Joskus vuosikymmeniä sitten 1930-luvulla isot orkesterit “porskuttivat” tuhdisti, oli niiden kulta-aikaa. Nykyään tilanne on täysin toinen. Syynä ei ole se, ettei elinkelpoisia ja taiteellisesti korkeantasoisia orkestereita löytyisi. Kysymys on lähinnä siitä, etteivät Bigbandit pysty kuin harvassa tapauksessa taloudellisesti toimimaan ilman yhteiskunnallista tukea. Näin on Saksassa yhtä lailla kuin Ranskassa, joissa julkisilla varoilla toimivien radioyhtiöiden yhtenä tehtävänä on ylläpitää isoja orkestereita elinkelpoisina, siis rahoittaa niiden toimintaa.
Itävaltalainen JBBG, Jazz Bigband Graz, on toiminut vuodesta 1998 alkaen. Orkesterin nykyiset johtajat saksofonisti Heinrich von Kalnein ja trumpetisti Horst-Michael Schaffer aloittivat 2003 taiteellisina johtajina. He lähtivät viemään orkesteria kokonaan uusille urille. Päämääräksi asetettiin uudenlaisen omaleimaisen ohjelmiston rakentaminen. Tarkoitus oli löytää sellainen musiikillinen rakenne, mikä poikkeaisi tavanomaisesta totutusta Big Band musiikista ja mikä alkaisi kiinnostaa uutta musiikin kuluttajaa. Bigband musiikki on perinteisesti ollut akustista yhteissoittamista, missä solistit tuovat oman vaihtelunsa. Von Kalnein ja Schaffer toivat mukanaan vahvan sähköisen aspektin ja ohjelmistoa alettiin rakentaa elektronisen musisoinnin kautta tietokonevahvisteisella soundilla. Tätä kautta ison orkesterin musiikki alkoi kiinnostaa myös jazz piirien ulkopuolisia tahoja. Saksassa alettiin puhua jo maanjäristyksestä big band musiikin saralla.
JBBG:n juuri ilmestynyt Urban Folktales on 7. CD ja väliin mahtuu myös yksi DVD äänite. Merkkejä muutoksesta alkoi näkyä jo vuonna 2005 ilmestyneellä Joys And Desires albumilla, mutta seuraavassa 2009 ilmestyneessä Electric Poetry & Lo-Fi Cookies tietotekniikkaviritteinen sähköinen elektroniikka oli jo täydessä käytössä. Elektronista lisävärinää yhtyeeseen toi mukanaan myös yksi maailman johtavista theremin soittajista saksalainen Barbara Buchholz, joka ehti valitettavasti menehtyä huhtikuussa syöpäsairauteen ennen tämän uuden levyn virallista julkistusta Saksassa.
JBBG koostuu itävaltalaisista, sveitsiläisistä ja saksalaisista huippu muusikoista. Lisäksi levyllä on viisi vierailevaa tähteä mukana vokalisti ja elektronisen ohjelmoinnin spesialisti Theo Bleckmann, joka tulkitsee sata vuotta vanhan Peter Roseggerin “Mein Lied” sanoin Seelenbaumeln kappaleen, missä suomalaismielenkiintoa herättää Verneri Pohjolan erinomaisen melodinen trumpettitulkinta. Kappale on hidas, mutta siinä on voimakasta tunnetta latautuneena. Latausta korostavat vielä Christof Dienzin sähköinen zither, Theon elektroniset lisäefektit ja Bucholzin thereminillä aikaansaadut erikoiset sähköisen viiltävät ultra-avaruudelliset lisukkeet. Space Trip alkaa siitä mihin Seelenbaumeln loppuu. Huomaamattomasti mennään sananmukaisesti suoraan ulkoavaruuteen Theon megafonin kautta lausumalla kaukaa kaiunomaisella avaruusolennon puhetta muistuttavalla kerronnalla. Maaginen tunnelma levittäytyy kaikuna ympäristöön ja valtaa kuulijan aistit. Space Trip on ehkä levyn tehokkain ja mieleenpainuvin kappale, siinä myös Pariisissa asustava vietnamilainen Nguyên Lê pääsee lisäämään avaruudellista vaikutelmaa napakalla kitaran käsittelyllä. High Voltage kappaleen solistina toimii italialainen pasunisti Gianluca Petrella. Hän puhaltaa lähes koko kappaleen läpeensä. Guinealainen laulaja Hadja Koujaté tuo afrikkalaisia perinteitä mukaan kappaleessa Rêve African. Häntä on jo ehditty tituleeraamaan African Mahalia Jacksoniksi. Kappale on jaettu kahteen osaan. The Dream alkaa hartaalla laululla, mutta sitten tulevat mukaan myös afrobeat omine sävyineen luoden rytmillisen pohjan tälle kappaleelle. The Revelation on menevämpi ja sitä vauhdittaa tenorisaksofonisti Johannes Enders lennokkaan menevällä puhaltamisellaan löytäen hieman Fela Kutimaista afrikkalaista rehevää rytmiikkaa. Hajda tulee mukaan vasta kappaleen aivan lopussa luoden hengellisen gospel tunnelman päätökseksi. Coming Home palaa alkujuurille basisti Henning Sievertsin sooloillessa alkutahdit ja orkesterin johtajan Heinrich von Kalneinin sopraanosaksofonin viedessä soittoa eteenpäin. Lopetuskappale tuntui ensin melko perinteiseltä, mutta muuttui matkan aikana uusiin raikkaisiin sävelkuvioihin. Barbara Buchholzin theremin ujeltaa hyvin kuuluvasti taustalla luoden kaunista avaruudellista tunnelmaa ja Lên kitara vingahtelee myös tyrnevästi.
Kuusi toisistaan erottuvaa monikerroksista kappaletta muodostavat monimuotoisen taiteellisen kokonaisuuden. Pyrkimys on selvästi luoda sellainen orkestroitu pohja, mikä olisi maamerkki uudenaikaiselle jazz big band musiikille. Mielenkiintoinen levy, mikä palkitsee kuulijansa, mutta ei välttämättä ensimmäisellä kerralla. Se paranee, kun siihen keskittyy tarkemmin. (JKi)
Horst-Michael Schaffer: trumpetti ja flyygelitorvi, Heinrich von Kalnein: soprano- ja alttosaksofoni, huilu, Christoph Auer: alttosaksofoni ja klarinetti, Robert Friedl: alttosaksofoni (raita 4), Johannes Enders: tenorisaksofoni (raita 5), Herbert Berger: tenorisaksofoni, alttohuilu, Klaus Gesing: tenorisaksofoni (raita 4), Martin Harms: baritonisaksofoni, bassoklarinetti, huilu, Trumpetit ja flyygelitorvet: Bernhard Nolf, Andi Pasendorfer (trumpetti raita 4), Axel Mayer, Horst-Michael Schaffer ja David Jarh, Pasuunat: Reinmhard Summerer, Daniel Rigler, Robert Bachner (raita 4), Philip Yaeger (raita 4), Wolfgang Tischhart, bassopasuuna, Uli Rennert: kosketinsoittimet, syntetisaattorit, Henning Sieverts: kontrabasso ja sello, Gregor Hilbe: rummut, elektroniikka ja ohjelmointi, Barbara Buchholz: theremin, Mathias Loibner: sähköinen hurdy gurdy, Christof Dienz: sähköinen zither
Vierailijat: Theo Bleckmann: laulu, elektroninen ohjelmointi (raidat 2 ja 3), Nguyên Lê: kitarat (raidat: 1,3 ja 6), Gianluca Petrella: pasuuna (raita 4), Verneri Pohjola: trumpetti (raita 2), Hadja Koujaté: laulu (raita 5)
Äänitys: Johannes Wohlleben, TomTone Productions, Thalberg, Itävalta, 18. – 22. heinäkuuta 2011. “High Voltage”, Bauer Studios, Ludwigsburg, Saksa, syyskuussa 2008. Miksaus: Johannes Wohlleben, Bauer Studio, Ludwigsburg, syyskuun 21. – 25. 2011. Masterointi: Martin Scheer, St.Pölten, Itävalta, marraskuun 20.2011. Tuotanto: Heinrich von Kalnein ja Horst-Michael Schaffer sekä Siggi Loch avustajana. Kannen suunnittelu: Philip Taaffe, Panel With Row Ornament. Julkaistu: 27.4.2012.
- Urban Tribes (solistit: Matthias Loibner ja Nguyên Lê) 4:18
- Seelenbaumeln (solistit: Christof Dienz,Uli Rennert, Barbara Buchholz, TheoBleckmann, Verneri Pohjola ) 10:44
- Space Trip – The Day We Landed (Solistit: Theo Bleckmann, Nguyên Lê) 11:08
- High Voltage (solisti: Gianluca Petrella) 7:28
- Rêve African / The Dream / The Revelation (solistit: Hadja Kouyaté, Johannes Enders) 18:15
- Coming Home (solistit: Henning Sieverts, Heinrich von Kalnein) 12:14
Kaikki sävellykset ovat Hosrt-Michael Schafferin ja Heinrich von Kalneinin säveltämiä
Kokonaissoittoaika 64:15
{youtube}tcHrzrtaHx0{/youtube}
{youtube}CMDfP8pyfzI{/youtube}
Barbara Buchholz 1959 – 2012