SILTA RECORDS SR0903
Sillä lailla, jopas nyt jotakin, kaksi kontrabasistia “päin yhteen”. Siitä saadaan varmaan melkoisen räyhäkäs murina aikaiseksi. Väliaikaista kaikki on vaan. Tällä levyllä tämä väliaikaisuus tehdään viidessä osassa. Ihan sekopäisen upeata sanan säilän heittoa bassoilla, toisinaan riidellään niin maan perusteellisesti ja kiivaasti. Hetken päästä kohdataan taas kuin vanhat ystävät konsanaan. Näin se käy, kun vapaasti improvisoidaan hetken mielijohteesta, sekunti sekunnilta seuraten toisen soittoa. Tämä on dialogin käyntiä, luomistyötä, korkealaatuista musiikillista ilmaisua, mikä on jatkuvassa liikkeessä. Bassot lähestyvät toisiaan, ne seurustelevat keskenään, kuiskailevat, huutavat, toimivat eläimellisesti, väittelevät ja väistelevät toisiaan, mutta löytävät toistensa ilmaisun ja luovat lopulta harmonisen kokonaisuuden.
“Improvisaatio on äänen järjestämistä ilman, että tukeudutaan samanaikaisesti mihinkään valmiiksi tehtyihin merkintöihin tai kirjauksiin. Se on musiikin tekemistä, siis soittamista, täysin tahattomasti, omaehtoisesti ja vaistonvaraisesti ilman etukäteisajattelua, vastaten ääneen välittömästi tajuamisen jälkeen hetkestä toiseen. Luonnollinen luova musiikki tuotetaan samanaikaisesti esityksen kanssa, jolloin saadaan aikaiseksi elävä kokonaisuus, mikä on suurempi kuin sen siemen.” Näin ilmaisee asian toinen näistä soittajista, William Parker. Hänet tunnetaan jo vuosikymmeniä yhtenä käytetyimpinä basisteina maailmassa. Hän on ollut mukana varmasti sadoissa eri projekteissa ja levytyksissä viimeisten neljän vuosikymmenen aikana. Hän jos kukaan tietää mitä basson varressa tehdään. Tätä basson rutistajaa saatoimme kuulla kuukauden päivät sitten Tampereella, kun hän esiintyi Hamid Draken ja Raoul Björkenheimin kanssa. Parker toimi pitkään Cecil Taylorin kokoonpanossa, käytännössä koko 1980 luvun. Hänellä on hyvät suhteet myös eurooppalaisen improvisoidun musiikin tekijöihin. Hän on muusikon lisäksi kirjailija, runoilija ja musiikin opettaja. Giorgio Dini on opiskellut basson soittoa vuodesta 1984. Soitettuaan jazzia aikaisemmin laajemmalla skaalalla, hän on nykyään keskittynyt kehittämään taitojaan improvisoidun musiikin puolella.
Onhan tämä melko rankkaa kuultavaa, alusta alkaen “älä mölö” mörinää haudan pohjalta, rutistusta, vääntöä, mutta ryhdikkäästi. Se on kuin itse ukko kontio läimäyttäisi avokäpälällään päin näköä. Ihan reilua, vai mitä. Ei, mutta totta se on. Tämä on niitä marginaalijuttuja, mitä on hauska kuunnella silloin tällöin. Hyvä on, uskotaan. Eivät kaikki todennäköisesti tätä siedä kuunnella, joten otetaan takaisin. Jokainen tekee omat valintansa. Kieltämättä tämä on haasteellinen kuuntelukokemus. Ja myönnän, kuuntelin tätä levyä mielihyvällä, mutta ei muiden tarvitse perässä juosta. Jos nyt kuitenkin alkaa kiinnostaa, niin sitten vaan kipin kapin, äkkiä, levykauppaan kyselemään. Siinä saattaa tietenkin olla yksi epävarmuustekijä. Tätä herkkua ei ehkä joka levykaupasta suoraan saa. Joten käykääpä Silta Recordsin sivuilla www.siltarecords.it , sieltä tätä uhmakasta basso duon rutistusta saa hintaan €12 + lähetyskulut. (JKi)
William Parker, kontrabasso, shakuhachi raidalla 3; Giorgio Dini, kontrabasso
Äänitys, miksaus ja masterointi: 3. heinäkuuta 2009, Maurizio Giannotti, Newmastering Studio, Milano. Julkaistu syyskuu 2009.
- Temporary one: preludio 10:36
- Temporary two: improvvisio 12:27
- Temporary three: intermezzo 3:21
- Temporary four: largo 4:19
- Temporary five: danza e finale 18:00