Göteborgs Jazzfestival toivottaa jazzin ystävät tervetulleeksi jo 25. kerran 23.-25.8.2013. Festivaalin ohjelmisto rakentuu pääasiassa klassisen jazzin pohjalle. Mukana on myös muutamia nuoria jazzin tekijöitä sekä ripaus modernimpaakin tyylisuuntaa. Euroopan ”New Orleansissa” soittaa kuudella esiintymislavalla yhteensä 20 huippubändiä.
-Festivaalin perustajat ovat Ulf Albreksson ja Gunnel Pauli, jotka järjestivät ensimmäisen tapahtuman vuonna 1989, kertoo yksi nykyisistä puuhamiehistä Niklas Carlsson. – Ulfin poika Jesper tuli mukaan 1998, jolloin Gunnel jättäytyi pois. Itse aloitin vuonna 2003. Ulf on edelleen festivaalien ”kenraali”.
-Me kaikki kolme olemme amatöörejä festivaalien järjestäjinä, emmekä tee tätä rahasta vaan rakkaudesta jazziin. Lisäksi tiimiimme kuuluu 70 – 80 vapaaehtoista talkoolaista, joiden suuri työpanos mahdollistaa festivaalin toteuttamisen.
-Meillä ei ole sponsoreita. Emmekä saa myöskään minkäänlaista rahallista tukea valtiolta eikä Göteborgin kaupungilta. Festivaalien talous on täysin riippuvainen myydyistä pääsylipuista. Festivaaleillemme on osallistunut vuosittain 1500 – 2000 maksavaa vierasta ja esiintyjiä ympäri maailmaa.
Juhlafestivaalien esiintyjäkaartissa on maailmanluokan tähtiä kuten Marillyn Keller (USA), Papa Bues Viking Jazz Band, Doc Houlind New Orleans All Stars ja New Orleans Delight Tanskasta. Norjalaista osaamista edustaa vauhdikas Jazzin´ Babies, Unkarista tulee Budapest Jazz Steps Band ja Hollannista Oriental Jazzband.
Göteborg on todellinen jazzkaupunki. Paikalliseen trad jazzyhdistykseen kuuluu nelisenkymmentä orkesteria, joiden parhaimmistoa on mukana festivaaleilla, kärkenä Second Line Jazzband. Niklas soittaa bändissä vetopasuunaa ja Jesper trumpettia. SLJB on tämän hetken Euroopan yksi suosituimpia yhtyeitä ja vieraillut usein myös Suomessa, viimeksi keväällä Storyvillessä.
Niklas Carlsson syntyi musikaaliseen sukuun. Hänen isänsä Lennart Carlsson soittaa rumpuja Max Lagers New Orleans Stompersseissa. -Aloitin soittamisen kymmenvuotiaana, minulla oli useita opettajia paikallisessa musiikkikoulussa. Myöhemmin opiskelin Åke Edeforsin johdolla Göteborgin Musiikkikorkeakoulussa. Kokeilin monia eri soittimia, vetopasuuna tuntui vain hauskalta ja tuli pääsoittimekseni aivan sattumalta. Muusikon ammatti oli itsestään selvyys, minulla ei ollut muita urasuunnitelmia, Niklas täydentää.
Yleensä perinteistä jazzia soittavat vanhemmat muusikot? – Rakastan vanhassa jazzissa olevaa voimaa ja jyhkeyttä. On myös haasteellista kehittää uutta ja mielenkiintoista kappaleista, joissa on vain muutama sointu, yksinkertainen melodia ja perusrytmiikka. Mielestäni ilmaisu ”vähän on enemmän” pätee tällaiseen musiikkiin eli jonkun suuren luominen niukoista aineksista, Niklas analysoi perinteisen jazzin kiehtovuutta.
Göteborgin festari on allekirjoittaneen suosikki ja olen käynyt siellä parisenkymmentä kertaa. Sinne pääsee helposti lentokoneella ja majoitusta löytyy. Hotellien hintataso on hieman korkeampi kuin Suomessa, festariliput taas halvemmat. Kun väki tulee omilla rahoillaan, niin keskitytään musiikin kuunteluun. Esiintymispaikat ovat kävelymatkan päässä toisistaan. Suosittelen!
Keep Swingin´
Dixieturisti