Free Music On A Summer Evening
Sporeprint 1312-01
Saksalaista jazzia on tullut esille näin arviointimielessä varsin harvoin. Kornetisti Mark Charig, basisti Georg Wolf ja rumpali Jörg Fischer ovat olleet ennen tätä levyä ainakin itselleni tuntemattomia jazzmuusikoita. Kolmikko edustaa jazzin saralla kokeilevaa, vapaan improvisoinnin kautta synnytettyä musiikin suuntausta. Taiteellisessa abstraktisuudessaan se on ehkä vaikeimmin käsitettävissä oleva haara, jota kaikki jazzin harrastajatkaan eivät aina pidä ”oikeana” jazzina. Se on joka tapauksessa varma, että tämän kaltainen musiikki jakaa mielipiteitä.
Mark Charig (s. 1944) on syntyjään englantilainen trumpetisti ja kornetisti. Hän on ollut aktiivisesti mukana blues- ja souljazzin, progressiivisen rockin ja kokeellisen free -musiikin saralla jo 1960-luvun loppupuolelta alkaen Lontoon ”underground” -piireissä. Hän on soittanut aikanaan sellaisissa yhtyeissä kuten Soft Machine, Chris McGregorin Brotherhood of Breath ja Keith Tippettin eri kokoonpanoissa. Mark Charig on ollut mukana levytyksissä jo 1960-luvun lopulta alkaen ja on tähän päivään mennessä esiintynyt noin 80 levyllä enimmäkseen solistina muiden yhtyeiden kanssa. Hänen omasta räjähtävän poikkeuksellisesta levystään Pipedream (1977) on kulunut kuitenkin pian 30 vuotta. Hän asuu nykyään Saksassa ja sitä kautta myös tämä yhteys Wolfin ja Fischerin kanssa on syntynyt.
Jörg Fischer (s. 1971) vaikuttaa Wiesbadenissa, missä hän on Wiesbadener Kooperative New Jazz e.V:n („ARTist – Musik zur Zeit“) jäsen. Paitsi esiintyvänä muusikkona hän toimii lyömäsoitinpedagogina ja siinä ohessa myös säveltää. Vaikka Fischer pitää itseään ensisijaisesti 60-, 70- ja 80-luvun eurooppalaisen freejazzin ja improvisoidun musiikin edustajana, niin hän on viime vuosina ottanut projekteihinsa mukaan myös toisenlaista näkökulmaa kokeilevan noiserock -suuntaisen musiikin esitysalueelle.
Kolmisen vuotta sitten hän levytti duolevyn Peter Brötzmannin kanssa. Syntyjään saksalainen Brötzmann on, kuten hyvin tiedetään, yksi freejazzin suurista ikoneista ja häntä voitaneen pitää eräänlaisena eurooppalaisen freejazzin isähahmona. Mark Charig tuli tutuksi Fischerille jo teini-iässä kuultuaan vanhempiensa jumaloimia King Crisomin levyjä. Mark oli mukana vierailevana puhaltajana parin levyn äänityksissä 1970-luvun alussa. Henkilökohtaisesti he tapasivat ensi kertaa Sibiun jazzfestivaaleilla Romaniassa vuonna 2009.
Georg Wolf on vuodesta 1978 lähtien työskennellyt monien erilaisten jazzyhtyeiden parissa laajalla sektorilla mainstreamista freejazziin sekä teatterimusiikista radionauhoituksiin. Keskittyminen improvisoituun musiikkiin on kuitenkin vahvistunut 1980-lopusta alkaen.
Kaksikko Wolf ja Fischer ovat toimineet basso-rummut kombinaationa yhdessä lähes parikymmentä vuotta, joten kokemuksen kautta heidän välilleen on muokkautunut varmatoiminen yhteispeli. Se toimii hienostuneesti niin perinteisessä jazzmuotissa kuin voimakkaan sykkivässä vapaassa ilmauksessa.
Trion ensimmäinen lyhyt noin 20 minuutin pituinen esiintyminen tapahtui vuoden 2010 alkupuolella Wiesbadenissa. Kun kolmikko esiintyi yhdessä toista kertaa Sommermusik -tapahtumassa Saarbrückenissä elokuussa 2010, Jörg Fischer sanoo äänittäneensä konsertin itse aivan yksinkertaisella tekniikalla vain saadakseen itselleen jonkinlaista referenssiä. ”Äänitys osoittautui varsin hyväksi ja tasapainoiseksi, en tiedä miksi, ehkä siihen vaikutti se, että se tehtiin ulkoilmassa. Joka tapauksessa jossakin vaiheessa vuonna 2013 kokoonnuimme yhteen tarkastelemaan konserttimateriaalia ja päätimme käyttää siitä ainakin osan levyn tekemiseen.” Tämän työn tuloksena on tämän vuoden (2014) alussa ilmestynyt albumi, Free Music on a Summer Evening, mikä on julkaistu Fischerin oman yhtiön Spore Printin ensimmäisenä julkaisuna.
A Quick Hello on lyhyt kevyen leikkisä puuhasteluavaus, missä kolmikko kehittelee yhteistä näkemystä ja hakee soitolle virtaviivaista uraa verryttelemällä kehot ja soittimet lämpimiksi. ”Kissa ja hiirileikissä juuston kera” alkaa tapahtua ja soitto äityy voimakkaammaksi revittelyksi. Charig alkaa rääkätä kornettiaan ja alttokäyrätorveaan estottoman armottomasti sääliä tuntematta, viiltävän raakalaismaisesti ja ärsyttävästi. Hän värittää monipuolisen kummallista äänikenttää ympärilleen heittäytyen hetkellisesti jopa melodisiin ja minimalistisiin katkelmiin.
Charig on jännittävän kekseliäs, hänellä on vainua muuttaa kaiken aikaa suuntaa, johon Wolf ja Fischer vastaavat herkeämättä nopeasti ja luotettavan täsmällisesti. Trio tekee tiukasti erinomaista yhteistyötä, missä hallitusti esitetyt ja improvisoinnille ominaiset kontrolloimattomat käänteet heittävät äkkinäisesti kesken kaiken ”häränpyllyä”. Yhtenäinen linjaus löytyy kuitenkin tuota pikaa, mikä tekee improvisoidun musiikin omalla tavallaan niin moninaisen kiehtovaksi ja mielenkiintoiseksi. Tällainen musiikki toimii, jos kuuntelijat löytävät saman aaltopituuden soittajien keskinäisen tekemisen rinnalle. Tämä ei varmasti sovi kaikille, mutta suopealla suhtautumisella improvisoitu musiikki löytää myös oman kuulijakuntansa. (JKi)
Mark Charig: kornetti, alttokäyrätorvi, Georg Wolf: kontrabasso, Jörg Fischer: rummut
Äänitys: Thomas Altpeter, ulkoilmaäänitys ”Sommermusik”, Rondell, Saarbrücken, Saksa, 7. elokuuta 2010. Kannen suunnittelu: Jörg Fischer & Ulrich Phillipp. Kannen maalaus: Roland Spieth, ”Mirror Imaging”, 2005. Kuva: Anne-Marie Michel. Julkaistu: tammikuu 2014.
1. A Quick Hello 2:25
2. Cat and Mouse and Cheese 12:45
3. Potpourri for Harribee 13:13
4. Flows and Flurries 13:45
5. Prepairing to Bloom 7:16