ECM RECORDS ECM 2075 1798628
Tämä levy on vähän harvinaisempaa herkkua. Mielenkiintoinen uusi projekti musiikkia, mikä kylläkin liipaisee vain vähän jazzin perusfilosofiaa. Pelkästään yhtyeen soitin yhdistelmä, oud, bassoklarinetti, basso, darbuka, on jo sinänsä varsin erikoinen. Se tuo mieleen kaihon hiljaisuuden, tunteikkuuden, mielentilan valtaa rauha, jonkinlainen tummanpuhuva uneliaisuus ja pehmeä lämpöisyys. Oud on luutun tapainen kielisoitin, jota käytetään aika yleisesti Lähi-idän perinnemusiikissa. Tunisialainen Anouar Brahem on tämän soittimen yksi merkittävimmistä taitajista, sillä hän on syvällisesti perehtynyt arabialaiseen klassiseen musiikkiin ollessaan kuuluisan oud-mestarin Ali Sritin oppilaana.
Tällä levyllä hän on kerännyt ympärilleen muusikoita, joilla ei ole kiinteitä siteitä mihinkään musiikin suuntauksiin. Heidän kanssaan hän luo värikkään perinnerikkaan “itämusiikin” soinnukkuuden. Kysymys on siis lähinnä modernista etnomusiikista, josta huokuu kuitenkin perinteinen yksinkertainen vanha rytmitys. Brahemin musiikissa kohtaavat itä ja länsi tasapainoisen maanläheisesti.
Brahem on sanonut tekevänsä musiikkia ensisijaisesti melodian ehdoilla. Kun hän on mielessään tämän saavuttanut, niin sen jälkeen hän alkaa miettiä siihen sopivia välineitä, soittimia. Aikaisemmissa levytyksissään hän on käyttänyt mm. pianoa alku virikkeenä. Tämän levyn sisällön hän sanoo tehneensä pelkästään oud soittimen ehdoilla, eikä soitinvalinta ollut hänen mukaansa tässä tapauksessa kovin helppo tehtävä. Hän olisi voinut valita perinteisten instrumenttien soittajia helposti omalta alueeltaan, mutta hän halusi mukaan eurooppalaista vapaasti improvisoivaa lähestymistä soittoon. ECM levy-yhtiön kautta hän sai kontaktit saksalaiseen Klaus Gesingiin ja ruotsalaiseen Björn Meyeriin. Molemmilla tuntui olevan hänen itsensä kaltainen lähestymistapa ja musiikillinen ilmaisutaito tämän kaltaiseen musiikkiin. Gesing oli jo aikaisemmin tutustunut lähemmin Lähi-Idän musiikkivaikutteisiin. Meyer puolestaan oli omaksunut kuubalaisen musiikin taustan ennen siirtymistään ruotsalaisen kansanmusiikin pariin, mutta hän on soittanut myös persialaista perinnemusiikkia.
Darbuka taas on historialtaan ikivanha, tiimalasin muotoinen käsirumpu, jota käytetään perinteisesti varsinkin Arabimaissa. Soittimesta tulee lyhyt ja terävä, mutta kirkas sointu. Libanonilainen Khaled Yassine takoo tällä soittimella hienon rauhaisan taustan. Hänellä on selkeän syvällinen ote perinnemusiikkiin, mutta hänen soittonsa on kuitenkin avarakatseista, jossa modernit musiikin komponentit sulautuvat hyvin yhteen.
Levy on omistettu, v. 2008 kuolleelle, palestiinalaiselle kirjailijalle Mahmound Darwishille, jonka runoteoksista on myös lähtöisin levyn nimi. Hieman kamarimusiikkimaista musisointia, mutta herkkää, tunteisiin vetoavaa kuunneltavaa tämä on. Se sopii mainiosti jokaisen korvaan, ainakin uskoisin näin. Miellyttävää musiikkia rauhallisiin iltahetkiin, ei vain taustamusiikiksi, vaan yhtä lailla tarkan korvan kuunteluun. (JKi)
Anouar Brahem, oud; Klaus Gesing, bassoklarinetti; Björn Meyer, basso; Khaled Yassine, darbuka, bendir
Äänitys: lokakuu 2008, Artesuono Studio, Udine, engineer, Stefano Amerio. Kannen kuva: Fouad Elkoury. Muut kuvat: Luca d’Agostino. Suunnittelu: Sascha Kleis. Tuotanto: Manfred Eicher. Julkaistaan virallisesti 25.9.2009.
- The Lover Of Beirut 7:44
- Dance With Waves 3:56
- Stopover At Djibouti 6:34
- The Astounding Eyes Of Rita 8:41
- Al Birwa 4:51
- Galilee Mon Amour 7:17
- Walking State 7:48
- For No Apparent Reason 6:35
Kaikki kappaleet ovat Anouar Brahemin sävellyksiä