Taas tuli namupala Ruotsista!
Tyylisuuntaa, jota Suomessa soittaa vain kourallinen bändejä. Läntisessä naapurissamme läjäpäittäin. Kyseessä on alkuperäisen jazzpoljennon taiturit: Göta River Jazzmen. Tyylisuuntataiturit, jotka vääntävät tällä polttopyöriöllä kunnioitustaan ensimmäiselle nimeltä tunnetulle jazzmuusikolle, Charles “Buddy” Boldenille. Tosin levy on jo vuodelta 2003, mutta entäs sitten.
Kornetisti – bändiliideri Buddy Bolden eli 6.9.1877 – 4.11.1931 New Orleansissa. Hänen muusikonuransa alkoi noin vuonna 1895 ja päättyi jo vuonna 1907 alkoholismiin ja mielisairauteen, johon hän sittemmin kuoli mielisairaalassa. Bolden oli hahmona varsin arvoituksellinen, sillä yhtään hänen tekemäänsä äänitettä ei ole säilynyt. Tiedot hänestä perustuvatkin lähinnä kanssaeläjien muistikuviin, jotka tallennettiin vasta vuosia tai vuosikymmeniä myöhemmin. Bolden oli kuitenkin esikuva ja innoittaja monille nuoremmille muusikoille. Hänen esittämänsä musiikki perustui ragtimeen, johon oli lisätty improvisaatiota ja osin bluesia… siitä muotoutui sitten käsite jazz tai jass, kuinka vain.
Göteborgin Jazzmiehet vääntävät tällä levyllä syvällä antaumuksella ja alkuperäispieteetillä tuota sadan vuoden takaista neworleans-soundia. Sitä mitä kuulee jonkin verran vielä aitona tuolla syvän etelän Big Easyssa… klubeissa ja festivaaleilla. Kuusi levyn annista on traditionaalisia biisejä, loput sävellettyä kampetta. Löysän letkeää alkuperäispoljentoa että tahtijalkaa teputtavaa rytmipoljentoa… Vanhimmat jo 1800 -luvun puolelta, pääosa 1900 -luvun alusta. Monien kappaleiden nimet ovat muuttuneet aikojen saatossa… All the whores like the way I ride on nykyisin All the girls go grazy ’bout the way I walk. Se siitä jazzin synnillisyydestä.
Göta River Jazzmenin alkujuuret johtavat jo 1950 -luvulle, mutta nyt kehissä oleva “vuosikerta” sai alkunsa 1990. Ei siis enää mitään pojankloppeja vaan elämän ja jazzin kuluttamia herrasmiessoittajia… ei kuitenkaan kehäraakkeja. Herroja, jotka ovat imeneet itseensä jazzin alkuperäismeden. Perfektionismisesti. Sielun syvimpiin syövereihin tallettaen.
Tämä levy on siis oiva kattaus 1900-luvun alun jazzia. Eli sitä, mistä koko tyylisuunta sai oikeastaan alkunsa. Ja monin osin myös viime vuosisadan alkuvuosikymmenten tanssimusiikki…
Suositukseni kaikelle kansalle kuunneltavaksi! (OR)
Lars Ehnström trb, Esbjörn Olsson cnt, Göran Möller bjo, Ingemar Wagerman p, Sverker Nyström cl, Bertil Boström b, Hans Åsberg dr
Recorded in Rävlanda Parish Hall by Michael Thorén, Thorén Audio, May 2-3, 2003
Mastered by Michael Thorén, Thorén Audio
01. Makin’ Runs (Trad) 6:05
02. A Bird in a Gilded Cage (Harry von Tilzer 1900) 3:29
03. Frog Legs Rag (James Scott 1906) 4:25
04. Make Me a Pallet On the Floor (Trad.) 8:08
05. Don’t Go ‘way Nobody (Trad.) 3:14
06. Nearer, My God, to Thee (Lowell Mason 1856) 3:35
07. Ti-na-na (Bolden Themes) (Trad.) 2:35
08. Old Oaken Bucket (George Kiallmark 1826) 4:48
09. Any Rags (Thomas S. Allen 1902) 2:54
10. I’m Wearing My Heart Away for You (Charles K. Harris 1902) 4:01
11. Ida, Sweet As Apple Cider (Eddie Munson 1903) 4:25
12. 2.19 Blues (Mamie Desdumes 1900) 6:57
13. Indian Sagwa (Thomas S. Allen 1914) 3:00
14. Sweet Adeline (Henry Armstrong 1903) 4:12
15. Funky Butt (Trad.) 3:55
16. All the Girls Go Crazy (Trad.) 4:21
17. Home, Sweet Home (Henry R. Bishop 1823) 4:26