Sun silmissäs näen rakkauden-levyllä pianisti, laulaja ja säveltäjä Tessa Virta ystävineen tyylittelee suomenkielisen, softin lattari-jazzin ja jazz-evergreenien parissa. Vaikutteita löytyy mm. bossa novasta, sambasta, rumbasta ja portugalilaisesta fadosta. Tavallaan hän palaa siis juurilleen, mutta mukana on myös paljon uutta ja tuoretta näkökulmaa, ja uusia sovituksia.
Levyä on pitäminen osoituksena Tessan oivaltavista sovitustaidoista ja suomalaisittain ilmiömäisestä kyvystä hallita isoa orkesterimuotoa. 13 kappaleesta vain kaksi on Tessan omaa, nostalginen Kultalintu ja hienonhieno orkesterikappale Veranda. Kuten nimisävelmäkin ilmaisee, tematiikkaa hallitsevat balladit ja romanttiset, nostalgiset tunnelmat. Ihastuttavan keveätä musiikkia, varsinkin Jyväskylä Sinfonian säestämillä raidoilla, ja tätä ei voi saada liikaa, varsinkaan näin puistattavan kaamoksen aikana.
Kuten kaikki Tessaa kuunnelleet tietävät, hänen laulutapansa on hyvin sävelmällistä, eli jazzlaulajaksi ääni ja sävelkulku säilyvät puhtaana myös herkissä pianissimo-osuuksissa. Koomikko Jope Ruonansuu on osoittanut todeksi laulamalla imitoinnin, Tessa taas kuiskaten laulamisen – se nimittäin ei hänen osaltaan ole mitään diletanttimaista “supinaa”, vaan edelleen soivaa melodiaa, minimaalisella volyymilla. Ja tenhoaa kuin mieletön.
Suomalaisista sanoituksista vastaa pääosin Jaana Lappo, joka on hyvin tavoittanut Tessan musiikin ilmekielen ja laulujen idean. Saan laulaa on Marizan tunnetuksi tekemä kaihoisa ja surumielinen portugalilainen Meu fado, meu (“minun fadoni”), jonka sanoma tiivistyy englanniksi seuraavasti:
I have a fado in my singing
In my soul, it has been kept.
The quest for my fado
lives in my astonishment
My fado, my fado, my fado, my fado, my fado.
Laulusanat myös lausutaan täyteen arvoonsa, aina lopettavia konsonantteja myöten. Tämä taitohan täytyy erikseen hankkia ja näyttää valitettavasti unohtuvan useimmilta jazzvokalisteilta liian varhain omaksutun vapaan ilmaisun takia, mikä johtaa sanalopukkeiden nielaisuun. Joka tapauksessa Tessa toimii juuri oikealla tavalla laulajana.
Jopa suomalainen tango kuulostaa jazzilta ja sitähän se tässä yhteydessä onkin. Välillä on pienesti nurinkurinen tunnelma, aivan kuin Diana Krall osaisi suomea ja tulkitsisi omaa repertoaariaan ja siinä sivussa suomalaisia tangoja. Rytmityttö (I’m An Errand Girl For Rhythm) ja Tää on dzaivi (Hit that Jive, Jack!) ovatkin Krallin bravuureita – mainio juttu, että tätä jazzin toista tyyliladya on otettu mukaan.
Valto Tynnilän kaihoisa Pieni sydän on mallikelpoisesti sovitettu lattariversioksi, jota orkesteri ja lennokkaasti svengaava kontrabasso kuljettavat lähes painottoman tuntuisesti. Ei tainnut Valto itsekään tietää, miten hyvä lattarisäveltäjä hän oikein oli. Jazzin piirissä jousiorkesteri ja yleensä klassinen tendenssi on edelleen melko vaatimaton. Tässä suhteessa Tessan kokeileva työ on ollut uudistavaa ja hyvin edistyksellistä. Jyväskylä Sinfonia tuo lämpimiä muistoja myös Tessan hienolta Punainen sävellys-albumilta vuodelta 2010.
Joonatan Rautio tyylittelee kauniisti saksofonilla; pariin otteeseen hän mm. Veranda-raidalla joutuu hieman hakemaan oikeita ääniä, jolloin ajatus on lähes katketa, mutta ne ovat poikkeuksia. Hänen tyylitajunsa luontuu miellyttävästi tähän genreen. Lyömäsoittajat, Mongo Aaltonen ja Keba Kettunen, ovat parasta, mitä tällaiseen konseptiin voisi kuvitella. Akustinen (Juha Lanu) ja sähköinen kitara (Sami Linna) tuovat harmonioihin kiinnostavia vivahteita ja viehättäviä nyansseja.
Kokoonpanoja tällä levyllä vaihdellaan ja sekin tuo virkeyttä ja kiinnostavuutta. Erityisesti Nat King Colen malliin rakennettu piano-kitara-kontrabasso-yhdistelmä toimii hienosti; kotistudio-olosuhteissa luodaan innostunut ja rento jami-ilmapiiri. Ehkä joillakin moderneilla raidoilla Fender Rhodes ja bassokitara olisivat toimineet vieläkin paremmin kuin akustinen sovitelma, mutta nämä ovat tietenkin makuasioita, ja aivan hienoa jälkeä on syntynyt kotoisissa olosuhteissa.
Burt Bacharachin Casino Royale-tunnarista The Look of Love löytyy YouTubesta monta versiota; Krallin lisäksi mm. Dusty Springfield ja Diana Ross. Suomalaisversio Sun silmissäs näen rakkauden onnistuu erittäin hyvin tässä kovassa sarjassa. Paljon versioitu Särkyneen toiveen katu (Boulevard Of Broken Dreams) pitää myös mielenkiintoa yllä mm. Tessan elegantin pianismin ansiosta. Todettakoon kuitenkin, että kyseessä ei ole mikään jazzin easy listening-kooste; taiteellista kunnianhimoa on paljon ja jälki on huoliteltua ammattityötä.
Tessa Virta laulu, piano, haitari, Joonatan Rautio, saksofoni, Sami Linna, kitara, Juha Lanu, kitara (# 2, 13), taustalaulu, Olli Peuhu, kontrabasso, taustalaulu, Kepa Kettunen, rummut, Mongo Aaltonen, perkussiot
Jyväskylä Sinfonia (# 1, 2, 3, 4, 6 ja 13)
1. Sun silmissäs näen rakkauden (The Look of Love)
Säv. Burt Bacharach, san. Hal David, suom. sanat Jaana Lappo
2. Saan laulaa (Meu fado meu)
Säv. ja san. Paolo de Carvalho, suom. sanat Jaana Lappo
3. Pieni Sydän
Säv. Valto Tynnilä, san. Tatu Pekkarinen
4. Kultalintu
Säv. Tessa Virta, san. Ahti Taponen
5. Rakkaus jäädä saa (I’m Thru With Love)
Säv. Maty Malneck & Fred Livingstone, san. Gus Kahn suom. sanat Jaana Lappo
6. Veranda
Säv. Tessa Virta, san. Eija Hinkkala
7. Särkyneen toiveen katu (Boulevard Of Broken Dreams)
Säv. Harry Warren, san. Al Dubin, suom. Saukki
8. Riffaillen (I Like To Riff)
Säv &san. Nat King Cole, suom. sanat Jaana Lappo
9. Tää on dzaivi! (Hit That Jive Jack)
Säv. Campbell “Skeets” Tolbert, san. John Alston, suom. sanat Jaana Lappo
10. Järkeä vailla (You Call It Madness)
Säv. Con Conrad Russ, san. Gladys Dubois, suom. sanat Jaana Lappo
11. Täydellinen (Exactly Like You)
Säv. Jimmy McHugh, san. Dorothy Fields, suom. sanat Jaana Lappo
12. Rytmityttö (I’m An Errand Girl For Rhythm)
Säv.& san. Nat King Cole, suom. sanat Jaana Lappo
13. Pieni kansanlaulu (Ha uma musica do povo)
Säv. Mario Pacheco, san. Fernando Pessoa, suom. sanat Jaana Lappo