Vilna 12.10.2018
Avauspäivän toisena esityksenä Draamateatterin torstai-illassa oli ainakin etukäteen suurta mielenkiintoa herättävä puolalaisen Krzysztof Komedan elämänkerrallinen esitys Komeda’s Incarnations. Esityksestä vastasi liettualainen kvintetti ja kolme vierailijaa, 2 puolalaista ja yksi britti.
Esiintymislava sai aivan uuden muodon ja ilmeen toisen esityksen ajaksi. Lavalle kohotettiin valkoista liinoista tehtyjä väliseiniä ja itse lavan lattia katettiin valkoisella verhouksella, jopa monitoorien päälle asetettiin valkoiset liinat. Myös kaikki soittajat ja vierailevat solistit olivat sonnustautuneet enemmän tai vähemmän valkoiseen.
Krzysztof Komeda oli yksi kuuluisimmista puolalaisista säveltäjistä, kansallinen jazz-sankari ja puolalaisen jazz-historian suurimpia nimiä. Hän oli myös jazz-pianisti, jonka The Komeda Quartetissa ja Quintetissä soitti Suomessakin monia kertoja vieraillut ja viime kesänä kuollut maailmankuulu trumpetisti Tomasz Stańko.
Komeda tunnetaan erityisesti myös säveltämästään elokuvamusiikista 1960-luvun Roman Polanskin ja Andrzej Wajdan elokuviin. Puoli vuosisataa on nyt ehtinyt kulua hänen kuolemastaan vain 37-vuotiaana (1969). Teeman nimen perusteella saattoi odottaa näiden sävellysten pohjalle rakentuvaa mielenkiintoista musiikkikokonaisuutta.
Dainius Pulauskasin johdolla tämä 8-henkinen kokoonpano luottautui Krzysztof Komedan maailmaan ja siihen oleellisesti kuuluvaan osaan “3 Sounds of Komeda” (3 Komedos Carsai). Musiikillaan he kokosivat yhteen tarinan Komedan elämästä, hänen musiikistaan ja perinnöstä.
Tässä kertomuksessa upeana taustatekijänä projisoitiin kankaille soiton ohessa video välihaastatteluineen hänen yhteistyökumppaneiden ja perheensä kanssa tehdystä arkistoelokuvasta sekä elokuvien pätkistä poimitusta materiaalista koottu elokuvallinen osuus. Siitä muokkautui kokonaisuudessaan huikaiseva spektrinen väriviidakko valoineen ja syntyi näyttävä spektaakkelimainen viihde-esitys. Haastatteluissa esiintyviin kuuluivat Komedan lähipiiriin, joista esillä olivat mm. Roman Polanski ja hänen 1952 syntynyt ottopoika Tomasz Lach, jonka sanotaan olevan Komedan nuorin ystävä.
Liettuan suurimpiin jazztähtiin lukeutuva kosketinsoittaja ja ”Komedan ruumiillistumiseksi” luonnehditun Dainius Pulauskas toimi Komeda-projektin taiteellisena johtajana ja samalla johtavana muusikkona esityksessä. Tästä työstä innostuneena hän keräsi ympärilleen joukon liettualaisia soittajia Dainius Pulauskas Acoustic Group -nimellä.
Perusyhtye koostui merkittävistä liettualaisista soittajista, trumpetisti Valerijus Ramoška, saksofonisti Liutauras Janušaitis, kontrabasisti Arman Isojan ja rumpali Augustas Baronas. Kvintetin ohella mukana olivat vierailijoina nigerialaispuolalainen naislaulaja Emose Uhunmwangho ja toinen puolalainen mieslaulaja Łukasz Lach. Kvintetin kolmantena vierailijana lavalla oli Bristolista Englannista kotoisin oleva monipuolinen alttosaksofonisti James Morton, joka on omimmillaan räväkän soulin ja funkin puristuksessa.
Esitys lähti vauhdikkaasti liikkeelle hyvällä rytmillä. Kvintetin kaikki soittajat olivat pitkän setin aikana mukana omilla näyttävillä sooloillaan. Kaikesta huomasi, että ammattitaitoiset muusikot oli koottu orkesteriin. Täysin valkoiseen mekkoon pukeutunut Emose kävi lavalla useamman kerran laulaen aina yhden kappaleen kerrallaan. Yhdessä James Mortonin kanssa heillä oli reipashenkinen duo esitys eturivissä. James oli myös pukeutunut täysin valkoiseen asuun, mikä juhlisti tilaisuutta.
Łukasz Lach kävi kahdesti lavalla säestäen ensin lauluaan akustisella kitaralla muiden soittajien luodessa taustaa. Esityksen loppuvaiheessa videokuvaa siirtyi lyhyesti yhdysvaltalaisen sairaalan edustalle, minne Komeda oli viety hoidettavaksi sattuneen tapaturman vuoksi. Lach siirtyi flyygelin taakse soittamaan ja laulamaan hyvin surumielisen bluesin, vain James jäi saksofoneineen häntä säestämään lavalle muiden poistuessa taustalle. Kun viimeinen vaihe oli esillä, videokuvaus alkoi pyörittää koko Komedan elämänkaarta kuin kertauksena ja kvintetti hiljentyi luomaan omalla tavallaan siihen sopivaa musiikillista tekstiä.
Tämä multimediaesitys on tehty kunnioittamaan Komedan elämäntyötä ja se esitettiin viime vuonna ensi kertaa Puolassa. Ensi vuoden huhtikuussa tulee kuluneeksi 50 vuotta Komedan kuolemasta. Hänen elämänsä jäi valitettavan lyhyeksi, mutta siihenkin mahtuu valtava työmäärä ja tuotanto. Eilen Vilnassa nähty spektaakkeli tullaan syksyn aikana esittämään vielä 5:ssä eri maassa Euroopassa (Slovakia, UK, Ranska, Suomi ja Saksa) maakohtaisin kokoonpanoin. Suomessa esitys liittyy We Jazz Festivaaliin 8.12.2018.
Tästä linkistä https://youtu.be/A9KM_KJKPMo on mahdollisuus kuunnella Komeda Quintetin vuoden 1966 Astigmatic -albumin kokonaisuudessaan. Astigmatic -albumia (1965) pidetään laajalti yhtenä tärkeimmistä eurooppalaisista jazz-albumeista.
Jamit jatkuivat aamuyöntunneille
Konsertti osuuden jälkeen virkeimmille oli mahdollisuus siirtyä myöhäisillan jameihin. Jazz Cellar 11 tarjosi varmasti jytkyn jami-illan. Draamateatterin loistavien konserttien päätyttyä kello lähenteli jo yhtätoista illalla, joten emme katsoneet olevan aihetta enää siirtyä vähän kauempana hotellista olevalle klubille. Raportoitavaa tältä osin ei siis ole olemassa.
31. Vilnius Jazz 11.–14.10.2018
21.30 Russian Drama Theatre
Komeda’s Incarnations (PL, LT): Dainius Pulauskas Acoustic Group (LT): Dainius Pulauskas – p, Valerijus Ramoška – tp, flgh, Liutauras Janušaitis – ts, fl, Arman Isojan – db, Augustas Baronas – dr.
Guests: Emose Uhunmwangho – voc, Łukasz Lach – voc, James Morton – as.