Flow’ssa laaja kattaus visuaalista taidetta

Kuvat:

29.07.2009 11:47


Flow esittelee laajasti visuaalista taidetta eri ilmenemismuodoissaan, ja lisäksi erityishuomiota kiinnitetään tapahtuman ympäristövaikutuksiin hiilijalanjälkikartoituksen avulla. Flow’n lipunmyynti on jatkunut ennätysvilkkaana ja pääsyliput ovat käymässä vähiin reilut kaksi viikkoa ennen festivaalia.

Visuaalisesta taiteesta Flow’ssa osaltaan vastaa jo toista kertaa mukana oleva ja koko festivaalialueelle näyttelynsä myötä levittäytyvä ArtShortCut. Kansainvälisesti toimiva taiteilijoiden, yleisön sekä taidemarkkinoiden yhdistämiseen pyrkivä yhteisö esittelee Flow’ssa uuden Alter-Eco -konseptinsa, joka kyseenalaistaa taiteen itseisarvon ja tuotantoprosessiin liittyvät ympäristövaikutukset. Alter-Eco -kokonaisuudessa mukana ovat taiteilijat Qui Anxiong, Kenneth Bamberg, Terike Haapoja, Suvi Nurmi, Pasi Rauhala, Suvi Tuli ja Timo Wright.

Flow’n uudessa kokeellisen musiikin tapahtumapaikassa Makasiinissa puolestaan nähdään Yellow Splitch -installaatio, jonka toteuttavat ranskalainen Metipolis– ja ruotsalainen Dånk-kollektiivi. Visuaalinen taide on läsnä myös Flow’n muissa tapahtumapaikoissa. Festivaalin alkuvuosista lähtien keskeisenä osana Flow’n ilmettä olleen VJ (Visual Jockey)-ohjelmiston organisoi Suomen keskeisimmät alan toimijat yhteen kokoava VJFinland. Flow Festivalin valosuunnittelusta vastaa edellisvuoden tapaan alan johtaviin ammattilaisiin kuuluva Matti Jykylä / Studio Kuu.

Jo aiemmin suuren suosion saanut Flow’n ruokatarjonta laajenee entisestään. Festivaali-gourmet’n kuratoi Ateljé Finnen ja Ravintola Kuurnan ravintoloitsija Antto Melasniemi. Mukana monipuolisessa ruokakattauksessa ovat ravintolat Makutakuu, Raku Ya, Sanni Jouhki Café, Grotesk, Elokuvamuonitus Nakki Oy sekä Nolla. Laaja menu ulottuu klubileivistä sushiin ja poikkeuksellisen laadukkaaseen kahvitarjontaan. Muiden anniskelupisteiden lisäksi Flow’hun nousee arkkitehtitoimisto Juhana Heikosen suunnittelema ja Bergen Oy:n toteuttama Black Label-shampanjabaari, joka tarjoaa vaativammallekin asiakaskunnalle laadukkaan baarivaihtoehdon festivaalin aikana. Tilankalustus on muotoilija Harri Koskisen käsialaa. Monipuolisen Flow-alueen somistuksen toteutuksessa mukana ovat myös Marimekko ja Brand Factory.

Flow Festival toimii tänä vuonna keskustelunavaajana tapahtumatuotannon ympäristökysymyksiin liittyen. Flow ja maailmanlaajuisesti toimiva suunnittelu- ja konsultointialan palveluyritys Pöyry toteuttavat yhteistyössä tapahtuman hiilijalanjäljen laskennan, jonka avulla on tarkoitus määrittää tulevaisuutta varten Flow’lle ja muillekin festivaalijärjestäjille tapoja vähentää tapahtuman tuotannosta aiheutuvia päästöjä.

Flow’n liput ovat huvenneet ennakkomyynnissä ennätysvilkkaasti. Huolimatta tapahtuman yleisökapasiteetin kasvusta liput ovat käymässä vähiin ja on todennäköistä, että varsinkin kolmen päivän liput loppuvat myyntipisteistä pian. Flow’hun odotetaan yhteensä 35 000 kävijää neljän tapahtumapäivän aikana.

Järjestyksessään kuudes Flow Festival järjestetään Helsingin Suvilahdessa 14.-16. elokuuta osana Helsingin juhlaviikkoja. Lisäksi torstaina 13.8. järjestettävä Kraftwerkin tähdittämä avajaiskonsertti kasvattaa koko Flowviikonlopun ensi kertaa nelipäiväiseksi.

Liput:

Torstai 13.8. 49€ (+ mahdolliset toimituskulut)

Flow-viikonloppu pe-su: 1 päivä 54 €, 2 päivää 77 €, 3 päivää 94 € (+ mahdolliset toimituskulut)

Ennakot Tiketti, Lippupiste ja Stupido Shop.

Flow Festivalia tukevat Helsingin kaupunki, Opetusministeriö ja Svenska Kulturfonden.

Tapahtuman yhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat/NYT, Radio Helsinki, Diesel, Hartwall, BAT, Sunrise,

Eastway, RGB, Marimekko ja Brand Factory.

www.flowfestival.com

Flow-info & mediapiste:

Iso Roobertinkatu 35-37

10.-14.8. klo 12-18

Takaisin
Translate »