Cosmology
Principal Records CSDC 08
Kahden rumpusetin ja syntetisaattorin ohjelmoidulla yhteensovittamisella Claudio Scolarin ja Daniele Cavalcan yhteistyö alkoi sattumalta äänityssessiossa vuonna 2007, kun molemmat olivat rakentamassa omia projektejaan samaan aikaan. He päättivät kehittää yhdessä jotain uutta. Siitä syntyi ensin trio, kun Claudion poika, trumpetisti Simone Scolari liittyi mukaan.
Kahden rumpusetin yhtenäinen ohjelmointi trumpetin kera löysi oman musiikillisen linjansa ja trio on sittemmin ehtinyt julkaista kolme albumia. Vaistonvaraisen tuoretta ja vapaailmeistä Colors of red Island -albumia seurannut Synthesis loi uusia lähestymistapoja osin sävelletyillä osioilla höystettynä. Kolmas, Natural Impulse, oli puolestaan sekoitus puhdasta improvisaatiota ja tahti muuttui entistä tulisemmaksi.
Uudet tuulet saivat siivet alleen, kun triosta tehtiin kvartetti, kun sähköistä bassoa soittava Michele Cavalca liittyi ryhmään saaden nimekseen Claudio Scolari Project. Nelikko julkaisi 2019 levyn Upside Down, mikä poikkesi aikaisemmista levyistä, sillä se nauhoitettiin livenä yhdellä otoksella.
Tämän vuoden maaliskuussa oli viidennen albumin vuoro. Cosmology on kuin kuvitteellinen seikkailu painottomaan tilaan avaruudellisissa maisemissa, missä akustiset ja elektroniset äänet sekoittuvat yhteen loputtomien äänivyöryjen vuoropuhelussa. Se sykähdyttää heti levyn avausraitaa Dark Matter kuunnellessa. Simone Scolarin vetävä trumpetin puhallus jalostuu hienosti voimakkaan rytmisellä rumpujen taustamaalauksella ja särähtelevien sähköisten lisukkeiden saattelemana. Hyvin reipas ja vaikuttava aloitus tempaisee heti mukaansa.
Magnitude jatkaa samalla vahvalla sykkeellä. Trumpetti soi edelleen kirkkaasti korkeuksissa Danielen soittaman pianon antaessa maittavasti lisätukea. Rumpujen rytke tukee rytmin säilymistä kiihkeänä. Kappale tulee päätökseen voimakkaan uhmakkaasti kuin kuohuva koski laantuen sitten hiljalleen.
Matka jatkuu balladimaisen Hyper Galaxyn rauhoittaessa seikkailevaa tunnelmaa. Pianon kosketus on hitaampaa ja trumpetti soi vaimentuneena. Taustalla basson kumu, symbaaleiden rauhoittavat helähdykset ja ohjelmoidut leppeät taustat avaavat oman usvaisen hämärän rajapinnan. Aurora pohjautuu samanlaiseen tunnelmallisuuteen, mutta mukaan tulee nousevaa voimaa kasvaen kirkkaan hilpeäksi vuoropuheluksi.
Sitten edetään taas enemmän rytmikkään ahnaasti hyökäten. Zenith kuljettaa vaistonvaraisesti monisärmäisiä äänialueita muutellen, hetkessä improvisaation keinoin vahvistettuna ja toisiaan kuulakkaan raikkaasti haastaen. Spectrum on hieno, tyylikkään ilmava kokonaisuus. Mallikas yhteistyö toimii rennolla otteella hulppeasti toisiaan seuraillen, tunnelma on kuin oltaisiin menossa päin tulta urheasti voittoisan nälkäisesti. Tämä kappale on todella mahtavaa kuunneltavaa.
Levyn lyhin nimikkokappale Cosmology lennähtelee uusissa sfääreissä abstraktiseen musiikilliseen näkemykseen pohjautuen. Vähän kuin oltaisiin tekemässä uusia kokeilevia ostoslöytöjä, joita innostuneesti pitäisi mahdollisimman nopeasti päästä hypistelemään ja sovittelemaan.
Rauhallisen mukautuvasti etenevä Blue Shift antaa aihetta mietiskelyyn Rhodesin pehmeästi juonittelevan äänikuvioinnin avustama ja kumean sähköbasson sykäyksin saattelemana. Sitten ilmapiiri vaihtuu ja irrotellaan taas oikein kunnolla. Aphelion on liekeissä, hurjan kiihkeästi rynnistävä, kuin kaiken aikaa pikataipaleella yltiöpäisesti hurjasteleva ilmeikäs WRC-voimanpesä. Pianon ja trumpetin keskusteluyhteys toimii kitkattoman onnistuneesti Claudion rummutuksen päristessä tehokkaasti jytistellen ja Michelen basson jytistäessä maukkaasti.
Lunation antaa tilaa Michelen mietteliääseen bassosoolon työstöön. Hitaasti vieritellen sähköbasso kumahtelee järisyttävän matalalla muiden vahvistaessa hiljalleen omia soittimiaan pienillä sointikosketuksilla taustalla. Siitä siirrytään käytännössä huomaamatta trumpetin kirkasäänisen soiton saattelemana ”mustaan aukkoon”, Black Hole, ja basson kumu jatkuu alusta loppuun voimallisena vuoropuheluna. Muiden tullessa mukaan vahva ruudikas yhteiselo on lennokasta.
Collision irtautuu heti rytmikkään rullaavaksi hornankattilaksi kuin lähestyvä vihainen tornado. Levyn päättävä Nebula pyöriskelee elämyksellisesti vaihtelevissa tunnelmissa trumpetin ja pianon keskustelun ollessa johtavassa roolissa. Matka päättyy ilmeikkään jalostuneesti, monipuolisia äänimalleja luoden ja puhtaan johdonmukaisesti järjestäytyneenä.
Tällä levyllä ajankulkua ei huomaakaan, kun liike jatkuu kiivaana, nautittavana ja pullean paisuvana. Mukaan mahtuu hiljaisia balladinomaisia osioita, kiivasta otatusta, improvisoinnin taikaa tässä hetkessä, luontevaa akustista ja sähköistä yhdistelyä, menneitä muistellen ja tulevaisuuteen katsoen uusia kuviointeja muokaten. Levyn musiikillinen pohjarakenne liikkuu hienostuneesti modernin jazzin keskiössä huolettoman rennolla otteella, taitavasti eri näkökulmia rauhoittavasti muunnellen ja hyvää keskinäistä vuoropuhelua ylläpitäen. Siitä löytyy musiikillista antia jokaiseen jazzjanoon, kiihkeärytmisyyden vastapainona levyltä paljastuu myös rauhaisan sopuisaa tyylikkyyttä ja vaihtelevuutta, värikäs kuuntelukokemus kaiken kaikkiaan. (JKi)
Claudio Scolari: rumpusetti 1, syntetisaattori ja ohjelmointi, Daniele Cavalca: rumpusetti 2, live syntetisaattori, Rhodes ja piano, Simone Scolari: trumpetti, Michele Cavalca: sähköbasso
Äänitys: Andrea Fontanesi, Vox Recording Studio, Ghiardello RE, Italia, joulukuu 2020. Miksaus ja masterointi: Andrea Fontanesi avustajana Pietro Cantergiani, tammikuu 2021. Tuotanto: Claudio Scolari ja Daniele Cavalca. Kannen taide ja suunnittelu: Claudio Scolari. Julkaistu: 25.3.2021
01. Dark Matter 6:45
02. Magnitude 7:45
03. Hyper Galaxy 5:24
04. Aurora 04:22
05. Zenith 04:17
06. Spectrum 06:17
07. Cosmology 02:39
08. Blue Shift 08:06
09. Aphelion 06:11
10. Lunation 04:46
11. Black Hole 06:22
12. Collision 6:27
13. Nebula 5:24
Kaikki levyn sisältö Claudio Scolarin ja Daniele Cavalcan kirjoittamaa sävellystyötä paitsi Collision Simone Scolari ja Daniele Cavalca
Kokonaiskesto 74:55