Kaksi kantaesitystä UMO:n hiljaisen viikon konsertissa

Kuvat: Olli Nurmi

16.04.2022 14:25


Hiljaista musiikkia Agricolan kirkossa

Kirkkokonsertti pitkäperjantaina on ollut jo vuosikausia UMO Helsinki Jazz Orchestran perinteenä. Tänä vuonna Agricolan kirkon hiljaisen viikon konsertti tarjosi kansaesityksiä ja toi kuultaville jazzissa harvoin kuultuja soittimia. Kantaesityksinä oli kaksi uutta kotimaista teosta tekijöinään Ilkka Hammo ja Sampo Kasurinen.

Hammon teoksia ovat aiemmin esittäneet mm. RSO ja Tampere Filharmonia. Nyt kuultu Silent Crossings on hänen

Kasperi Sarikoski ja bassotrumpetti

ensimmäinen big band-teoksensa. Tyyllillisesti se sijoittuu modernin konserttimusiikin puolelle, vaikkakin teoksen väliin räikeätkin sävyt toivat paikoin mieleen free jazz-henkiset big bandit, joissa myöskään ei juuri ole perinteellisille big bandeille ominaista konventionaalista sektiosoittoa.

Toisena uutuusteoksena oli jo suomalaisessa jazzkentässä säveltäjänä asemansa vakiinnuttaneen Sampo Kasurisen Three Visions, konsertto alttopasuunalle ja big bandille. Kasurisen itsensä mukaan teos on ensimmäinen jazzissa muutenkin harvoin käytetylle alttopasuunalle ja big bandille sävelletty teos. Solistina oli itseoikeutetusti UMO:n pasuunasektion äänenjohtaja Kasperi Sarikoski, joka tulkitsi osuutensa virtuoosimaisesti. Teos on vahvasti solistipainotteinen, big bandin osuus siinä on melko viitteellinen.

Konsertin kolmannessa numerossakin oli Sarikosken soittimena harvoin kuultu instumentti, bassotrumpetti, jota jazzissa olen kuullut tätä ennen ainoastaan Cy Touffin soittamana hänen 50-luvun levytyksillään. Bassotrumpetti

Huiluissa Manuel Dunkel (vas), Markus Eermann ja Marko Portin.

muistuttaa soundiltaan venttiilipasuunaa ja on ilmeisesti äänialaltaankin sitä vastaava. Kuultu teos oli UMO:a johtaneen Ed Partykan sovittama itävaltalaisen Thomas Ganschin kirjoittama Where is Ahmed, jossa toisena solistina oli osuutensa Sarikosken tavoin tyylikkäästi hoitanut Tero Saarti.

Konsertin neljässä seuraavassa numerossa keskeisessä roolissa oli omaperäinen äänitaiteilija Kadi Vija, joka oli myös säveltänyt teoksista kaksi ja joissa kuultiin kantaesityksinä Partykan niihin kirjoittamat sovitukset. Toiseen niistä (Circles and Falls) Partyka oli kehittänyt hyvin omaperäisen tummasävyisen ratkaisun, siinä näet puhaltimina oli vain kaksi tuubaa ja kolme bassoklarinettia. Erittäin hyvin toimiva ratkaisu, jota vielä tuki orkesterin rumpalivierailijana olleen Mikko Hassisen pääasiassa symbaaleilla toteuttama kappaleen sävyihin hyvin sopiva soolo.

Ääntään instrumentaalisesti käyttäneen Vijan lisäksi konsertin jälkiosan numeroissa solisteina kunnostautuivat UMO:ssa soittaneet kaksi virolaismuusikkoa, Aleksander Paal ja Markus Eerman. Edellinen sooloili vuolaasti sekä altto- että sopraanosaksofonilla, jälkimmäinen taas soitti hienosoundisen huilusoolon.

UMO Helsinki Jazz Orchestra: Silent Music 2022 Agricolan kirkossa 15.4. 2022. Orkesterin johtajana Ed Partyka, pääsolisteina Kadi Vija ja Kasperi Sarikoski.

 

 

 

 

Takaisin
Translate »