Tanskalais-norjalainen pianotrio The Mighty Mouse syntyi 2006 kolmen Esbjergin musiikki konservatorion opiskelijan löytäessä toisensa. Yhtye julkaisi ensimmäisen, “Mahti Hiiri” levynsä, viitisen vuotta sitten. Trion jäsenet, tanskalaiset, pianisti Morten Pedersen ja basisti Adam Pultz Melbye sekä norjalainen rumpali Håkon Berre ovat kierrelleet sen jälkeen vuosia Euroopassa esiintymässä erilaisissa kokoonpanoissa yhdessä ja erikseen. Kaikki kolme vaikuttavat mm. Maria Faust Group yhtyeessä, mikä esiintyy tänä vuonna Pori Jazz Festivaalilla toisena lauantaina Teatterissa. Berre on mukana myös perjantain Exploring Motors Night Ultra Music sessiossa.
Ensimmäisen levyn sisältö painottui enemmän perinteisen kaavan mukaiseen pianotrion työskentelyyn. Tässä kuussa virallisen julkistuksensa saanut Live At Glenn Miller Café sitä vastoin kulkee laaja-alaisemmin vapaassa liidossa, ei niin kurinalaisesti. Mortenin soitto on energistä ja rehevän ennakkoluulotonta ja virikkeellistä, spontaania, missä on tilaa vapaalle ilmaisulle. Hänen soittonsa saattaa hetkellisesti irrota kokonaisuudesta raivoisaksi tuuletteluksi Cecil Taylorin tapaan, mutta palaa pian yhteiseen linjaukseen.
Jokainen trion jäsenistä luo valmiiksi rakennetusta pohjasta omanlaisensa lähestymistavan, irtaantuen lähtökohtaisesti sävelletystä rakenteesta vapaaseen improvisointiin. Soittajat muodostavat itsenäisesti näin yhtenäisen kokonaisuuden näistä molemmista aineksista, jolloin koko tulos vaikuttaa ja kuulostaa vahvasti paikan päällä luoduksi ilmaisuksi.
Tämä tulee esille varsinkin toisessa, yli 26 minuuttisessa, kappaleessa Incommunicado / Proxylaket / Objekt. Alussa soittajat kehittävät yhteisesti hyvin vapaan ja voimallisen, mutta samalla rennon rytmisen maton alleen. Tahti muuttuu alkurymistelyn jälkeen harmonisemmaksi, missä Mortenin rauhallisen pianotyöskentelyn kautta ikään kuin kehitellään ajatuksen juoksua mukavilla vuoropuheluilla. Adamin pitkää ja vahvaa bassosooloa täydentävät Mortenin ja Håkonin nautittavat välinapautukset, mitä kautta painopiste siirtyy huomaamatta Mortenin taiteelliseen pianon soittoon kappaleen puolivälissä. Vuoropuhelu jatkuu hitaasti, mutta voimakkaan jäntevästi. Tästä melodisesta viidakosta kehittyy hitaasti kiihtyvä villi viilettely loppua kohden, missä Adamin voimakkaan jäntevään “bassotteluun” Håkon tempautuu mukaan voimallisen rytmikkäällä ja monipuolisella rummutuksella.
Yhtyeen musiikki on tanakan vapaasti sinkoilevaa, omalla tavallaan hyvin kokeilevaa freetä. Soittajien hyvä yhteistyö on syntynyt vuosien yhteispelissä. Sitä kautta sävellyksiin on tullut mukaan ruudikkuutta, mikä ilmenee uskalluksena päätyä soitossa äärimmäisiin muotoihin. Paikoitellen soitto repeää ympäristöstään avantgardistiseksi pilkkeen tekemiseksi, missä sävelletty osuus rikotaan räväkän rempseästi omiksi osasiksi kuin oksattoman “klapin” halkaisussa, kepeästi kirveellä heilauttaen, ilmavasti. Sen he pyrkivät tekemään ilman teennäisyyksiä, rehellisesti, luoden nopeasti yhtenäisen kokonaisen sisällökkään projektin. Nykyisin yhtye on keskittynyt enemmän omaan tekemiseen, missä tavalliseen melodiseen ja rytmiseen olemukseen keitetään vahvan improvisoinnin kautta oma musiikillinen kuvio. Tanakka tapa lähestyä peruskuvioisen pohjan kautta täysin lentävään vapaaseen ilmaisuun tekee tästä levystä mielenkiintoista kuunneltavaa varsinkin free-pohjaisen jazzin ystäville. (JKi)
Morten Pedersen: piano, Adam Pultz Melbye: kontrabasso, Håkon Berre: rummut
Live äänitys, Glenn Miller Café, Tukholma, 17. marraskuuta 2011. Miksaus ja masterointi: Oscar André Lie Foss. Tuotanto: . Kannen suunnittelu: Rick Towle, Håkon Berre. Julkaistu Tanskassa: 14.05.2012.
- Central Park Houdini 3:30
- Incommunicado / Proxylaket / Objekt 26:21
- Lost At Sea and Never Found 4 :52
- Kassipoeg 4:37
- Nature Morte Á La Palette 16:31
- Ublit 6:54
- Sneaky 9:46
Kaikki musiikki on yhtyeen jäsenten säveltämää