Soittimensa valinnassa Kaisa Mäensivu liikkuu vahvasti miehisellä alueella jazzmusiikin parissa. Perinteisesti kontrabasso on mielletty miesten soittimeksi. Nykyään naiskontrabasisteja on tupsahtanut esille, vaikka ei heitä kovin usein vielä ole lavoilla nähty, he ovat enemmän poikkeuksia. Kaisa on osoittanut, että kyllä iso soitin taipuu yhtälailla naisen käsissä ja toimii näin eräänlaisena uranuurtajana.
Opintonsa Sibelius-Akatemiassa aloittanut Kaisa siirtyi sittemmin New Yorkiin opiskelemaan, missä hän on valmistunut musiikin maisteriksi Manhattan School of Musicista.
Kaisa’s Machine näki päivänvalon sen jälkeen, kun hän palasi New Yorkin vaihto-opiskelumatkaltaan 2015, mutta näillä näkymin hän on jäämässä New Yorkiin enemmän tai vähemmän pysyvästi.
Pori Jazzin tämän vuoden nousevana kykynä palkitun Mäensivun ohella yhtyeessä soittavat ensimmäisen kerran jaetun palkinnon vuonna 2016 saanut pianisti Mikael Myrskog ja viime vuonna palkittu saksofonisti Max Zenger. Rumpuja yhtyeessä soittaa Jonatan Sarikoski.
Kaisa’s Machine -yhtyeen levyjulkaisu In the Key of K ilmestyi viime joulukuussa ja se on Mäensivun ensimmäinen oma albumi. Kirjurinluodon Päälavan avauksessa lauantaina kvartetin ensimmäisenä kappaleena kuultiin How Many Times, mikä ei ole levyllä.
Sitä vastoin levyltä löytyvä Good Intentions voisi kuvitella olevan 1960-luvun aikakauden tuotetta. Head Up alkoi Kaisan bassointrolla ja eteni siitä saumattomasti hyvällä yhteispelillä. Päälavan avaukset olivat vain 45 minuuttisia settejä, joten siihen mahtui vielä hidas balladinomainen Drumhum ja enemmän voimaa alleen saanut Turn & Return.
Soitetut kappaleet olivat Kaisan omia maisemallisia melodisia sävellyksiä, mitkä ovat pääosin syntyneet New Yorkissa vietetyn ajanjakson aikana. Sen mitä nyt pystyi etäältä havainnoimaan ja saamaan kunnolla hahmotettua, niin esityksestä jäi kokonaisuudessaan hyvä maku. Vaikka musiikillisesti kuljettiin puhtaasti jazzrakenteen perimmäisillä juurilla, niin siinä oli tämän päivän jatsin tuntua nuoren jazzsukupolven esittämistavalla.
Kaisa ohjaili yhtyettä hyvällä otteella kypsästi tuomatta silti bassolinjoja korostetusti esille johtajana. Toki jäin hieman kaipailemaan jonkinasteista järeämpää suunta ja mutkia matkaan. Toisaalta, tuskin sillä olisi ollut suurta vaikutusta kokonaispalettiin, sillä näin isolla lavalla osa esityksestä meni muutenkin väkisin ”harakoille” olosuhteiden vuoksi. Tilanne ei tosiaankaan johdu esiintyvistä muusikoista.
Iso lava ei vaan anna oikeutta pienryhmille, tämä on todettu jo monena vuotena moneen kertaan. Ensimmäisen maininnan tästä esitin jo vuonna 2013, jolloin lavalla oli brittikolmikko Phronesis. Hieno yhtye, jonka esitys meni täysin plörinäksi, kun ääntä ei saatu kunnolla esille ja ulkoiset olosuhteet olivat mitä olivat jo sateenkin takia. Tätä tilannetta yhtyeen tanskalainen johtaja basisti Jasper Høiby lähes anteeksi pyydellen harmitteli paikalla olleelle harvalukuiselle yleisölle.
En tiedä miksi Päälavan avauksiin on viime vuosina tuotu pienyhtyeitä jazzin puolelta, mitkä eivät kanna sellaista tulivoimaa, että yhtyeet pääsisivät esille ja todella näyttämään sitä osaamistasoa, mikä niille kuuluu ja mihin ne pystyisivät. Valtavalla lavalla pienet akustiset triot ja kvartetit hukkuvat lähes näkymättömiin harvalukuisen ja laajalle alueelle kerääntyneen yleisön ollessa lähimmillään 50 metrin päässä lavasta. Siinä ei mitenkään voi syntyä vuorovaikutusta kunnolla yleisöön ja soitto hukkuu ympäristön hälinään.
Nämä esitykset voitaisiin aivan hyvin pitää Lokkilavalla aloituksena, jolloin paikalle tulisi varmasti se yleisö, mikä todella on jazzista kiinnostunut. Toki tämä ryhmä on paikalla myös Päälavan äärellä, mutta yleensä aikaisin sinne tulevat myös ne, jotka haluavat päästä mahdollisimman lähelle odottamaan illan idolejaan lavalle. Lokkilavan ääressä nämä päiväesitykset saisivat ansaitsemansa huomion ja sen yleisön, mikä on todella kiinnostunut jazzista. Nähdäkseni vuorovaikutus lähellä olevan yleisön kanssa antaisi potkua nouseville nuorille uusille kyvyille.
Pori Jazz 2018 Kirjurinluoto lauantai 21.7.2018
Päälava: 13.30 Kaisa’s Machine