Ihantola
LLS03
Kansanmusiikki on jazzille sukua siinä kuin vaikkapa blues. Eri genret ovat jo itsessään monenmoisen ilmaisun yhteensulautumia. Vapaamuotoinen lähestymistapa on niin ikään keskeistä kaikissa niissä – pelimanni kuin pelimanni, improvisointikyky on aina plussaa.
Barlast yhdistää esikoisalbumillaan vaikutteita laajalta alalta ja suurella sydämellä. Ensivaikutelma vetää vahvasti folkin suuntaan, sillä pohjalaiset ja rannikkoruotsalaiset muodot kajastavat soitteista selkeästi. Kuuntelukertojen karttuessa esiin nousevat vuorostaan maailmanmusiikilliset elementit sekä patinoituneen americanan sävyt.
Yhtyeenjohtaja, säveltäjä ja basisti Philip Holm ammentaa sen myötä yhtä lailla suomalaisista perinnesoinneista kuin vaikkapa Tom Waitsin kaltaisista tyylimyllyistä, joille mikään ei ole pyhää mutta kaikki aidosti maanläheinen on potentiaalisesti kiinnostavaa.
Barlast tekee itsensä tykö myös soitannollisesti. Muhkea perusta luodaan juurevin välinein ja käsityön metodein orgaanisella rumpu-bassolla. Omintakeisuutta kasvatetaan puhaltimin. Huilu, sopraanosaksofoni, bassoklarinetti sekä suomalaiskansallinen klarinettisoitin mänkeri väreilevät avaralla tunnerekisterillä pakahduttavasta melankoliasta siivet antavaan riemuun.
Philip Holm, kontrabasso, Heikki Hänninen, kitarat, Minna Koskenlahti, rummut, huilu, Sanna Salonen, sopraanosaksofoni, bassoklarinetti, mänkeri
Äänitys, miksaus ja masterointi Heikki Hänninen, Long Lake Studio.
Tuotanto Philip Holm.
Raidat 1, 2, 5 & 6 äänitetty Ihantolassa, Helsingissä sekä raidat 3, 4, & 7 Long Lake Studiossa.
1. Laïcité 6.11
2. Sen vår 5.02
3. Polska efter polska 4.11
4. Stilla vals 3.46
5. Cs-137 8.57
6. Hemlös 4.55
7. Advent 7.17
Sävellykset Philip Holm, sovitukset Barlast.
Barlast konsertoi lauantaina 23.2.2019 Budapestin Opus Jazz -klubissa. Vierailu on New Jazz from Finland -konserttisarjan kolmas suomalaisen jazzin esittelytapahtuma Unkarissa.