WALTER BELTRAMI

Kuvat:

06.10.2009 19:31


RETHINKARTRECORDS RE 0009  2362001

Vaikka tämä levy on julkaistu vasta syyskuussa virallisesti, niin levyn musiikkia on esitetty ensi kertaa jo huhtikuussa Bresciassa re:Thinkjazz festivaaleilla. Levy-yhtiö on uusi, joka syntyi tämän festivaalin yhteydessä. Se keskittyy erityisesti uudenajan kokeilevan, ennakkoluulottoman ja improvisointiin perustuvan musiikin tuottamiseen.  Pyrkimyksenä on tuottaa ja auttaa eteenpäin soittajia, joilla on omaperäisyyttä. Yksi tavoitteista on myös tuottaa vuosittain ainakin yksi festivaaleilla esiintyneen italialaisen artistin äänite. Yhtiö sanoo keskittyvänsä musiikkiin, jossa on tunnetta ja runollisuutta sekä nyt tässä hetkessä tapahtuvaa visuaalisuutta musiikin luomisessa.

Beltramin ”Timoka” projekti sai varsinaisesti tuulta purjeisiinsa Clusonen Jazz Festivaaleilla 2006. Saksofonisti Francesco Bearzattin tultua mukaan vuonna 2008 ja Markku Ounaskarin istuttua marraskuussa 2008 rumpalin istuimelle sai yhtye lopullisen muotonsa ja musiikki alkoi kehittyä.  Levyn musiikki on tehty ruotsalaisen filmiohjaajan Ingmar Bergmanin töiden muistoksi ja kunnianosoitukseksi. En kyllä osaa sanoa onko tässä mitään suoraa yhteyttä asioiden kanssa.  Missä tämän pitäisi tulla esille ja kuulua. Yhteys on varmaan epäsuora ja kuulijan täytyy löytää se ehkä Bergmanin kokonaisnäkemyksestä, ei pelkästään elokuvien tekemisestä sellaisenaan.  En ole Bergmanin elokuvista niin hyvin perillä, että voisin sanoa yhteyksiä löytyvän niiden musiikissa Timokan kanssa. Levyn lyhyet avaus ja lopetus kappaleet, ”Emotions”, ovat kuitenkin sovitus musiikista Bergmanin elokuvaan ”Smultronstället”, mikä meillä tunnetaan nimellä ”Mansikkapaikka”.

Walter Beltramin sanotaan kulkevan tyylillisesti John Abercrombien jalanjälkiä. Kai hänen esitystään ja tapaansa tulkita musiikillisia linjauksia voisi näinkin luonnehtia. Hänen soittamisensa on lyyristä, lämminhenkistä. Siitä huokuu hienostunutta harmoniaa. Hänen soittonsa etenee hyvin hitaalla tempolla, keskittyneesti, ikään kuin tutkien omaa itseään. Soitto syntyy ajatuksella jostain sisäisestä syvyydestä.  Hän voisi aivan hyvin jossain välissä iskeä ja läväyttää kuulijaa päin näköä järjestäytyneellä kaaoksella.  Mutta ei, levyltä ei löydy yhtään erityisen aggressiivista vääntöä. Tasaisen tappava tahti jatkuu alusta loppuun.

Bearzatti ujeltelee vikkeläsormisesti klarinetilla ”Train to Basel” kappaleella ja basisti Roberto Bordiga ja rumpali Emanuele Maniscalco myötäilevät sujuvasti. ”Corridors” lähtee täyteen laukkaan alussa ja sekoilee villin animaalisin soundein, mutta laantuu taas samaan hienoviritteiseen hiljaisuuden harmoniaan. Bordigan sävellys ”Spider” kulkee koko viiden minuutin ajan vahvan uhmakkaasti Beltramin päästäessä syvälliset tunteet purkautumaan bassomaisen raaoilla virtauksilla pitkittäen kielten sävelefektejä syntetisaattorimaisesti. ”Ppp” tuo ajoittain hieman raadollisempaa otetta soittoon ja Bearzatti saa vapaat kädet puhaltaa kävyt ulos torvesta vapaasti improvisoiden.

Tämä levy on tuoretta uudenlaista musiikkia, joka on samalla luovaa ja ennalta arvaamatonta. Soitto kulkee vapaasti freejazzin luonnetta seuraillen, yleisesti ottaen varsin rauhalliseen tyyliin, mutta mielenkiintoisesti. Kyllä tätä kuuntelee, vaikka ei olekaan siitä helpoimmasta päästä.  (JKi)

Walter Beltrami, kitarat; Francesco Bearzatti, tenori saksofoni ja klarinetti; Roberto Bordiga, kontrabasso ja sähkö basso; Emanuele Maniscalco, rummut

Äänitys ja miksaus: Artesuono, Udine, Italia, Stefano Amerio. Kannen kuvat: Inside-a-man, Corrado Galli. Suunnittelu: Studio-eidos.com.  Tuotanto: re:think-art. Virallinen levyn julkaisupäivä oli 1.9.2009.

  1. emotions (Erik Nordgren)  1:10
  2. timoka (Walter Beltrami)  5:11
  3. tormento (Walter Beltrami)  4:59
  4. train to basel (Walter Beltrami)   3:57
  5. corridors (Walter Beltrami)  5:35
  6. luci d’inverno (Walter Beltrami) 5:10
  7. spider (Roberto Bordiga)  5:14
  8. thulin (Walter Beltrami)   6:06
  9. ritorno da lund (Walter Beltrami) 3:36
  10. ppp (Walter Beltrami) 7:12
  11. emotions (Erik Nordgren) 1:17

 

Takaisin

Artikkeli luettu 671 kertaa

Translate »