Vincent Courtois: Kaikki perustuu vaihtamiseen

Kuvat: Olli Sulin

21.03.2014 19:16


Vincent Courtois

”Manifestin kirjoittaminen tarkoittaa aina sen sanomista, että on tullut aika laatia julistus”. (Alain Badiou)

Vincent Courtois’in Mediums -trio piti loistavan konsertin torstaina 13.3. Espoon Sellosalissa. Konsertti oli Vapaiden äänien 25. kiertueen pääkonsertti. Courtois itse on sellisti, muut jäsenet ovat Daniel Erdmann (tenorisaksofoni) ja Robin Finkner (tenorisaksofoni). Yhtyeen kamarimusiikillinen sointi rakentui jännittävänä dialogina sellon ja kahden tenorin välillä.

Yhtyeen kiireisen aikataulun lomassa oli tilaisuus hetki keskustella kuulun säveltäjän ja sellistin kanssa. Courtois on hyvin ystävällinen ja hyväntahtoinen muusikko, oikea gentlemanni, joka ei ole liian kiireinen jutellakseen fanien ja median kanssa, vaikka olisi miten varattu.

Vincent Courtois (46) on jazzin ja improvisoidun musiikin alueella sellon rohkea tienraivaaja; hän ei profetoi tai julista puheillaan – oleellisempaa on etsiä musiikista hyviä harmonioita. Sellon ohjelmajulistus tapahtuu sekin vähäeleisesti, lämpimästi ja elegantisti, mikä on helppo todeta mm. trion hienolta Mediums-albumilta (Moka Music RJAL 3970815).

– Kiitän musiikkia, koska se antaa minulle niin paljon, säveltäjä sanoo vakavana. -Kaiken täytyy perustua vaihtamiseen (ranskan èchange); ei siis ”vain mennä jonnekin ja soiteta rahasta” – täytyy nähdä maata, tavata ihmisiä, jutella heidän kanssaan.

Kokenut muusikko kertoo, että hänelle on aina ollut vaikeaa, nykyisin jo lähes mahdotonta, vain mennä johonkin studioon levytyssessioon, heittää oma osuutensa ja poistua. Maestro Courtois kiinnostui aluksi klassisesta musiikista, mutta mielenkiinto siirtyi pian myös jazziin. Sellonsoiton hän aloitti 6-vuotiaana.

vincent courtois-os-IMG_9985

Jazzia ja klassista…

– Päävaikuttajiani ovat olleet koko ajan klassinen musiikki ja jazz, mutta en halua nimetä ketään henkilöä tai jotain tiettyä tyylisuuntaa, Courtois kertoo.

– Pidän hyvin monenlaisesta musiikista. Sitä paitsi inspiraation saamiseen menee toisinaan vain 10 sekuntia…

Ranskalainen impressionismi (Claude Debussy, Maurice Ravel jne.) tulee mieleen Mediumsin soitosta. Onko se ollut tietoinen inspiraattori?

– Ei oikeastaan inspiraation lähde, koska tunnen itseni pikemmin eurooppalaiseksi, ja nyt keski-iässä sitä vain yhä enemmän, säveltäjä kertoo. –No, tietysti Debussy on ollut minulle läheinen, mutta yhtä lailla Bach, Beethoven, Puccini ja italialainen Vincenzo Bellini myös. Tunnen muuten Sibeliuksen tuotantoa varsin hyvin – se on upeaa!

Impressionismi oli vähän kuin ”oman aikansa rock & rollia”, siis kapinaa. Kapinoitko sinä musiikillasi?

– Ja mitähän vastaan..? Courtois kysyy, pilke silmäkulmassa.

Siis rakenteita, perinteisiä kappalemuotoja, tyyliseikkoja, traditionaalisia sävellystekniikoita… Sello solistisena soittimena jazzissa on jo aika erikoista. Toisaalta sellonsoittotapasi toi välillä mieleen heavy -yhtyeen kitaristin – eli soittoa sammutetuin kielin ja iskut napakasti painollisille tahdeille, ja huiluäänet soivat välillä kuin kitara wah-wah-pedaalilla…

– Ei, ei tuossa mielessä, jazzin herrasmies kiirehtii sanomaan.

-Kaksikymppisenä aloin kuunnella jazzia vakavissani, ja samalla rock kiinnosti; Rolling Stones, Jimi Hendrix jne. Musiikista tuli minulle miksattu kooste (ranskan mélange) – muusikko on keskellä tätä kokonaisuutta, ja tällöin voi joko kertoa oman tarinansa tai kopioida muita. Päätös on aina tehtävä itse.

Mediumsin teemojen kehittely tuntuu lainaavan ideoita aika laajalti, aina tivolimusiikkia myöten.

– Kyllä, monesti muuten vanhemmat tuovatkin lapsia konsertteihimme, ja pidän siitä kovasti. Haluan tutkia ja tehdä musiikillisia tutkimusretkiä (ranskan explorer) ja yrittää uusia ratkaisuja. En näe oikein arvoa sinänsä siinä, että kuulostaa vaikka rock-yhtyeeltä; vanhat melodiat ovat edelleen tärkeitä – kysymys on tulokulmasta, josta tullaan musiikin sisään. Kaiken pitää tapahtua luonnollisesti, maestro tiivistää.

vincent courtois-os-IMG_9951

Kiitosten aika

Mediumsin musiikin perusrakenne ei yleensä ole erityisen kompleksi, vaikka maestron ja kahden tenoristin soolo-osuudet usein sitä ovatkin. Courtois kavahtaa tekotaiteellista monimutkaisuutta muutenkin. Kollektiivisen improvisoinnin valtavirrasta poiketen Mediumsin musiikki on hyvin sävelmällistä, ja se sisältää vain vähän dissonoivia osia.

– Se on täysin tarkoituksellista. Soitan erinomaisten improvisoijien kanssa, mutta melodia tulee aina ensin, säveltäjä tähdentää.

– Pidän erityisesti lauluista, saan niistä paljon vaikutteita, samoin elokuvamusiikista.

Melodia ja abstraktio ovatkin ekvivalentisti oleellisia Mediumsin improvisaatioissa, ja ne kiteytyvät kauniilla tavalla sävelmien rungoissa. Jo pitkään jatkunutta kulttuurien sekoittumista Courtois pitää hyvänä asiana.

– Kyllä, on innostavaa sekoittaa eri elementtejä ja luoda näin tykkänään uusia konstituentteja! Lisäksi maailmanmusiikki on hyvin kiinnostavaa – ehkä jatkossa kombinoin sitä jotenkin elektronisen musiikin kanssa, kuka tietää…

Courtois on itse kiertänyt mm. Afrikassa, Aasiassa ja Välimeren alueella ja omaksunut aineksia näistä kulttuureista.

– Tsadin ja Malin musiikki on jotakin aivan erityistä. Pari vuotta sitten sain soittaa Kambotzassa paikallisten muusikoiden kanssa ja se oli huippua!

Improvisoidun musiikin kutsu on soinut vahvasti nuoresta pitäen. Tänäänkään hän ei näe rooliaan yksioikoisesti muusikkona, säveltäjänä tai bändiliiderinä – se on pikemmin sekoitus näitä kaikkia.

– Lisäksi olen hyvä kuuntelija, yksi CD päivässä on minimi, Courtois kertoo. -Täytyy todella kuunnella, on oltava avoin eri kulttuureille! Ja kuuntelun on oltava aktiivista ja keskittynyttä, aivan kuin kirjaa lukiessa!

Vincent Courtois Mediums

Vincent Courtois Mediums

Irti kaavoista

Kysyessäni maestrolta säveltämisen, ohjaamisen, musisoinnin ja opettamisen keskinäistä suhdetta ja vuorovaikutteisuutta hän alkaa pohtia toimintaansa avarammin.

– Opetustyötä en tee ollenkaan. Se on tärkeää, mutta vaatisi hyvin tiivistä kontaktia oppilaan ja opettajan välillä, ja kiireinen aikatauluni ei salli pysähtyä pitkäksi aikaa minnekään. Toisinaan pidän kyllä klinikoita ja mestarikursseja, ja ne ovat aina miellyttävä elämys, maestro pohtii.

Säveltämisestä Courtois kertoo pitävänsä erityisesti ja uusien sävelmien esittäminen live-tilanteessa elävälle yleisölle on jännittävää ja inspiroivaa.

– Kiertue-elämää vastaankaan minulla ei ole mitään. Voin tavata yleisöämme, löytää uusia muusikkotuttavuuksia ja tavata osaavia musiikinopiskelijoita ja vaihtaa ideoita, Courtois luonnehtii työtään.

Eurooppalaista traditiota Courtois on hyödyntänyt mm. erikoisissa harmoniarakenteissa (kuten sellon huiluäänet yhdessä matalien kielten murahdusten kanssa). Tai hän soittaa selloa omintakeiseen barokkityyliin, näppäillen kuin luuttua ikään. Joissakin Mediums-sävellyksissä on hyödynnetty lyhyitä bluesparafraaseja, kuten sointulopukkeita ja alaspäin laskevia motiiveja.

– No, fraasit ja kaavat ovat aina vähän hankalia improvisoidussa musiikissa, koska ankaraa tarkkuutta ei yleensä vaadita. Jossain määrin kaavoja voi hyödyntää, mutta muusikoille on jäätävä vapautta – eli avoimuutta omille tunteille ja yleisön fiilikselle. Kaavoista tule helposti laatikko, boxi, jonka sisällä muusikot ovat jumissa. Art must be free! And music is a must!

– Keikkailen mielellään nykyisen trioni kanssa, se on hyvin erilainen kuin muut yhtyeeni. Valmistelen tällä hetkellä myös soolosello-ohjelmistoa, johon ehkä yhdistetään valokuvataidetta. Teen myös yhteistyötä rock-ryhmän kanssa, jonka vokalisti tulee Kamerunista.

Eli lopuksi; miten tiivistäisit Mediumsin keskeisen sanoman?

– Sillä on monta sanomaa; se on sekoite jazzia, klassista, elokuvamusiikkia ja tivolia – vuoroin se ”freaks you out”, väliin taas hyväilee korvia sointuisuudella. Joskus rumat asiat voivat tulla hyvin kauniiksi ja päinvastoin… Vältämme kaikkia kompromisseja, nykyinen instrumentaatio ajan saman asian kuin isokin yhtye.

On todellakin tullut aika laatia sellojulistus jazziin ja improvisoituun musiikkiin!

Takaisin
Translate »