Afrikkalaisen rytmimusiikin nouseva tähti – Fatoumata Diawara

Kuvat: Osku Rajala

24.04.2014 12:48


Fatoumata Diawara

Tallinna 24.4.2014

Fatoumata Diawara on syntynyt Norsunluurannikolla, mutta on malilainen. Yhteisön asettamat kulttuuritavat ovat siellä tabuja, joita jokaisen, varsinkin naisten, pitäisi noudattaa. Ollessaan lapsena itsepäinen ja pitäessään lujasti kiinni omasta mielipiteestään hän ei halunnut olla ollut oman kulttuurinsa vanki. Sellaista ei malilaisessa yhteisössä katsota hyvällä.

Hän joutui jo lapsena näyttelijätätinsä huomaan Bamakoon, koska itsepäisyytensä vuoksi hänet lähettiin pois kotoaan eikä hän tavannut vanhempiaan yli kymmeneen vuoteen sen jälkeen. Hänen tätinsä oli näyttelijä ja Fatoumata pääsi mukaan näyttelemään filmeihin. Jo 18-vuotiaana hän pääsi näyttelijöiden mukana käymään Pariisiin. Siltä matkalta hän palasi takaisin Maliin, missä hänen uransa jatkui vanhempiensa painostuksesta huolimatta. Hänestä alkoivat kiinnostua myös ranskalaiset elokuvantekijät.

Malilainen Fatoumata Diawara on afrikkalaisen rytmimusiikin tämänpäivän tähtiä.

Malilainen Fatoumata Diawara on afrikkalaisen rytmimusiikin tämänpäivän tähtiä.

Ankeiden nuoruusvuosien elämänvaiheiden jälkeen Fatoumata pääsi lopulta monien vaiheiden kautta salaa poistumaan Malista. Hänen vanhempansa eivät katsoneet suopeudella, että naimaton nainen alkaa suunnitella uraa. Se ei sovi malilaisen yhteisön perinteisiin. Hän halusi päästä opiskelemaan näyttelemistä ja muutti vaiherikkaiden tapahtumien jälkeen Ranskaan, missä hän asuu nykyään. Näyttelemisen ohessa häntä alkoi kiinnostaa myös musiikki. Kiehtova ajatus oli malilainen nainen ja akustinen kitara. Miksi vain miehet soittaisivat kitaraa, onhan Malista noussut monia mieskitaristeja maailmanmaineeseen. Laulamisesta ja säveltämisestä tulikin sitten hänen elämänuransa. Lauluissaan hän sekoittaa etelämalilaisen Wassoulou -alueen musiikkiperinteen mukaisia vaikutteita länsimaiseen musiikkiin.

Fatoumata on värikäs persoona, omalla tavallaan tyylikäs nainen, herkkä hymy, hersyvä nauru, siinä niitä ominaisuuksia, jolla nyt tehdään taas kerran afrikkalaista musiikkia tunnetuksi kautta maailman.  Fatoumata Diawarasta on syntynyt uusi tähti rytmimusiikin alueella. Tänä päivänä hän pyrkii edistämään esiintymisiensä ohella tietoisuutta naisten ja tyttöjen surkeasta asemasta Afrikan maissa. Tässä mielessä hän on laulajana samalla sanansaattaja ja eräänlainen saarnaaja, joka haluaa maailmalla ilmaista myös mielipiteensä siitä miten tärkeätä on saada afrikkalaisten naisten asemaa ja kunnioitusta parannettua. Lauluillaan hän haluaa painottaa nykysukupolvelle miten tärkeätä on saada ihmiset ymmärtämään, että jotain on tehtävä naisten aseman parantamiseksi Afrikassa. Liian paljon nuoria tyttöjä kuolee ala-arvoisen kohtelun vuoksi. Kysymys on afrikkalaisten naisten tulevaisuudesta.

Yhtyeen kitaristi Gregory Emonet ja rumpali Ekoue Jean Baptiste Gbadoe.

Yhtyeen kitaristi Gregory Emonet ja rumpali Ekoue Jean Baptiste Gbadoe.

Hänen debyyttialbuminsa Fatou (Fatoumatan kutsumanimi) ilmestyi vuonna 2011 ja se on johdattanut hänet maailmalle. Koko viime vuoden Fatoumata Diawara on ollut maailman kiertueella ja esiintymiskiertueet jatkuvat kuumana. Hänestä on syntynyt uusi afrikkalainen tähti nykypäivän rytmimusiikin saralle. Suoranaisesta jazzistahan hänen musiikissaan ei tosiaan ole kysymys. Vahva Afrikan kulttuuriperinne ja yksinkertaiset laulut vetoavat kuitenkin nykyihmisten musiikilliseen korvaan vastustamattomasti. Ne kiinnostavat ja luovat oman jännittävän säväyksen, mikä vie mukanaan.

Jean Alain Hohy

Jean Alain Hohy

Tietynlainen ajattomuus, kitara ja nainen, yhdistävät tämän naisen olemusta ja vetovoimaa, mitä perinnettä edustavat jo vuosikymmenten takaa esimerkiksi Joan Baez ja Joni Mitchell. Nyt siihen on tullut mukaan afrikkalainen näkemys, omat laulut, oma soundi, omat uudet kulttuuriajatukset Fatoumatan mukana.

Vaikka miten haluaisi, niin peruspohja hänen lauluilleen rakentuu yksinomaan afrikkalaisesta musiikkiperinteestä – se on etnistä kansanmusiikkia.  Afrorytmi on ”perusbiitti”, sitä kautta rytminen pohja virittyy rockpohjaisesta rytmiikasta ja nykyaikaisesta populaarimusiikin erilaisista variaatioista.  Mielenkiintoisinta hänen musiikissaan on nimenomaan rytmi, mikä iskee hyvin ja tempaisee mukaan tanssimaan – afrikkalaisia tansseja!

Fatoumata omaa kaiken kaikkiaan erinomaisen lauluäänen, se on vetoava, itse kitaralla rytmitetty oma soundi on melodialtaan kiehtovaa – mielestäni kylläkin yksinkertaisen samaa toistavaa. Se ottaa kuitenkin tukevan otteen kuulijasta. Siinä on sensuellia voimaa, lämmin ja eksoottinen vahvalla rytmillä vankistettu musiikki vie yksinkertaisesti eteenpäin mukavasti. Se on kuin kutsu tanssimaan, mikä on toisaalta kaiketi rytmimusiikin perusajatus – saada ihmiset liikkeelle.

Gregory Emonet

Gregory Emonet

Fatoumata esitti eilen Tallinnassa kappaleita hänen ensilevyltään, alkajaisiksi tuli Boloco sitten  Sowa ja laulu viime vuonna kuolleen Nelson Mandelan afrikkalaisen tasa-arvon edistämisestä tekemänsä työn kunniaksi. Fatou sai erittäin lämpimän vastaanoton ja yleisö pääsi hyvin mukaan eteläisen Saharan tunnelmiin afrikkalaisen rytmimusiikin parissa.

Fatoumata Diawara vierailee myös Suomessa ensi kesänä Pori Jazz festivaalilla yhdessä kuubalaisen pianisti Roberto Fonsecan kanssa lauantaina 19.7.2014, joten afrikkalaisen musiikin tämän päivän nousevasta tähdestä kiinnostuneet voivat suunnata askeleensa Kirjurinluodolle silloin.

Keskiviikko 23.4.2014 kello 21:00 Marina Pavilion Tallinna

 

Fatoumata Diawara (Mali), laulu ja kitara

Jean Alain Hohy, basso

Ekoue Jean Baptiste Gbadoe, rummut

Gregory Emonet, kitara

Takaisin
Translate »