Kosonen) 5:33
2. Tampomambo (Kusti Vuorinen) 4:24
3. Yömies Astuu Päivänvaloon (Kusti Vuorinen) 6:15
4. Soutu (Kusti Vuorinen) 4:52
5. Kivitanhuavalssi (Kusti Vuorinen) 3:32
6. Autuaita Ovat Autuaat (Kusti Vuorinen) 5:47
7. Taivaan Pitkät Pihat (Kusti Vuorinen) 7:11
8. Khumboogie (Kusti Vuorinen) 6:15

Kokonaiskesto 43:53

 

Takaisin

Artikkeli luettu 37 kertaa

Translate »