Kyoto mon amour
ACT Music 9835-2
Japani kiinnostaa Eric Schaeferia (s. 1976). Saksalaisrumpali on vieraillut maassa usein ja tuntee vetoa muuallekin Koillis-Aasiaan, kuten Koreaan, johon hän on niin ikään tutustunut henkilökohtaisesti matkoillaan.
Inspiroivin yhteys maantieteellisesti etäiseen maailmaan syntyi Schaeferin viettäessä vuonna 2012 kolme kuukautta Kiotossa. Vanhassa keisarillisessa pääkaupungissa hän tutustui kabuki- ja nō-teatteriin ja kuunteli gagaku-perinnemusiikkia.
Lisäksi hän perehtyi paikallisiin soittimiin, kuten shakuhachi-huiluun, banjon sukuiseen kolmikieliseen shamiseniin ja nelikieliseen biwaan. Kävelyretket vuorilla, käynnit temppeleissä sekä kalligrafia-taituri Shoshun tapaaminen herättivät lopulta palon suodattaa kaikki koettu musiikiksi.
Erikoisprojektin toteuttajat valikoituivat osittain sattumalta. Klarinettia ja bassoklarinettia soittava Kazutoki Umezu löytyi radiossa kuullun kappaleen kautta. Saksassa asuva koto-kyky Naoko Kikuchi pyydettiin mukaan vuorostaan sen ansiosta, että hän hallitsee myös eurooppalaisen nykymusiikin, työskenteleehän nainen yhtyeessä Ensemble Modern. John Eckhardt on joukosta ainoa Schaeferin tuttu pitkältä ajalta – basisti on soittanut muun muassa päällikön bändissä The Shredz.
Kyoto mon amour on tulosta moniulotteisesta henkisestä sillanrakennustyöstä. Albumiin yhdistyy Schaeferin harrastuneisuus paitsi sikäläiseen musiikkiin, myös filosofiaan, uskontoon sekä muuhun kulttuuriin. Suhde ilmenee myös patteristin omaksumasta zen-harrastuksesta, josta on tihkunut albumiin jotain oleellista.
Meditatiivinen tunnelma summautuu levyllä klassisen musiikin muotokieleen. Tämä erikoislaatuinen fuusioituma on kuultavissa kautta linjan, alkaen liiderin omista sävellyksistä, kattaen japanilaisteokset ja ulottuen aina Maurice Ravelin Hanhiemo-orkesterisarjasta lainattuun osaan Pavane de la Belle au bois dormant, Prinsessa Ruususen pavane.
Näennäisen eriparisista elementeistä kvartetti rakentaa jännitteistä ja jännittävää sointia. Eri todellisuudet kohtaavat harmonisesti, ja samalla niin, että äänimaailmat täydentävät toisiaan ilman väkinäistä yhteensulauttamista.
Ajallinen ulottuvuus syventää elämystä: neljän vuosisadan takaa juontuva japanilainen klassikkosävelmä Rokudan no Shirabe nivotaan tuoreempaan materiaalin saumattomasti. Lämminsävyinen akustinen saundi viimeistelee kokonaisuuden tykötuovasti. (MK)
Eric Schaefer, rummut, Kazutoki Umezu, klarinetti ja bassoklarinetti, Naoko Kikuchi, koto, John Eckhardt, basso
Levytystiedot:
Tallennus Klaus Scheuermann, Hansa Studio, Berliini 30.11.–1.12.2016. Avustava äänittäjä Nanni Johansson.
Miksaus ja masterointi Klaus Scheuermann.
Tuotanto Siggi Loch sekä artistit.
Kansitaide Shoshu, kalligrafia, 2016.
01. Shoshu-san (Eric Schaefer) 3.49
02. Kussa karu otome (Hiromu Handa) 5.08
03. Santoka’s Walk (Eric Schaefer) 4.22
04. Hiroshima mon amour (Georges Deleru & Giovanni Fusco) 7.05
05. Tengu (Eric Schaefer) 3.08
06. Hiei-zan Nightfall (Eric Schaefer) 4.30
07. Tohoku (Kazutoki Umezu) 5.17
08. Rokudan (Yatsuhashi Kengyō) 3.12
09. Ticket to Oasaka (Eric Schaefer) 2.43
10. Shadow in the Woods (Eric Schaefer) 3.42
11. Kansai Two-Face (Eric Schaefer) 4.24
12. Pavane de la Belle au bois dormant (Maurice Ravel) 2.33