Jazz Liisa 01/02
Svart Records SRE021
Yleisradiolla on ollut valtavan tärkeä merkitys suomalaiselle jazzille, jota se on edistänyt järjestämällä ja äänittämällä konsertteja sekä tekemällä studioäänityksiä. Ylen merkitys korostui erityisesti 1960-70 -luvuilla, jolloin Suomessa julkaistiin niukasti jazzäänitteitä. Ylen arkistomateriaalin arvon olen itsekin kokenut kootessani suomalaisen jazzin historia-antologioita.
Ylen sai käyttöönsä 60-luvun lopulla Suomen Filmiteollisuuden vanhat Liisankadun studiot ja ryhtyi järjestämään siellä konsertteja, jotka useimmiten ajettiin suorina ulos. Vuosina 1972-1977 Liisankadun konserteissa soitti kymmeniä suomalaisia jazz-ja rock-kokooonpanoja, joiden esityksistä turkulainen Svart Records on käynnistänyt mittavan sekä vinyyleinä että cd:inä julkaistavan levysarjan. Tarkoitus siirtää levyille 24 Liisankadun keikkaa, joista puolet jazzia, siten, että vinyyli-LP:lle tulee yksi keikka, cd:ille kaksi.
Sarjan ensimmäisellä jazz-cd:llä on kaksi harvinaista kokoonpanoa, joita ei levyllä ole koskaan kuultu. Vuonna 1975 tehdyllä ainoalla albumillaan Unisono soitti näet eri kokoonpanossa kuin tässä konserttiäänityksessä, jossa miehiä on neljä, levyllä heitä oli viisi. Bändin materiaalista vastasivat loppuun asti pääosin Paroni Paakkunainen ja Olli Ahvenlahti.
Levyllään Unisonon soittoa leimasi monille 70-luvun fuusiobändeille tyypillinen utuinen sähköpianon soundi. Liisankadulla fuusioloikkaa ei vielä ole kokonaan otettu. Ollikin soittaa kolmessa kappaleessa akustista pianoa ja vain yhdessä sähköpianoa. Läpimurtonsa paria vuotta aiemmin tehnyt Ahvenlahti nousi nopeasti jazzpianistien kärkikastiin. Perusteita löytyy tältäkin keikalta, jolla Olli tarjoaa melodisia ja taitavasti kehiteltyjä sooloja.
Konsertissa hyvin esillä oleva Paronista oli noihin aikoihin tullut musiikin monitoimimies, jonka skaala ulottui free jazzin soittamisesta iskelmäsovituksiin. Jazzkeikoilla hän soitti tavallisimmin baritonisaksofonia, myös huilua. Nyt häntä kuullaan pääosin sopraano- ja alttofonistina, joista viimemainittuna hän saa aikaan varsin kaunista jälkeä Ollin herkässä Specially For-balladissa. Riskimpi ote häneltä ja bändiltä löytyy Make Lievosen tuhdissa Incarnationissa, jossa Paroni revittelee barskalla. Paronin kirjoittama Totuuden Aarreaitta ei taas oikein sävellyksenä avaudu. Se koostuu pääosin improvisoiduista palasista, joiden yhteenliittyvyys välistä ontuu.
Useimpien Jazz Liisojen kuuluttajan Matti Poijärven vitsikkäällä alkujuonnolla käynnistyvä Taivaantemppelin konsertti tuo kuuluville bändin, josta ainakaan minulla ei ole minkäänlaista muistijälkeä. Arvaisin valistuneesti sen operoineen aikanaan Natsan, Tavastian ja Vanhan ylioppilastalon Bermudan kolmiossa, jossa 70-luvun alkupuolella liikkui paljon muusikkoja. Googlaamalla löysin sen tehneen yhden keikan Tavastialla alkuyksystä 1973. Varmasti keikkoja on ollut enemmänkin, ainakin Liisan studiossa bändi kuullostaa yllättävänkin tiiviiltä ja hyvin harjoitelleelta. Yhtye hajosi 1974 alussa Rekku Reckhardtin liityttyä Wigwamiin.
Monissa kokoonpanoissa bassoa soittanut Make Lievonen kokosi tämän bändin ja on myös työsti sen ohjelmiston, jossa välistä on vahvoja rockaineksia, erityisesti Rekun paikoin möyryävässä sooloilussa. Taivaantemppelissä on sinänsä aika persoonllinen yhtyesoundi, sillä ainoana puhaltimena on huilu, kompissa Upi Sorvalin rumpukomppia rikastaa Nappi Ikonen taitavalla perkussionismillaan.
Jazz Lisa on erittäin tervetullut sarja, joka ansiokkaasti laajentaa tietämystämme 70-luvun suomalaisesta jazzista. Tosin olisi kaivannut oheisvihkoon vähän enemmän tarinaa näidenkin kahden bändin vaiheista. Tietoja olisi saanut selville kysymällä muusikoilta, joista useimmat yhä tavoitettavissa. Sisarsarjan Pop Liisassa vihoissa tämä taustoituspuoli on kunnossa.
Unisono: Paroni Paakkunainen, sopraano- altto- ja baritonisaksofoni, huilu, Olli Ahvenlahti, piano, Fender Rhodes, sähköpiano, Make Lievonen, sähköbasso, Reiska Laine, rummut.
Taivaantemppeli: Matti Jakola, huilu, Olli Ahvenlahti, piano, sähköpiano, Make Lievonen,sähköbasso, Upi Sorvali, rummut, Tapani Ikonen, congat ja perkussiot.
Äänitykset: 26.9. 1973 (Unisono), 21.11.1973 (Taivaantemppeli), Liisankadun Studio, Helsinki. Masterointi: Pauli Saastamoinen, Finnvox. Uusintajulkaisun tuotanto: Juha Nikulainen. Ulkoasu: Jussi Karjalainen.
Unisono
1. Long Tandem (Ahvenlahti) 10:13
2. Specially For (Ahvenlahti) 10:01
3. Totuuden Aarreaitta -Treasures of the Truth (Paakkunainen ) 11:36
4. Incarnation (Lievonen) 10:12
Taivaantemppeli
5. On Tämäkki Sano… (Lievonen) 10:24
6. Totem Dance (Lievonen) 14:08
7. Lisa (Lievonen) 15:15
{Takaisin}