Mingusia 50 vuoden takaa

Kuvat: Jouko Kirstilä / kuvia artistien kotisivuilta

23.11.2013 13:11


Nu Civilisation Orchestra esiintyi Purcell -salin loppuunmyydylle konserttiyleisölle

Lontoo 23.11.2013

Lontoon jazzfestivaalin toinen viikonloppu alkoi eilen ja sunnuntaina on 10 päivän festivaali tältä vuodelta ohi.  Charles Mingusin yhdestä ainoasta neljään osaan jaetusta sävellyksestä julkaistu albumi vuodelta 1963, The Black Saint and the Sinner Lady, täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Tämän vuosipäivän merkeissä QEH:n Purcell -salissa Nu Civilisation Orchestra esitti tähän sisältöön liittyvän konsertin.

Basisti Charles Mingus oli merkittävä vaikuttaja jazzin kehitysuralla aina kuolemaansa (1979) asti. Hän ehti tehdä uransa aikana valtavan määrän levyjä, joten en tiedä onko tämä levy toistaan parempi tai merkittävämpi. Joka tapauksessa viime vuosina monet yhtyeet ovat ottaneet Mingusin haasteellisia sävellyksiä omaan ohjelmistoonsa ja jotkut ovat tehneet kokonaisen albumin hänen kappaleistaan. Mingus oli myös ristiriitainen persoonallisuus. Temperamenttisuus ja periksiantamaton asenne tekemiseen saattoivat johtaa monesti ristiriitatilanteisiin muiden muusikoiden kanssa. Valtavalla energisellä panostuksella työn tekemiseen aiheutti hänelle myös mentaalitason ongelmia ja hiljaisia kausia säveltämisessä.

Ilta eteni oikeastaan neljässä osassa. Ennen varsinaista Mingus -konserttia Front Room -lavalla ”mingustelivat” tulevaisuuden lupaukset, Tomorrow’s Warriors. Nuorista musiikin opiskelijoista koostuva 7-henkinen orkesteri käsitteli Mingusin musiikkia kappaleilla Better Git It In Your Soul ja Open Letter to Duke. Entinen warrior, Tyrone Isaac-Stuart, lisäsi esityksen mielenkiintoa esittämällä itse suunnitteleman tanssin nuorten soittajien mingusmaiseen soittoon yhdistettynä.

Kevin Le Gendre, Gary Crosby, Peter Ind, Dave Green

Kevin Le Gendre, Gary Crosby, Peter Ind, Dave Green

Nuorten konsertin jälkeen Purcell -salissa käytiin paneelikeskustelu toimittaja Kevin Le Gendren johdolla. Mukana keskustelussa olivat vuosikymmeniä jazzbasisteina toimineet Peter Ind (synt. 1928), Dave Green (synt. 1942) ja Gary Crosby (synt.1955). Keskustelua käytiin erityisesti Charles Mingusista henkilönä ja jazzvaikuttajana, mutta myös basson olemuksesta soittimena. Tilaisuus oli samalla alustus illan avaukseen, jolloin nämä kolme herraa, ”Lords of the Lower Frequency”, nousivat yhdessä lavalle soittamaan lyhyehkön setin kolmella kontrabassolla samanaikaisesti.

”Lordien” avauksessa lavalla puhemiehenä toiminut Gary Crosby lupasi ohjelmaan jonkinlaisen yllätyksen. Jokainen soitti ensin soolona hetken ja sitten laitettiin blues-vaihde päälle ja ”tuupattiin” kolmistaan yhdessä menemään. Yllätys oli se, että Crosbyn bassonvarteen ilmestyi salamannopeasti vauhdissa soittajaksi ”Tomorrow’s Warriors” -naisbasisti Inga Eichler, joka ei jäänyt yhtään jälkeen bluesin tahdissa, melkeinpä päinvastoin.  Esitys jäi mielestäni jotenkin ”laihaksi”, tuntui kuin vähän yli 20 minuutin ”tapaamisessa” ei oikein päästy ampaisemaan todelliseen vauhtiin.

The Black Saint and the Sinner Lady -levyn sisältöä Mingus on itse kuvannut etniseksi kansantanssimusiikiksi, jossa on tyypillistä kummittelevaa bluesainesta ja Andalucian kuumaa sykettä. Tähän sykkeeseen Gary Crosbyn nuorista lahjakkaista soittajista kokoama Nu Civilisation Orchestra pyrki vastaamaan. Nuoret lahjakkaat muusikot Peter Edwards ja Binker Golding toimivat yhtyeen taiteellisina johtajina, joille Gary on jättänyt orkesterin vetämisvastuun ja sovittamisen. Tällä kertaa orkesterin kapellimestarina toimi pianisti Edwards. Golding puolestaan soitti tenorisaksofonia eturivissä.

Soitto oli elävää ja kiihkeän tulista. Rytmien vaihdellessa laidasta laitaan, voimakkaat vastakkainasettelut jopa ristiriitaiset soinnuttelut rävähtivät ”päin näköä” suurella intensiteetillä ja valovoimaisen taiturimaisesti. Soolot räjähtivät ilmoille uskomattoman tarmokkaasti ja railakkaasti ja sai salintäyteisen yleisön kiljahteleviin suosionosoituksiin tuon tuostakin. Erityisesti ”Tomorrow’s Warriorsin” -mentorina myös toimivan tenorisaksofonistin Binker Goldingin, Empirical -altistin Nathaniel Faceyn ja trumpetisti Byron Wallenin julman painavat revittelyt aiheuttivat huutoa katsomossa.  He olivat sisäistäneet todella syvällisesti Mingusin ajatusmaailman ja musiikin hengen, sen verran räväköitä ja raastavan ruudikkaita olivat heidän soolonsa. He eivät olleet yksin, vaan sooloja sateli myös muille ja koko orkesteri osoitti erinomaista kykyä paneutua syvällisesti näinkin haastaviin sävellyskokonaisuuksiin. Tuntui siltä, että lavalla olisi hyvin voinut soittaa Mingusin aikoinaan johtama iso orkesteri.

Black Saint and The Sinner Lady + Lords of the Lower Frequency

Southbank Centre / Purcell Room

Perjantai 22.11.2013 klo 19.45

Takaisin
Translate »