Elektroniikan avaruusmatkailijat

Kuvat: Osku Rajala

26.04.2014 16:26


Portico Qurtetin säveltäjä on saksofonisti ja elektroniikan käsittelijä Jack Wyllie.

Tallinna 26.4.2014

Itä-Lontoon Hackneyssä alkujaan neljän nuoren ennakkoluulottoman muusikon ajatuksista syntyi Portico Quartet 2005 vaiheilla. Yhtye on ollut koossa siis jo lähes 10 vuotta. Erikoiseksi kvartetin tekee oikeastaan varsin kummallinen terässoitin, mitä kutsutaan nimellä hang. Ulkonaisesti se näyttää pallogrilliltä, mutta sen ääni kuulostaa kalypso -musiikissa yleisesti käytetyn tynnyrin pohjasta taotun rummun soundilta. Ääni syntyy pääasiassa instrumentin omasta vibraatiosta, kun sitä lyödään. Sen synnyttämä äänimaailma on aivan omalaatuista ja erikoista, joskin sen kaiku kuulostaa aika lailla saman toistamiselta.

Duncan Bellamy hoiteli lyömäsoittimia.

Duncan Bellamy hoiteli lyömäsoittimia.

Alkujaan yhtyeen johtajana oli nimenomaan ”hangisti” Nick Mulvey, mutta hän jätti yhtyeen siirtyäkseen laulajan/lauluntekijän uralle vuonna 2011. Hänen paikkansa on nyt ottanut Keir Vine. Ryhmän säveltäjä on sopraano- ja tenorisaksofonisti ja elektroniikan käsittelijä Jack Wyllie. Duncan Bellamy toimii rumpalina, jolla nyt ei varsinaista rumpusettiä ole, vaan hän käyttää erilaisia lyömäsoittimia sekä elektroniikkaa.  Milo Fitzpatrick soittaa sähköistä ”pystybassoa” ja osallistuu myös elektronisen ”äänihäiriön” tuottoon.

Kun kuulin tätä kvartettia viitisen vuotta sitten ensi kerran se tuntui etäiseltä ja jännittävän uudelta samalla kuitenkin miellyttävän tarunhohtoiselta, oudon kauniilta ja vaihtoehtoiselta jazz-musiikilta.  Soitto toimii akustisella pohjalla ja erityisesti hangin käyttö loi välittömästi viehättävän ja suoraviivaisen yksilöllisen soundin, joka oli helposti tunnistettavissa. Musiikki toimi pitkälti juuri hangin transsimaisen soundin ympärillä, se oli omalla tavallaan kaunista kuunneltavaa, mutta samalla aika yksitoikkoista. Jack Wyllien saksofoni loi kuitenkin oman syvällisen yhteyden ulkomaailmaan ja herätti välillä kuulijan ulos tästä transsinomaisesta ympäristöstä.

Hangisti Geir Vine ja basisti Milo Fitzpatrick

Hangisti Geir Vine ja basisti Milo Fitzpatrick

Heidän soittonsa oli kummallisen ambient-futuristista, missä kuljetiin avaruuden laajoja ojattomia polkuja pitkin, minkä päässä saattaisi löytyä musta aukko tai ehkä valoisa ulospääsy pilven päälle. Näin, jos sinne asti koskaan päästään, jossakin horisontin takana. Se saattaa olla kaikkein parhaiten kuulijan omassa tajunnassa, miten hän sen kokee ja millaisia ajatuksia näiden ”ufo-miesten” käyttämät soittimet tuottavat ja millaisia mielikuvia siitä syntyy.

Eilen illalla yhtye oli Jazzkaaren vieraana Pavilion -lavalla. Minulla oli aikaisemmalta kuulemiselta muistikuva miellyttävän utuisesta ja hyvin pehmeänoloisesta jazzmusiikista. Yhtye on kuitenkin muuttunut ja lisännyt elektronista möyhennystä huomattavasti tai sitten itselläni on jäänyt väärä mielikuva aikaisemmilta vuosilta mieleen.

Keir Vine takana Milo Fitzpatrick

Keir Vine takana Milo Fitzpatrick

Sähköisen elektroniikan pumppaaminen mukaan soittoon tuntui nyt olevan esillä niin voimakkaana, että entinen hangin etäinen utuinen kumu ei enää erottunut äänimassasta. Näin myös volyymit kasvoivat ja eilen tämä puoli teki kuuntelemisen epämiellyttäväksi. Edessä ei voinut kauaa istua, sillä basson ”korkeapainepumppu” alkoi jumputtaa rintalastassa sen verran tömäkästi, että piti siirtyä salin perälle. Kohtapuolin siirryin vielä eteisen puolelle ja siellä baarin lasivitriini suorastaan tärisi bassojumputuksen voimasta. Resonanssi syntyi ilmeisesti lattian kautta, sillä ”bassosupperit” olivat lavan edessä lattialla.

Yhtye on ollut hyvässä huudossa Brittein Saarilla ja se on tehnyt keikkaa jatkuvasti. Suosio löytynee nykynuorison piiristä. Näin jazzin harrastajana tämä ei oikein enää kiinnosta tässä muodossa tai ei ainakaan näillä voimantuottomäärillä. Illuusiot uudesta kohtaamisesta voi heittää roskakoriin. Kävellessäni hotellille soiton ääni kuului aivan hyvin vielä satama-altaan toisella puolella.

Portico Quartet (UK)

Jazzkaar Tallinna Marina Pavilion 25.4.2014 klo 22.00

Duncan Bellamy – rummut ja elektroniikka  

Jack Wyllie – saksofonit ja elektroniikka  

Milo Fitzpatrick – sähköpystybasso ja elektroniikka  

Keir Vine – Hang – rumpu ja koskettimet

Takaisin
Translate »