Consort in motion
KIND OF BLUE KOB 10046
Sveitsiläinen Samuel Blaser on ollut varsin ahkera levyttäjä. Häneltä on ilmestynyt 8 äänitettä viimeisen 4-5 vuoden aikana. Muusikot ovat vaihdelleet levyillä usein eikä samalla miehityksellä tehtyjä levyjä taida olla yhtään. Häneltä on ilmestynyt soolo- ja duolevyjen lisäksi useita kvartettikokoonpanoäänitteitä sekä yksi kvintettikokoonpanolla. Italialainen renessanssi- ja barokkiaikakauden musiikki erimuodoissaan alkoi kiinnostaa tätä free- ja avantgardepasunistia, kun hän huomasi sen soveltuvan hyvin esitettäväksi myös erityisesti improvisoituun jazziin sovitettuna. Sen innoittamana hän alkoi valmistella levyä Consort in Motion, mikä on äänitetty jo joulukuussa 2010 ja ilmestyi kesällä 2011. Tälle levylle hän pyysi pitkäaikaisen yhteistyökumppanin basisti Thomas Morganin ja pianisti Russ Lossingin rinnalle rumpaliksi veteraanimuusikko Paul Motianin, joka ehti uransa aikana soittaa reilusti yli 100 äänitteellä. Motian kuoli 22. marraskuuta samana vuonna, kun tämä levy ilmestyi.
Sekä New Yorkia että Berliiniä kotipaikkanaan pitävä Blaser on ollut omien kokoonpanojensa ohessa rivisoittajana monissa isoissa orkestereissa. Hän on ennakkoluuloton pasunisti, jolla tuntuu olevan valtavasti uskaliaita ideoita toteuttaa erikoisia projekteja. Vuosisatoja vanhat toccatat, ritornellot, madrigaalit, chansonit tai frottolat, renessanssi- ja barokkiajan eri muodot, saavat uudenlaisen jazzilmeen hänen käsittelyssään ja sovituksissaan. Baserin avara ja kiireetön tapa soittaa sopii oikein hyvin tällaiseen third stream -tyyliin, missä klassinen musiikki kohtaa jazzin uudella tavalla.
Claudio Monteverdi oli barokkiaikakauden ensimmäisiä merkittäviä säveltäjiä ja hänen sävellyksensä ovat pohjana seitsemässä kappaleessa, kun taas barokin alkukauden toinen säveltäjä Biagio Marini tulee esille kahdessa kappaleessa. Kolmas saman ajanjakson säveltäjän, Girolamo Frescobaldin Reflections on Toccata, puolestaan on ollut pohjana Blaserin omalle sävellykselle.
Aloituksena Lamento della Ninfa on nautittavaa Blaserin ja Lossingin yhteispeliä, mistä saa tavallaan vaikutelman, että molemmat soittavat sooloa samanaikaisesti. Morgan ja Motian työstävät hiljaista taustaa soiton tuskin kuuluessa. Seuraavissa kappaleissa heidän soittonsa tulevat voimakkaammin esille. Ritonellossa kaikki saavat vapaasti tilaa sooloihin vuorotellen. Basisti Thomas Morgan on muutenkin esillä tehokkaasti, Blaser tuntuu jättäneen hänelle paljon tilaa soolo-osioihin useissa eri kappaleissa.
Blaser on selkeästi paneutunut sovituksiin tiukalla otteella ja saanut niistä aikaiseksi nykyaikaista hartaasti etenevää jazzia. Pasuuna vaikeroi syvällisen sielukkaasti tyylillä, joka on verrattavissa Ray Anderssonin soittoon. Sisältö on kokonaisuudessaan puhdasilmeistä, kaunista ja selkeätä, mutta kaikesta huolimatta kappaleet tuntuvat melko samanlaisilta ja toistavat samaa kaavaa. (JKi)
Samuel Blaser: pasuuna, Paul Motian: rummut, Russ Lossing: piano, Thomas Morgan: kontrabasso
Äänitys: Dave Darlington, Water Music, Hoboken, NJ, 29. joulukuuta 2010. Miksaus ja masterointi: Dave Darlington, Bass Hit Recording, Manhattan,NY, 5. ja 6. tammikuuta 2011. Tuotanto: Robert Sadin. Julkaistu: heinäkuussa.2011.
01. Lamento della Ninfa (Claudio Monteverdi, sov. Samuel Blaser) 6:04
02. Reflections on Piagnè Sospira (Samuel Blaser, Claudio Monteverdin säv pohjalta) 5:55
03. Reflections on Toccata (Samuel Blaser, Girolamo Frescobaldin säv.pohjalta) 8:28
04. Passacaglia (Biagio Marini, sov. Samuel Blaser) 6:44
05. Ritornello (Claudio Monteverdi, sov. Samuel Blaser) 7:02
06. Si Dolce è l’Tormento (Claudio Monteverdi, sov. Samuel Blaser) 5:37
07. Balleto Secondo – Retirata (Biagio Marini, sov. Samuel Blaser) 5:22
08. Reflections on Vespro della Beata Vergine (Samuel Blaser, Claudio Monteverdin säv pohjalta) 4:43
09. Ritornello (Claudio Monteverdi, sov. Samuel Blaser) 2:19
10. Il Ritorno d’Ulisse in Patria – Atto Quatro, Scène II (Claudio Monteverdi, sov. Samuel Blaser) 6:05