Hienostunutta Bristol soundia – Lund Quartet

Kuvat: Jouko Kirstilä

19.11.2013 15:08


Hideaway Live-Bar Lontoon Streathamissa.

Lontoo 19.11.2013

Bristol tuli 1990 luvulla musiikkipiireissä tunnetuksi siitä, että siellä alettiin tietoisesti sekoitella musiikin aineksia toisiinsa ja kehitellä niistä sähköisten lisäelementtien kautta uudenlaista musiikkia.  Erityisesti hip-hopin ja reggaen rytmit olivat tehokkaasti esillä. Näistä osista kehittyi uudenlainen esitystapa, jota alettiin kutsua ”Bristol soundiksi”.  Tätä suuntausta edustaa myös bristolilainen Lund Quartet, missä perinteinen pianotrio, thereminin sekä ”lätynkääntöpöydän” sähköiset virtapiirit saavat aikaiseksi uudenlaisen musiikkielämyksen. Sitä kutsutaan ”jazzturntabelismiksi” tai minkälaisen sanahirviön siitä sitten itse kukin voisi keksiä täysin suomennettuna.

Hideawayn sisäänkäynti on pääkadulta noin 50 m käytävän päässä sisäpihalla.

Hideawayn sisäänkäynti on pääkadulta noin 50 m käytävän päässä sisäpihalla.

Sunnuntai-illaksi en ollut tietoisesti varannut mitään lippua iltakonsertteihin ja päätin suunnata Kings Placesta kohti Etelä-Lontoossa sijaitsevaa Streathamia. Siellä on vuonna 2010 perustettu Hideaway klubi, mikä on nopeasti noussut yhdeksi rytmimusiikin ykköspaikoista Lontoossa. Klubi on mm. valittu vuoden 2011/2012 parhaaksi live-musiikin esittämispaikaksi ”Parliamentary Live Music Venue of the Year” -äänestyksessä. Klubin ovet aukeavat klo 19:00 ja olin heti paikalla kysymässä sisäänpääsymahdollisuutta. Tällä kertaa vapaita paikkoja tuntui olevan, joten ei tarvinnut palata tyhjin toimin takaisin.

Streathamin rautatieasemalta matkaa klubille on vain parisataametriä matkaa. Se on helposti löydettävissä, sillä asemalta pääkadulle (Streatham High Road) tultaessa vasemmalla kadun oikealla reunalla on nykyään myös Jazz Cafe, minkä kohdalta klubille menee kapea käytävä. Klubin nettisivuilla http://www.hideawaylive.co.uk/calendar kehotetaan tekemään pöytävaraus etukäteen ja se onkin varmin tapa taata sisäänpääsy. Ruokaileville vieraille on myös varattu parhaimmat paikat aivan lavan edestä suoraan taaksepäin. Baari on takaosassa ja sen erottaa salista lasiseinä, joten sieltä tuleva hälinä ei häiritse esityksiä. Jos ei halua pöytiin tarjoilua, niin on mahdollista tilata paikka salin sivuilta, josta voi illallisen tilailla baarista oman haluansa mukaan.

Simon Adcock hallitsi pianon soiton lisäksi Thereminin elektroniikan

Simon Adcock hallitsi pianon soiton lisäksi Thereminin elektroniikan

Englannissa on ymmärretty, ettei esityksien aloituksia venytetä turhaan puoliväkisin alkavaksi vasta kymmenen tai yhdentoista aikaan. Esitykset loppuvat siten myös hyvissä ajoin ennen puoltayötä. Yöklubit ovat asia erikseen. Lund Quartet aloitti täsmällisesti sovittuna aikana puoli yhdeksän aikaan.  Kvartetin jäsenet ovat soittaneet yhdessä viitisen vuotta, mutta nykyisen nimen he ottivat käyttöön vuonna 2010.  Simon Adcock on itseoppinut pianisti, jonka soitto oli nautittavan hillittyä ja miellyttävää. Hän on omaksunut myös elektronisen theremin -soittimen käytön.  Sitä kautta hän loi valtavan hienoja sähköisiä soundeja, joita “lätynkääntäjä”- tuottaja Jake Wittlin siirsi koneellisesti yhteen trion akustiseen soittoon. Rumpali Sam Muscat sanoi yhtyeen rakentaneen oman studion vuonna 2010, missä he ovat viettäneet paljon aikaa kasatessaan rakennuspalikoita tulevia esityksiään varten.  Nyt he olivat erittäin iloisia siitä, että olivat päässeet esiintymään yleisölle Lontoon jazzfestivaalilla pitkähkön studiorupeaman jälkeen. Kontrabassoa yhtyeessä soittaa Rob Childs.

Peruspohja yhtyeen soitossa oli miellyttävän harras ja syvällisen hillitty pianotrion tuottama jazzilme.  Ilmaisu oli rehevää ja siistiä, mukavan letkeästi svengaavaa ja hempeän inhimillistä henkeä luovaa. Yhtye käytti omassa soitossaan studiotyöskentelyssä yhdessä ulkopuolisten, lähinnä tuttujen paikallisten soittajien, kanssa valmiiksi äänitettyjä versiointeja päällekkäin ”kääntöpöydän” teknisiä välineitä hyväksi käyttäen.

Mukaan mahtui niin laulettua jazzia kuin saksofonin- ja kitaransoittoa, mikä tuotettiin ulos sekä autenttisena ääninäytteenä että osittain ”revitettynä” levyiltä. Omaa soittoa ajettiin sisään ja ”loopauksen” ja ”sämpläyksen” avulla taas käännettiin mukaan oman soiton yhteyteen.  Tuloksena oli suoranaista kauniin hillittyä ja hienostunutta musiikkitaidetta ilman turhia hälyääniä ja noisea.  Lund Quartet tuotti todella poikkeuksellisen miellyttävän jopa hypnoottisen kuunteluelämyksen, välillä tuntui siltä, että kuunteli isoa sinfoniaorkesteria, välillä taas pienryhmää.

Yhtye on tekemässä jo toista levyä, vaikka syksyn kynnyksellä ilmestyi yhtyeen nimeä kantava ensilevytys, jonka tuloksia voi kuunnella yhtyeen sivustolta http://www.lundquartet.com

Takaisin
Translate »