Nuorta naisenergiaa NO99 Clubilla

Kuvat: Osku Rajala

25.04.2014 15:17


Tallinna 25.4.2014

Jazzkaaren seitsemäs päivä jatkui eilen illalla Theatre NO99 Jazz Clubilla kahden orkesterin esityksillä. Lavalla oli pääosassa kaksi nuorta naista, jotka ovat molemmat nousseet kohinalla jazzyleisön tietoon viime vuosien aikana. Illan aloittanut laulaja Kadri Voorand on tietenkin eestiläisille tullut hyvin tutuksi jo monien vuosien takaa. Illan toinen esiintyjä oli kolmisen vuotta sitten perustettu saksofonisti Hanna Paulsbergin johtama Concept. Nuorista norjalaissoittajista koostuva tuore kokoonpano on saanut juuri helmikuussa julkaistua jo toisen albuminsa Song for Josia, minkä sävellysten parissa vietettiin toinen setti.

Kadri ja Hanna tutustuivat toisiinsa viime vuonna The European Youth Orchestran kiertueen mukana. Yhdessä he suunnittelivat yhteistä kiertuetta, mikä toteutui Norjassa viime vuoden marraskuussa. Hanna oli nyt vastavuoroisesti oman orkesterinsa kanssa vierailulla Virossa uuden levyn julkaisukiertueella.

Hurmosmaista esittämistä

Kadri Voorand Group aloitti eilisen NO99:n soittosession.

Kadri Voorand Group aloitti eilisen NO99:n soittosession.

Kadri Voorand on laulajana ja esiintyjänä varsinainen kameleontti. Hän on taitava, karismaattinen, eläytyvä, tinkimätön, erinomainen äänenkäyttäjä, muuntautumiskykyinen, luova, improvisoinnin taitoinen, ennen kaikkea vielä erilainen ja osaava jazzlaulaja. Kadri tunnetaan tavasta pyrkiä aina suoriutumaan laulusta ”täysillä” ja virheettömällä tekniikalla. Hän laittaa aina kaikkensa peliin. Hän esiintyy soolona, duona kuin myös hieman isompien kokoonpanojen kanssa.

Kadrin taustaorkesterissa soitti tällä kertaa bassoa Mihkel Mälgand, jonka kanssa hän on tehnyt yhteistyötä jo vuosia. Saksofonisti Jussi Kannaste on myös soittanut Kadri Voorand Groupissa myös pitkään, muistaakseni ainakin jo vuodesta 2007 alkaen. Sen sijaan rumpali Ville Pynssiä en ole tässä ryhmässä aikaisemmin kuullut. Pianoa yhtyeessä soitti eilen Joel Remmel.

Kadri Voornd osaa elaytymisen taidon lauluihinsa. Takana basisti Mihkel Mälgand

Kadri Voornd osaa elaytymisen taidon lauluihinsa. Takana basisti Mihkel Mälgand

Musiikin harrastamisen Kadri aloitti jo lapsuudessaan soittamalla pianoa. Hän on soittanut myös kansanmusiikkia viululla ja laulamalla äitinsä folk-yhtyeessä. Hän on opiskellut musiikkia sekä Tallinnassa että Tukholmassa. Esikuvikseen Kadri on aikoinaan maininnut Dexter Gordonin, Chet Bakerin, Ella Fitzgeraldin ja Wayne Shorterin.

Kun kuulin hänen lauluaan ensimmäistä kertaa joskus, olisiko ollut vuosi 2007 Lady Summertime -laulukilpailussa, niin ajattelin, onpa kummallista laulua. Kilpailussa hän taisi suoriutua kolmanneksi. Hän oli jo silloin hyvin eläytyvä ja oli omaksunut ilmiselvästi oman linjansa ja tyylinsä laulajana. Muista selkeästi poikkeava esittämistyyli herätti huomiota ja laulutkin tuntuivat eriskummallisilta. Sen jälkeen hän on osallistunut moniin kilpailuihin ja pärjännyt hyvin. Eikä syyttä suotta.

Kun hän esiintyi eilen NO99 Clubilla osana Jazzkaaren ohjelmistoa, niin oli suorastaan pakko mennä paikanpäälle kuuntelemaan, mitä tällä nuorella naisella oli nyt kerrottavaa, ja olihan sitä. Entinen tapa eläytyä esittämiseen oli suorastaan hurmaavaa, taidot olivat entisestään parantuneet.  Omaperäisillä sävellystulkinnoillaan hän räjäytti ”pankin”.  Vahinko vaan, että eestinkieltä taitamattomana en päässyt täysin kiinni laulujen sisältöön, mutta kyllä itse esitys sinällään oli jo kuuntelemisen ja katselemisen puolesta hieno elämys. Se oli laulun ja performanssin fuusiota. Hän säkenöi ja innosti pelkästään jo erinomaisella eläytymisellä lauluun, missä oli aivan uskomattoman kummallisia ja erikoisia osioita.

Kadri Voorand Groupin suomalainen rumpali Ville Pynssi.

Kadri Voorand Groupin suomalainen rumpali Ville Pynssi.

Sanaton laulu, huuto, kirkuna, äänen monimuotoinen tuotto, samojen sanojen käyttö ja ilmaisu monella tyylillä täydensivät kokonaisuutta tavalla, mitä on vaikeata kuvailla. Hän käytti hyväkseen nyt myös äänen elektronista ”looppausta” ja kierrätti omaa ääntään. Tästä tavasta kaikki eivät varmaan välttämättä tykkää, mutta hienovaraisesti tämän tekniikan hyväksikäyttö tekee oman erikoisen mielenkiintoisen aistivivahteen. Kadri osasi ja ymmärsi tämänkin, eikä yhtään liioitellut teknistä tehostetta, vaan hän keskittyi pelkkään ihmisäänen käyttöön, mikä on hänen vahvuutensa. Kadri oli ilmiselvästi myös innoissaan Jussi Kannasteen saksofonin soitosta, mikä sointui ilmiömäisen hienosti laulujen yhteyteen ja vuoropuhelu luonnistui vallan mainiosti, mitenkään aliarvioimasta koko yhtyeen erinomaista suorittamista.

Ai, Ai, voi, voi…. osaisinpa paremmin kertoa Kadrin sanomasta, hänen käyttämänsä runouden ja eestiläisen kansanmusiikin aineksien sisältöä avaten. Sen verran hienoa kuultavaa hänen esityksensä oli, että enemmänkin olisi ollut aihetta kertoa. Kadria kannattaa käydä kuuntelemassa livenä, jos ja kun siihen tilaisuus tulee. Lavalla esittämistilanteessa hän on parhaimmillaan.

Erinomaista nuorekasta jazzia Norjasta

Hanna Paulsberg ja basisti Trygve Waldemar Fiske.

Hanna Paulsberg ja basisti Trygve Waldemar Fiske.

Norjasta tuntuu nousevan jatkuvasti uusia nuoria soittajia jazzin näyttämölle. Hanna Paulsberg (s. 1987) on taas uusi tuttavuus Norjan monisärmäisessä ja nuorekkaassa jazzyhteisössä.  Hän on noussut nopeasti Norjan nuorien merkittävien saksofonistien joukkoon. Vuonna 2011 Hanna tapasi opiskeluaikanaan basisti Trygve Waldemar Fisken, rumpali Hans Hulbækmon sekä ruotsalaisen pianistin Oscar Grönbergin, joiden kanssa hän perusti nykyisen kokoonpanonsa Hanna Paulsberg Concept.

Kokoonpano on lyhyen ajan sisällä julkaissut jo toisen albumin tämän vuoden alussa. Tähän mennessä vielä uransa alkutaipaleella oleva yhtye on ehtinyt kaiken lisäksi vierailla esiintymässä Norjan lisäksi Englannissa, Suomessa ja hieman eksoottisemmassa ympäristössä Grönlannissa. Nyt oli uusimman levyn julkaisukiertueella vuorossa Viro. Tämä osoittaa, että yhtye on jazzin suhteen oikeilla jäljillä, kun tieto on kiirinyt kotimaan ulkopuolelle.

Rumpali Hans Hulbækmo

Rumpali Hans Hulbækmo

Esittämänsä musiikin sisältö koostuu kokonaan Hannan itsensä tekemistä voimakkaan melodiarikkaista sävellyksistä. Hannan musiikki syntyy syvällisestä afroamerikkalaisesta jazzin perinnetuntemuksesta. Kun tähän liitetään moderni esittämistyyli ja nuorten lahjakkaiden soittajien taito ja luomishalu, niin sen tuloksena saimme eilen aamupuolelle kääntyneen illan päätteeksi kuulla luontevaa ja ilmaisuherkkää aitoa jazzia.

Yhtye aloitti setin kappaleella A Hundred Years.  Herkät balladit tuntuivat olevan yhtyeen voimavara, kuten ensimmäiseltä levyltä Waltz For Lilli löydettävissä olevalla kappale Potters Lullaby osoitti. Yhtyeen soitto oli perusvoimallista hyvin hengittävää jazzia, missä melodisuuteen oli kiinnitetty erityisen paljon huomiota.   Soittajat ovat pystyneet rakentamaan syvällisen luomisvoimaisen näkemyksen, mikä oli ilmaisultaan yksinkertaisen siistiä ja tyylikästä.

Lopuksi kuultiin vielä tuoreelta albumilta kappale A Coat of Many Colors ja nimikkokappale Song for Josia.  Hannan puhalluksessa oli syvää luomisvoimaa, minkä ympärille muut soittajat saivat erinomaisen hienon ja kypsän kosketuksen, raikas helponoloinen soitto antoi kuulijalle miellyttävän kuunteluelämyksen. Soitto oli mallikasta hyvällä sykkeellä toimivaa, päämäärätietoista, svengaa jazzia.

Takaisin
Translate »