Indie Rockin ja Hip-Hopin kautta, Oregonin Portlandista kotoisin oleva, Esperanza Spalding on noussut suuren jazz yleisön tietoisuuteen hyvin lyhyessä ajassa. Tämä 26-vuotias nuori nainen saa basson toimimaan taitavasti yhteen hänen sielukkaan laulunsa kanssa. Tähän ikään hän on ehtinyt kierrellä jo ympäri maailmaa nimekkäillä estradeilla. Porissa hän esiintyi vuonna 2008. Esperanza sanoo tukkansa olevan täysin aito ja hänen omansa. Hän ei omista televisiota, koska on aina matkoilla. Stevie Wonder, jonka kanssa hän tekee yhteistyötä, on jättänyt häneen syvän vaikutuksen.
Vuosi 2008 oli Esperanza Spaldingille menestyksen vuosi eikä vähiten kaupallisesti. Ja tämän huomaa myös hänen kolmannen ja uusimman levynsä “Chamber Music Society” kannesta, mikä on tehty kaupallisuutta ajatellen mahdollisimman vetovoimaiseksi. Kolmiosaisesti avautuvana sen ulkonäköön on selvästi kiinnitetty paljon huomiota ja käytetty ammattilaisia sen suunnitteluun ja kuvien ottamiseen. Sisällä oleva, yhteen suuntaan kokoontaitettava, lehtinen on 12-sivuinen ja sisältää lisää kuvia ja parin laulun sanat. Sananmukaisesti siitä ”haisee raha”. Näin jotkut artistit selkeästi voidaan tuotteistaa ja sitä kautta Esperanza Spalding on varmasti saanut osakseen huomiota ja näkyvyyttä kuten joku Idols-kilpailun voittaja Suomessa. Osittain aiheesta, osaavana laulaja-basistina, mutta ei hän välttämättä niin valtavan erinomainen soittaja ole kuin annetaan julkisuudessa ymmärtää. Hänestä on tuotteistettu jonkinlainen ”ilmiö”, koska hän on ehkä sopivan hyvän näköinen ja naiskontrabasistit ovat muutenkin melko harvinaisia yksilöitä, joten hänen hyvällä tuotteistamisella saadaan kirstunpohja nopeasti täyteen riihikuivaa voimapaperia.
Spalding opiskeli klassista musiikkia nuoruudessaan. Se varmasti vaikuttaa myös siihen, että soitto kuulostaa paikoitellen enemmän klassiselta kamarimusiikilta kuin puhdasveriseltä jazzmusiikilta. Jousisoittimien käyttö vahvistaa selkeästi klassista vaikutelmaa. Levyn nimestä saa myös sen käsityksen, että musiikki kulkee pääsääntöisesti hyvin rauhallisessa soundimaailmassa, balladinomaiset sävellykset seuraavat toinen toistaan.
Kaikesta huolimatta levyllä on myös jazzilmettä. Spaldingin taustalla peruspilareina ovat hänen trionsa rumpali Terri Lyne Carrington ja pianisti Leo Genovese. Pelkkä triotyöskentely on souljazzpitoista, perusvahvaa ja hyvinkin tuttavallista, harrasta ja sentimentaalista yhteissoittoa, mutta ilman erityistä lennokkuutta. Tästä ovat hyvänä esimerkkinä “Winter Sun”, jossa reilu yksinkertainen trio työskentely on omassa elementissään sekä”Short and Sweet”, missä soittoa vahvistetaan hetkellisesti jousilla. Milton Nascimento vierailee tällä levyllä “Apple Blossoms” kappaleessa laulaen Esperanzan kanssa yhdessä jousien ja kitaristi Ricardo Vogtin säestyksellä. Tässä puolestaan hitaan surumielisen esityksen voisi yhtä lailla kokea countryn haikailuksi tai tyypilliseksi sentimentaaliseksi iskelmälauluksi.
Oikein tarkalla kuuntelulla varmaan paremmin musiikin perusteita tunteva löytää myös muita aineksia jazzista ja jonkinasteisesta etno vaikutelmasta. Antonio Carlos Jobimin “Inutil Paisagem”, tunnetummin “If You Never Come To Me”, yhdessä Gretchen Parlaton kanssa laulettu duetto brasilialaisittain kuvaa ehkä parhaiten näitä tunnelmia.
Jokainen sävellys tuntuu olevan erityisen harkitusti ja tiukalla ammattimaisuudella tehty. Ne ovat kuitenkin samantyyppisiä kaikki konsanaan, mikä hieman puuduttaa. Paras jazzhenkinen ilme tulee hyvin esiin Spaldingin hienossa persoonallisessa sanattomassa laulussa, mikä on todella taitavaa. (JKi)
Esperanza Spalding; kontrabasso ja laulu, Leo Genovese; piano, Rhodes ja melodica, Terri Lyn Carrington; rummut, Quintino Cinalli; lyömäsoittimet, candombe rummut, bombo leguero, Entcho Todorov; viulu, Lois Martin; viola, David Eggar; sello, Milton Nascimento; laulu (6), Gretchen Parlato: laulu (2, 10), Ricardo Vogt; kitara (6)
Äänitys: Bennett Studios, Englewood, New Jersey, lokakuun 8. – 10.2009 ja tammikuun 14. – 19.2010, Jay Newland ja Dae Bennett, jatkoäänitys: Capitol Studios, Hollywood, CL, marraskuun 3.2009, Charlie Paakkari. Miksaus: Area 51 NYC, Joe Ferla. Masterointi: Heads Up International/Telarc, Cleveland, Ohio, Paul Blakemore. Tuotanto: Esperanza Spalding ja Gil Goldstein. Kannen suunnittelu: Roland Nicol. Kuvat: Sandrine Lee. Julkaistu: elokuussa 2010.
- Little Fly (Esperanza Spalding) 3:33
- Knowledge Of Good And Evil (Esperanza Spalding) 7:59
- Really Very Small (Esperanza Spalding) 2:44
- Chacarera (Leonardo Genovese) 6:40
- Wild Is The Wind (Dimitri Tiomkin) 5:37
- Apple Blossom (Esperanza Spalding) 6:02
- As A Sprout (Esperanza Spalding) 0:41
- What A Friend (Esperanza Spalding) 4:54
- Winter Sun (Esperanza Spalding) 6:48
- Inútil Paisagem (Antonio Carlos Jobim) 4:38
- Short And Sweet (Esperanza Spalding) 5:52