Stanley Dance ja Leonard Feather

Kuvat:

10.01.2019 08:53


Duke Ellington, Billie Holiday ja Leonard Feather, vuonna 1945

Kun ranskalainen jazzfilosofi- ja vaikuttaja Hugues Panassié (1912-1984) neuvoi kerran kirjoituksesaan  jenkkimuusikkoja, miten jazzia on soitettava, kitaristi Eddie Condon vastasi: ”Pitäisikö minun kertoa hänelle, miten viiniä tehtäessä rypäleitä on poljettava?”

Terävät brittitaustaiset kynäilijät Stanley Dance (1910-1999) ja Leonard Feather (1914-1991) olivat sen sijaan arvostettuja eurooppalaisia jazzmiehiä Yhdysvalloissakin, jonne he molemmat myöhemmin muuttivat.

Oxfordissa opiskellut Dance aloitti jazzista kirjoittamisen jo 1930-luvulla. Hän oli osaava, oivaltava kriitikko ja mm. Down Beat-lehden avustaja sekä toimi myös levytuottajana. Hänen erityisalaansa olivat värillisen jazzin valtavirta ja erityisesti Duke Ellingtonin musiikki. Dukeen hän tutustui 1920-luvun lopulla, ja läheinen ystävyys kesti aina ”Herttuan” kuolemaan 1974. Stanley Dance on kirjoittanut The World of Duke Ellington-teoksen (DaCapo, 1970)lisäksi myös elämäkerrat Count Basiesta ja pianisti Earl Hinesista.

Leonard Feather: Encyclopedia of Jazz

Leonard Feather – jazzmaultaan modernimpi – oli vieläkin tuottoisampi kirjailija monien muiden jazzaktiviteettien lisäksi. Hän oli nuoruudessaan Lontoossa opiskellut musiikkiakin ja kirjoitti siellä ahkerasti Melody Maker-lehteen, myös 1930-luvun alussa. Ensimmäisen kirjansa, perusteellisen Inside Bebop, hän sai valmiiksi 1949. Hänen merkittävin teoksensa on kuitenkin 1955 ensi painoksena ilmestynyt mittava Encyclopedia of Jazz, jota hän täydensi ja uudisti elämänsä loppuun saakka. Kompakti The Book of Jazz ilmestyi 1957, hauska jazzanekdoottikokoelma Laughter from the Hip 1963 ja The Pleasures of Jazz 1976.

Feather oli kysytty levykansitekstien laatija, hän sävelsi ja sanoitti lauluja (mm. Whisper Not Ella Fitzgeraldille), tuotti musiikkia ja soitti jopa joillakin äänitteillä pianoa. Hänen ideoimansa vakiopalsta Down Beatissa oli vuosikymmeniä  Blindfold Test. Siinä merkittävät jazzartistit kuuntelivat ”sokkona” Featherin valitsemia äänitteitä ja antoivat niistä vaikutelmansa ja arvioinnin tähtinä. Hän oli myös ensimmäinen jazzista kirjoittava, jolle Yhdysvaltain ääniteteollisuus myönsi musiikintekijöille vuosittain jaettavan Grammy-palkinnon.

Takaisin
Translate »