Bullhorn
Edition Records – EDN1056
Yksi nykyjazzimme ehdottomia kärkinimiä, säveltäjänä ja muusikkona, on jo pitkään ollut trumpetisti Verneri Pohjola. Uusi albumi Bullhorn on innostavinta suomalaista jazzia aikoihin. Trumpetistin näyttävä ura on sisältänyt monia, haasteellisia ja poikkeuksellisen edistyksellisiä yhtyeitä ja omia projekteja. Puhallinmestarin uusimman albumin julkaisee brittiläinen Edition Records, meikäläisille jazzinystäville tuttu mm. Oddarrangin ja Alexi Tuomarilan musiikin julkaisijana.
Ilmeisesti artisti kokee kvartetin itselleen soveliaimpana formaattina, mistä mm. Ilmiliekki on vaikuttavana todisteena. Nykykokoonpano on: Aki Rissanen, piano, Antti Lötjönen, basso, Teppo Mäkynen, rummut, ja tietysti Verneri itse, trumpetti. Satunnaiset solistivieraat tukevat erinomaisesti kokonaisuutta. Kvartetin muusikot muodostavat tiiviin ja kommunikoivan ryhmän ja paneutuvat intensiivisesti sävelmien ytimeen.
Kaikki 10 sävelmää ovat Verneri Pohjolan omia. Sävelmällinen kauneus on huomionarvoista. Sävellystavassa ja musiikin ilmiasussa heijastuu artistin kiinnostus mm. big band soundiin ja vielä enemmän post-rockin ilmaisuun, Oddarrangin ja islantilaisen Sigur Rós -yhtyeen suuntaan. Siis melodiaa kunnioittavaa, tasajakoista poljentoa suosivaa, jopa klassista muotopuhtautta lähestyvää musiikkia.
Vierailijoineenkin bändi on tietysti melko pieni, mutta musiikilliset ekstensiot laajoja, ja sointi on onnistuneen tuotannon, studiotyön ja miksauksen ansiosta paikoin kerrassaan mahtipontista. Kaikuelementti Vernerin sooloissa soi kuulakasti, ajoin digitrumpettia muistuttaen. Tunnelma on enimmäkseen nostalgisen pohtiva ja Verneri puntaroi levyn saatesanoissa mm. ikääntymistä ja elämää yleensä.
–Levyn sävellykset heijastelevat herkkää soundimaailmaa ja runollisuutta, joita rakastan, mutta myös rajumpaa energiaa ja mahtipontisuutta – kaikkea, mitä haluan ilmaista musiikissani, Verneri sanoo.
Emme nuorennu, mutta musiikki on ikuista. Maestron oma soitto hyödyntää keskirekisteriä, kuten vaikkapa Ancient History –albumilla (saksalaisen ACT Recordsin julkaisema 2012). Verneri itse on kehittänyt persoonallista trumpetti-ilmaisuaan, jonka kaunis ja pehmeä klangi muistuttaa ajoittain flyygelitorvea.
Avausraita Another Day soi viehättävänä. Mietiskelevä ja sympaattinen kappale onkin yksi suosikkini tällä levyllä. Girls of Costa Rica pohjautuu jännittävään sävelprogressioon, joka rakentuu varsin yksinkertaisen bassoriffin päälle. Lötjösen ja Mäkysen rytmiryhmä on kuin svengiveturi ja aistii kappaleiden hengen oivallisesti. Rissanen käyttää joissakin biiseissä hillittömiä vasemman käden bassokuljetuksia, ehkä hieman Ramsey Lewisin tyyliin.
Kappaleiden esitysnopeudet ovat enimmäkseen varsin rauhallisia, teemoja kehitetään nautiskellen ja harkiten. Nimisävelmän poljento menee jo vilkkaasti ja myös piano on tarmokkaasti mukana, ja trumpetti jatkaa upeasti dialogia välillä pelkän rummutuksen säestämänä.
Kaunis balladi In La Borie lähtee vähän kuin salaa, nimisävelmän vaietessa, ja kasvaa loppua kohti jo aivan orkestraalisiin mittoihin, soiden ylväästi. Jotenkin siltä ehkä jää kaipaamaan loppuhuipennusta, vaikka Vernerin a cappella -irrottelu onkin ansiokas. Nanomachines avautuu jännittävällä trumpetti-introlla ja edustaa jo tiheämpää tempoa ja ylä-äänineen ”sitä vanhaa Verneriä”, jos näin asian haluaa ilmaista. This One Is For You avautuu lähes mystisellä rumpujen ja trumpetin vuoropuhelulla, mutta yltyy siitä kerkeään jammailuun.
Bullhorn -albumi on Verneri Pohjolan (37) uran merkittävä merkkipaalu ja hahmottaa varmaan myös lähivuosien tyylisuuntia. Loistokkaalle karriäärille on tullut aikuismaista maturiteettia lisää. Massiivista voimaa ja lyyristä kauneutta yhdistelevä The End Is Nigh sulkee kauniisti hienon kokonaisuuden.
Artistin meriittilista on komea jo levytyksiä tarkastellen. Taidokkaan sarjan mieluisin minulle on ollut Emma-palkittu Aurora (Texicalli 2009/ACT 2011), samoin hänen panoksensa muiden artistien projekteissa, kuten Adam Baldychin levyllä Imaginary Room. Mutta ansioluettelo on upea, ja Bullhorn sille hohdokasta jatkoa.
Bullhorn julkaistaan virallisesti 19.2. Uudistunut kvartetti tekee pienen promootiokiertueen; eräänlainen varaslähtö oli jo 6.2. Tampereen Työväen Teatterin klubilla. Jatkoa tulee Helsingissä ja Turussa. Levy on todella hyvä ja kvartetti erinomaisessa soittovireessä, joten laajempikin Suomen kiertue olisi kovin toivottavaa.
Vähän mietitytti tuo levyn nimi; ”häränsarvi” (tai megafoni). Paremmin olisi ehkä sopinut ”runsaudensarvi” (englannin horn of plenty); niin rikkaita ovat sävel- ja sointikudokset ja niiden herättämät mielikuvat. Mutta ehkä se on tekijän huumoria. Pari vuotta sitten Verneri kertoi avoimesti julkisuudessa uupumuksestaan. Siksi onkin kaksinkertainen ilo saada hänet ilahduttamaan jazzyleisöä mielenkiintoisilla ideoillaan.
Verneri Pohjola, trumpet; Aki Rissanen, piano; Antti Lötjönen, bass; Teppo Mäkynen, drums
Additional musicians: Jussi Kannaste, Ilmari Pohjola, Iida-Vilhelmiina Laine
Recorded & mixed by Mikko Raita/Petrax Studios
Mastered by Svante Forsbäck/Chartmakers West
Produced by Verneri Pohjola & Dave Stapleton
01. Another Day
02. Girls of Costa Rica
03. He sleeps, I Keep Watch
04. Bullhorn
05. In La Borie
06. This One Is For You
07. Nanomachines
08. Ouroboros
09. Cold Blooded
10. The End Is Nigh
VERNERI POHJOLA QUARTET LIVE:
pe 06.3. Turku, Flame Jazz / Café Tiljan (Eerikinkatu 13) klo 21.00,
su 22.3. Helsinki, Kansallisteatteri / Suuri näyttämö (Läntinen teatterikuja) klo 18.00