VEIN toimii täsmällisesti ja tarkasti

Kuvat: Jouko Kirstilä

24.04.2014 15:29


VEIN trio yhdessä saksofonisti Greg Osbyn kanssa.

Tallinna 24.4.2014

Arbenzin veljeksien, pianisti Michaelin ja rumpali Florianin, sekä basisti Thomas Lähnsin muodostama pianotrio kulkee ja toimii täsmällisen tarkasti kuin sveitsiläinen kello. Trio, mikä tunnetaan nimellä VEIN esiintyi eilen myöhäisillan konsertissa Tallinnan NO99 -klubilla.  Vierailevana solistina heillä oli St. Louisista kotoisin oleva, mutta New Yorkissa jo pari vuosikymmentä vaikuttanut saksofonisti Greg Osby.  Osby tunnetaan mm. yhteistyöstä Jack DeJohnetten kanssa Special Edition Groupissa. Hän on yhtyeen johtajana levyttänyt parikymmentä albumia ja ollut kymmenissä muiden levytyksissä mukana sessiomuusikkona.

Vieraileva fonisti Greg Osby New Yorkista.

Vieraileva fonisti Greg Osby New Yorkista.

Perustamisestaan asti VEIN on tähdännyt erilaisiin yhteistyöprojekteihin vierailevien solistien kanssa.  Greg Osbyn kanssa he ovat tehneet vuonna 2008 yhden kokonaisen kiertueen. Kosketus sveitsiläisiin muusikkokavereihin on alkanut jo vuosia sitten, kun heillä oli yhteinen levytysprojekti joskus 15 vuotta sitten, sanoi Michael.  Muita tunnettuja ja arvostettuja jazzmuusikoita, joiden kanssa he ovat olleet yhteistyössä ja kiertueella on mm. Dave Liebman, jonka kanssa on myös tehty heidän edellinen levynsä, vuonna 2012 ilmestynyt Leimuria.

Tältä levyltä löytyy myös eilen kuultu rumpali Florian Arbenzin sävellys Evolution, mikä alkoi vauhdikkaasti rumpusoololla, johon Thomas Lähns taikoi mainiot bassoefektit mukaan. Kyyti oli sen jälkeen huimaa ja soittajat pääsivät lennokkaan raikkaaseen vapaaseen ilmaukseen, missä kuljettiin improvisoinnin keinoin vauhdikkaasti vapaata liitoa. Osbyn puhalsi lisää takapotkua ja soitto alkoi vyöryä rankanoloisesti. Yhteispeli toimi pyörähti sveitsiläisellä tarkkuudella eteenpäin. Tältä samalta levyltä löytyy myös setin viimeisenä soitettu, meille jazzrytmiläisille niin läheisesti tuttu, George Gershwinin Summertime. Se kulki omanlaisena sovituksena terhakkaasti ja hyvin kuitenkin tunnistettavana.

Trio aloitti Michaelin kappaleella Under Construction, minkä jälkeen jatkettiin Gregin sävellyksellä Dialectical Interchange. Triolta ilmestyi äskettäin uusi levy Vote for VEIN, jolta trio soitti kolmen kappaleen medleyn, Thomasin Eat The Rich, Florianin Toward the End of a Countertrend sekä Michaelin Clear Light.

Yllätyspaukku loppuun, jamittelussa mukana trumpetisti Avishai Cohen.

Yllätyspaukku loppuun, jamittelussa mukana trumpetisti Avishai Cohen.

VEIN on nivoutunut hyvin yhtenäiseksi ”nipuksi”, mikä kehrää kuin ompelukone tasaisen tarkasti, tyylit vaihtelevat kappaleittain temperamenttisesti, mutta takuuvarma työskentelytapa on ihailtavan hyvin balanssissa. Yhtye on aikaisemmin ammentanut virikkeitä standardien kautta menneiltä ajoilta, mutta uusin levy näyttää olevan kokonaan omaa sävellystuotantoa. Siitä löytyy uudenlaista kekseliästä tuoreutta, mikä imee kuulijan terävästi mukaan.  Balladimainen hidas kulku saattaa nopeasti, äkkiarvaamatta, lähteä ikään kuin ”lapasesta” liukkaan irtonaiseen rehvasteluun palaten taas lopuksi pehmeään kuiskailuun.  Heidän soittonsa oli raikkaan lennokasta, erinomaista jazzia, missä vapaus ilmaista omia näkemyksiä kulki käsi kädessä sävelletyn esityksen kanssa.

Setin päätteeksi saimme kokea yllätyksen, sillä trumpetisti Avishai Cohen ilmestyi paikalle ja sanoi haluavansa soittaa Gregin kanssa ja niin paikalla ollut jazzväki sai hyväksi lopuksi kuulla oikeata jammailua vapaasti liikkeelle lähteneeltä ”koneistolta”.  VEIN -trio, Greg ja Avishai soittelivat noin vartin verran mukavaa jazzia aidossa jamihengessä. Nyt myös Avishai pääsi irrottelemaan kunnolla oman halunsa mukaan trumpetistaan omia ajatuksiaan.

Takaisin
Translate »