Ranskalainen sellisti Vincent Courtois yllättää jälleen laaja-alaisuudellaan ja sellon ilmaisukeinojen rajattomuudella uusimmalla soolosellolevyllään L’imprévu. Courtois (43) on tullut suomalaiselle jazzyleisölle tutuksi mm. Raahen Rantajatsin myötä 2009 sekä kontaktistaan muusikoiden suuntaan (mm. Kari Ikonen). Uusi albumi sisältää 12 impressionistista ja melko pitkälle improvisatorista sävelmää.
Pariisissa syntynyt Courtois on sellistinä luonut häikäisevän uran jazzin kentässä. Hän aloitti sellon soiton kuuden vuoden iässä ja opiskeli aluksi klassista musiikkia Aubervilliersin ja Pariisin konservatorioissa mm. Erwan Faurén, Xavier Gagnepain ja Fréderick Lodéonin johdolla. Löydettyään itselleen oikean ilmaisualan, eli jazzin ja improvisoidun musiikin, hänen opettajiinsa ovat lukeutuneet mm. Didier Levallet, Dominique Pifarely ja Christian Escoudé.
Courtoisin levytysmeriitit ovat hienot. Soitettuaan useissakin Pariisin pintayhtyeissä hän julkaisi ensimmäisen oman CD:n Cello News 1990. Sen jälkeen Courtois on levyttänyt yli 10 omaa levyä, mm. Translucide, The Fitting Room, What do you mean by silence? ja L’homme Avion. Myös yhteistyökumppaneiden lista on vaikuttava: mm. Marc Ducret, Rabih Abou Khalil, Louis Sclavis, Yves Robert ja Sylvie Courvoisier.
L’imprévu on jännittävällä tavalla moniulotteinen instrumentaalilevy ja maallinen oodi sellonsoiton uudistukselle. Klassisen musiikin kurinalaisuus vaihtuu hetkessä ekstemporoinnin vapauteen. Courtoisin sävelmät alkavat joskus niin minimalistisella, etten sanoisi triviaalilla tavalla, että kuulija voisi luulla sitä nauhoitukseksi selloluokan alkeiskurssilta.
Nimisävelmän L’imprévu intro on juuri tällainen vaatimaton, lähes anteeksi pyytävän helppo – se, mitä intron jälkeen seuraa, on kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Sellistillä on tässä produktiossa useita tehtäviä solistina, säveltäjänä, sovittajana, “oman orkesterinsa” eli itsensä johtajana ja tuottajana. Päällekkäisnauhoitusten avulla tekijä on aikaansaanut ajoin lähes sinfonisia harmonioita.
Courtoisin soitto tavoittaa virtuositeetin tason yllättävän nopeasti. Hän soittaa selloa hyvin erikoisella tekniikalla, joka on sekoitus kitaratekniikkaa, kontrabassoskaaloja pizzicato-näppäilyin, viulun soittoa, hälyefektejä – niin, ja mukaan mahtuu varsin paljon perinteistä sellon jousisoittoakin. Klassinen muotokieli, pop, avantgarde ja jazz sekoittuvat toisiinsa, mutta tuloksena ei ole kaaos, vaan hyvin inspiroivia dimensioita ja tuoreita perspektiivejä – vuoroin kansanlaulun kaltaista, yksinkertaista kauneutta (Sensuel et perdu), vuoroin taas modernin musiikin komplisoituja rakenteita.
Jotkut teemat ovat yllättävän yksinkertaisia, kuten Skins – kolmen sävelen johtomotiivia kadehtisivat jo kaiken typistäneet heavybänditkin, mutta ihmeesti Courtois vain repii siitä uutta irti. Sormivibraation käyttö on hyvin epätavanomaista perinteiselle sellonsoitolle.
Paitsi innovaatio, L’imprévu on myös omalla tyylillään hauska, aina biisien nimistä lähtien; Sensuel et perdu (“hekumallinen ja hukassa”), Suburbs kiosk (“esikaupungin kioski”?) jne. CD-levy on myös prässätty vanhaa vinyylilevyä muistuttavaan muotoon. Koko sellon mensuuri käydään läpi huiluäänistä lasketun virityksen bassomurahduksiin. Levy onkin ehdottomasti saatava musiikkiopistojen sisäänpääsyvaatimuksiin – ilman näitä valmiuksia ei ole alalle asiaa.
2010 Courtois perusti kokeilevan ja musiikkia voimallisesti uudistavan WAT-yhtyeen ja Ranskan kulttuuriministeriö myönsi hänelle arvonimen Chevalier of the ‘Ordre des Arts et des Lettres’. Hyvin arvossapidetty jazzartisti siis – ja L’imprévu lukeutuu kesän välttämättömiin hankintoihin jokaiselle itseään arvostavalle modernin musiikin ystävälle. Aika uusintavierailulle Suomeen alkaisi olla kypsä; ehkäpä tällä kertaa WAT:in kanssa tai duona Michel Portalin kanssa?
Vincent Courtois cello
01. L’imprévu 5:41
02. Colonne sans fin 1:47
03. Alone with G 3:59
04. Sensuel et perdu 2:02
05. Amnésique tarentelle 5:33
06. Suburbs kiosk 2:04
07. Skins 3:21
08. No smoking 5:00
09. Regards 1:47
10. La Visite 6:15
11. Couldn’t imagine it 2:16
12. L’imprévue 2:20