Na, jo vain se kuulostaa makialta kuin tikkumelli. Tai Ruottin puolen suklaa. Aukusti Saari, isäni ja useasti Kekkosenkin venekuski Porojärvellä, kävi Inka-Siirineen juuri koskaan etelässä… siis Rovaniemellä. Tosin kerran Helsingissä, presidentinlinnassa Kekkosen 75-vuotispäivillä. Wimme, hänen veljenpoikansa on sen sijaan kiertänyt maailmaa ristiin rastiin. Pitkä on ollut taival, Kelottijärveltä…
Ja pitkä on ollut puolen vuosisadan rajapyykin juuri sivunneen joikhaajan urakin. Tosin väliin levyttämätön liki kuusi vuotta, mutta nyt tuota herkkua on saatavana 11 raidan verran. Täydellisempänä ja parempana kuin koskaan, väittävät kriitikotkin. Eivätkä suotta, sillä Rinteen Tapanin paluu “ruotuun” on kantanut yhdessä Wimmen kanssa upeaa hedelmää. Kun tämän kaksikon mukaan on kutsuttu vielä muita tuttuja soittajia että alunperin angelilainen Pirttijärven Ulla niin homma hoituu kuin tyhjää vaan. Siis helpon lutvikkaasti.
Aloitusraitana Soahkasuovva… mystisellä jyreällä taustalla. Kuivilla sytykkeillä… Tulenteko koivunkäkkäröistä. Ympärillä tyhjyyttä… yksinäisyyttä… Avaruutta, jota savu tavoittelee. Tuli syttyy voimaansa… Nokipannu porisee… Nainen piirtyy savukiehkuroihin…
Kakkosraidalla tahtilaji muuttuu entistä jämäkämmäksi. Joikhan rinnalle nousee haitaripeli. Pirunkeuhko, joka sylkee… sylkee kuin argentiinan pojan bandeneon tangossa… Wimme joikhaa tarinaansa… en minä sinua… harmi, ettei lannanmies ymmärrä.
Rinteen Tapsan klaneetti käynnistää seuravaksi, jymäkän tahdin jatkuessa, raudantaonnan. Vai liekö soitto maalailee maaemon sydämestä pulppuavaa hehkuvaa massaa… Niin tai näin Walleniuksen ukulele sytkyttää työtahtia. Hikinauha hatussa kastuu…
Sitten kevennetään. Mielessä ilmeisesti unelmien nainen… Don leat. Iloinen Walleniuksen rytmitys. Pirttijärven Ullan pirtsakan keimailevaa joikhaa. Wimme tunnelmoi. Unelmoi… joikha kulkee kuin lättähattu ennenvanhaan Laurilasta Kaulirantaan… paljon ennen kuin malmijunat alkoivat Kolarista.
Keveys jatkuu seuraavalla raidalla, Paris. Wimme vaihtaa neljäntuulenhatun pariisilaiseen baskeriin… tunnelataus purkautuu voimakkaana kaipuuna muistojen kaupunkiin… Seinen rannalle… Montmartrelle… kenties varieteen pitkäsäärisiin tanssijattariin… Je voudrais en arrière…
Bassoklarinetti rauhoittaa tunnelman kuutosraidalla. Wimme joikailee katuvana (?) Pariisin seikkailujaan… Mielenrauha… erämaa kaikaa Ullaa. Kaltion peilityyni silmä tuijottaa rauhoittavasti sielun sisäistä sekasortoa…
Sitten mahtipontinen avaus on ikäänkuin esittely suvusta… Kelottijärven asukeista… vaiko jostain muista sukumiehistä. Jykevää voimaa löytyy enemmän kuin pienestä talosta… siis alusta loppuun. Väkevästi. Rytmikkäästi… Liekö Jaloviinalla osuutta asiaan… pohojanmaalaiset häjyt ovat tämän jälkeen pelkkää paperia… mot!
Mutta pullistelu loppuu seuraavan raidan kauniiseen Iro Haarlan harppuiluun että Wimmen ja Pirttijärven Ullan taivaankannen maalailuun. Maalailuun, jossa linnut liitelevät korkeuksissa… vapaudessa… loputtoman Lapinmaan yllä…
Sitten alkaa tykyttää… jytkyttää… hypnoottisen hurja rytmi tempaisee mukaansa. Wimme toppuuttelee… Älä, älä. älä…. ale, ale, ale… psykodeelisuus ei usko… täyttää ihmisen rytmillä… saa veren liikkeelle… oi, voi, voi,voi, voi, voi… ale pale.. ale pale…
Kaikki vaihtuu kuitenkin sykkivän discoyön rytmiikasta rauhaisaan aamunkoihin… kaksi onnellista vaeltaa tunturissa käsi kädessä. Väsyneinä. Onnellisina… Ulla… Wimme… päivä nousee täyteen teräänsä.
Lopuksi ollaan aitassa. Siis neidon kanssa. Herkästi. Kahdestaan… haka sisäpuolelta säpissä. Porontaljoilla… vähin kamppein… loppu saa Lapinmiehen hyräilemään tyytyväisyyttään!
Wimmen, Ullan ja kumppaneiden pirteissä varmaankin nyt nauraa räkätetään allekirjoittaneen tulkinnoille tämän levyn joikhista – eipä lannanmies osunut kohalleen… eipä.
Mahdollisista korneista tulkinnoistani huolimatta itse levy oli erinomaisen aistikas. Akustinen. Erittäin hyvin tehty. Suoraan sanoen: Todella erinomainen!!!
Rinteen Tapsa hoitelee hienosti puhaltimet tutun varmalla otteella. Klaneetti että basso -sellainen ja tenorifoni täydensivät maukkaasti Wimmen ja Ullan joikhaa ja kutoivat mainioita sooloisia väliosuuksia. Olen aina pitänyt Rinteen tyylistä tehdä ja toteuttaa musiikkia… tässä yhteistyön tulostus joikha -maailmassa on onnistunut todella mukaansaottavan upeasti.
Väkevä komppi jauhoi taustoilla erinomaisesti. Jykevän väkevästi. Kulloinkin kappaleen henkeen sopivana. Loppuun asti harkittuna. Joikhan perinnetta kunnioittaen. Sitä oivasti täydentäen. Soitinluettelossa olikin tuhoton määrä erilaisia kilkuttimia. Kalkuttimia. Kolkuttajia… muuta krääsää. Osin sellaisiakin, joista nimi ei kertonut yhtään mitään, mm. Imre Peemotin igil on Tuvalainen jousisoitin, jota soitetaan jousella. Juuso Hannikaisen valikoimassa dun dun on perinteinen kumeaääninen länsiafrikkalainen rumpu…
Tämä levy on omiaan hälventämään ennakkoluuloja joikhan eli virallisesti sanottuna joikun (juoigan, luohti) suhteen… siis siihen – leila löi lailaa ja laila löi leilaa -osastoon. Tällä levyllä joiku ja instrumentit yhdistyvät erinomaiseksi lopputulokseksi. Lannanihmisellekin maittavaksi musiikkikokonaisuudeksi, jossa erilaisillä rytmivaihteluilla ja sointiväreillä saadaan aikaan tuntoja.
– Äänissä ja sanoissa on horrostilan näkyjä, toiveiden toteutumista, itsetunnon voimaa, hillittyä huumoria ja sisäisen levollisuuden virtausta, kuvailee Wimme levyään. Eikä suotta, sillä hänen ja Ulla Pirttijärven joikutulkinnat ovat todellisia tunneilmaisuja. Loistavaa!
Uskon ja toivon, että tämä levy että esittäjät livenä pääsevät erittäin korkealle koko maailman listoilla! Eikä pelkästään maailmanmusiikin osastolla… Tässä levyssä on ainesta vaikka mihin!!!
Tämä on yksi joulun ehdottomia levyhankintoja!
Ostakaa ihmeessä ja nauttikaa! (OR)
01. Soahkesuovva / Koivusavu / Birch Smoke 5.22
(W. Saari, U. Pirttijärvi, T. Rinne)
Wimme Saari vocals, Ulla Pirttijärvi vocals, Tapani Rinne bass clarinet, whistles, toys, Imre Peemot igil, Pekka Kuusisto violin, Juuso Hannukainen calabash, maracas
02. In mun du /En minä sinua / It’s Not You 3.49
(T.Rinne / W. Saari)
Wimme Saari vocals, Tapani Rinne bass clarinet, Eero Grundström harmonium, Pekka Lehti bass, Juuso Hannukainen frame drum, tom tom
03. Ruovdi / Rauta / Iron 2.57
(T. Rinne / W. Saari)
Wimme Saari vocals, Tapani Rinne e-flat clarinet, bass clarinet, Tuomas Norvio domra, Juuso Hannukainen drums
04. Don leat / Sinä olet / You Are 4.07
(T. Rinne / W. Saari)
Wimme Saari vocals, Ulla Pirttijärvi vocals, Tapani Rinne bass clarinet, Matti Wallenius ukulele, baglamas, Juuso Hannukainen dun duns, bells, cymbals, Teho Majamäki tom toms, cymbals
05. Paris 2.36
(T. Rinne / W. Saari)
Wimme Saari vocals, Tapani Rinne e-flat clarinet, bass clarinet, Matti Wallenius guitar, Pekka Lehti bass, Juuso Hannukainen drums, Teho Majamäki tom toms
06. Máššu / Mielenrauha / Calm 4.09
(W. Saari, T. Rinne, T. Norvio)
Ulla Pirttijärvi vocals, Wimme Saari vocals, Tapani Rinne e-flat clarinet, bass clarinet, Juuso Hannukainen dun duns, gargaba, shakers
07. Sohka / Suku / Family 4.07
(W. Saari, T. Rinne, M. Kari)
Wimme Saari vocals, Tapani Rinne e-flat clarinet, tenor saxophone, Eero Grundström harmonium, Juuso Hannukainen dun dun, cajon, shekere, hi-hat, handclaps
08. Lottit / Linnut / Birds 3.54
(W. Saari, T. Rinne, T. Norvio, U. Pirttijärvi)
Wimme Saari vocals, Ulla Pirttijärvi vocals, Iro Haarla harp
09. Ale / Älä / Don’t 3.20
(J. Hannukainen, T. Norvio, T. Rinne / W. Saari)
Wimme Saari vocals, Tapani Rinne tenor saxophone, bass clarinet, Matti Wallenius baritone guitar, charango, Juuso Hannukainen frame drum, bicycle pump
10. Iditguovssu / Aamunkoi / Dawn 6.30
(W. Saari, U. Pirttijärvi, T. Rinne, T. Norvio, J. Hannukainen)
Ulla Pirttijärvi vocals, Wimme Saari vocals, Tapani Rinne e-flat clarinet, Imre Peemot igil, Pekka Lehti bass, Juuso Hannukainen bells, cajon, wood blocks, caxixi, dun dun
11. Áiti / Aitta / Storehouse 8.17
(T. Rinne)
Ulla Pirttijärvi vocals, Wimme Saari vocals, Tapani Rinne e-flat clarinet, bass clarinet, Eero Grundström harmonium, Teho Majamäki udu
Recorded, programmed and mixed by Tuomas Norvio at Kaivos
Mastered by Pauli Saastamoinen at Finnvox studios, Helsinki, Finland
Produced by Tapani Rinne