LATO B – mehukkaita yllätyksiä

Kuvat:

21.06.2019 16:21


Kun 1948 Yhdysvalloissa kehitetty LP-mikrouralevyformaatin myynti 1980-luvulla pieneni CD-äänitteiden tullessa markkinoille, vinyylit alkoivat olla alennusmyynnissä. Lopuksi niitä saattoi saada liikkeistä erittäin edullisesti, mikä sairastutti jotkut jopa  ”vinyyliholismiin”.

Omassakin hyllyssäni on vielä melkoinen määrä esimerkiksi italialaista sadan levyn I Giganti Del Jazz-laatusarjaa ja toista I Grandi Del Jazz. Niiltä tuli ehdittyä ja maltettua kuunnella tavallisesti vain ykköspuolta. Toinen puoli jäi neitseelliseksi – vähäsoittoisiksi ne ovat  kyllä jääneet muissakin kokoelmani älppäreissä.


Olen aloittanut noiden laiminlyötyjen ”flip-puolten” (Lato B, Sivu 2, Side Two, Face 2, Seite 2) päivittäisen kuuntelun, ja niiltä on löytynyt yllättäviä ja mehukkaitakin jazznautintoja.Valmistettaessa vanhoja kaksipuolisia 78-kierroksen lakkalevyjä, jotka LP- ja EP(extended play)-formaatit syrjäyttivät, pyrittiin kiekon a-puolelle äänittämään myyntimenestykseksi suunniteltu kappale; b-sivu saattoi olla vain jonkinlainen bonus. Joskus kävi kuitenkin päivastoin.

Muistelen erään yhtiön julkaisseen 1929 äänitetyt, silloin vielä trumpettiakin soittaneen pasunisti Tommy Dorseyn pikkuyhtyeen kappaleen ”Tiger Rag” levyn a-puolella ja värillisen Louis Armstrongin mestarillisen ”West End Blues” toisella. Kuinkas kävikään?


Pianisti-säveltäjä Thomas ”Fats” Waller levytti rahapulassaan liukuhihnalla eri yhtiöiden ”race records”-sarjoihin, joita myytiin värillisten käyttämissä levykaupoissa. Maaliskuussa 1929 erään juhlitun yön jälkeen Fats, banjisti Eddie Condon ja pari muuta pelimannia menivät sovitusti tekemään levyä Victor-yhtiön studiolle. Fats Waller and His Buddies äänitti kaksi pikaisesti väsättyä kappaletta. Ensimmäisen nimeksi he keksivät blues-teeman Harlem Fuss ja toisen The Minor Drag. Kun savikiekko tuli myyntiin levypuolten etikettien nimet olivat vaihtuneet. Mollisävyisestä ja nopeatempoisesta ”Dragistä” olikin tullut ”Fuss”. Myöhemmin asia korjattiin.

– Levyn tuottaja tai äänittäjä oli kuulemma kehunut session jälkeen soittajia sanomalla jotenkin: ”Huomasin, että olitte treenanneet kappaleet kunnolla.”

Takaisin
Translate »