La Grande Illusion
Musea Parallele MP3287
Ensisilmäys levyn kanteen, la YnE – La Grande Illusion, on kieltämättä hieman hämmentävä. Levyn on julkaissut ranskalaisten muusikoiden vuonna 1985 perustama Musea Records, voittoa tuottamaton levy-yhtiö, mikä on suuntautunut erityisesti progressiivisen rockin ympärille. Kun kannessa on vielä manipuloitu kuva itämaisista rakennuksista, niin ei ensimmäiseksi tule mieleen, että kyseessä voisi olla kaikesta huolimatta täysin kotimaisin voimin tehty äänite. Näin asia kuitenkin on.
Levyn takana on musiikin ”projekti-insinööri”, tämän päivän ”kansanmusiikkitaiteilija” Matti Laine, taiteilijanimeltään la YnE (http://www.la-yne.com). Kai tälläkin nimellä jokin selitys on, mutta ei se ainakaan minulle näin yksinkertaisesti avaudu. Entinen viulisti, voisiko näin sanoa. En tiedä varmasti, mutta ainakin tarina kertoo, että hän olisi vaihtanut viulunsa MacBookiin. Joka tapauksessa hän tekee musiikkia melkoisella instrumenttien kirjolla, on kosketinsoittimia, syntikoita, sähkökitaroita, nauhattomia bassoja, tietokoneohjelmointia, sämpläystä ja luuppausta sekä muuta elektronista vempainta.
Jazzin näkökulmasta ajatellen levyn mielenkiintoa lisää se, että vierailevina soittajina tällä Matti Laineen debyytti albumilla ovat mm. kansainvälistä mainetta saavuttanut trumpetisti Verneri Pohjola ja DDT-rumpalina tunnettu Thomas Rönnholm. Vernerin soitto onkin erityisen vahvasti esillä levyn kappaleissa ja trumpetti ääntelee totutun taiteellisesti ja mehevän vaihtelevasti. Hänen soittonsa tasapainottaa ja pehmittää muuten vallitsevaa sähköistä ilmapiiriä. Thomasin tömistely mm. kappaleissa Par Avion ja December 23, tuottaa ahnaan tanakan eteenpäin vyöryvän rytmityksen.
Vaikka tätä levyä ei mitenkään voi suoranaisena jazzlevynä pitää, niin levyn musiikki on herättävää. Se sisältää ”uuden aallon” erikoista ilmettä. Siitä löytyy kansainvälisen tason maailmanmusiikin elementtejä, missä etniset musiikkiainekset sekoittuvat tavallisten soittimien tuottamana totuttuun soundiin ja nykyaikaiseen elektroniseen äänimaailmaan. Tuloksena on sekoitus erilaista maailmankulttuuria, hypnoottista magiaa, omanlaista vahvaa alkuperäisyyttä. Se on kuin tutkimusmatka maailmankaikkeuteen.
Levyn sisältö on monipuolinen, hiljaisten seesteisten osien vastapainona on vahvaa liikettä, rytmikästä tanssittavaa osiota. ”Levyn tekemisessä yksi juju oli käyttää vanhaa 70-luvun lopun tekniikkaa, jossa äänityksiä tehtiin käsityönä C-kasetille Peter Gabrielin, Brian Enon ja Kate Bushin tapaan. Tätä yhdistettiin nykyiseen digitekniikkaan ja samplereihin” on Laine kertonut levyn sisällön toteutustavasta.
Erityisesti mieleen jäi kappale Unexpected, missä ihmisääniä ja laulua on käytetty vaikuttavasti lisäelementtinä monipuolisesti kierrätettyjen soundien kirjossa. Tämä ei toki ole ainoa mieleenpainuva yksityiskohta, sillä levy yllättää kokonaisuudessaan monimuotoisuudellaan ja jännittävillä yksityiskohdilla. (JKi)
Matti Laine, kosketinsoittimet ja syntetisaattorit, nauhattomat bassot, sähkökitarat & eBow, ohjelmointi ja editointi, radio, ”looppaukset ja sämpläykset”, sämpläysohjelmointi.
Vierailevat muusikot: Verneri Pohjola, trumpetti, Kari Reini, lyömäsoittimet, didgeridoo, vibrafoni, ihmisääni ja voodooäänenkäyttö, Thomas Rönnholm, rummut ja muut lyömäsoittimet, Emmi Kaasalainen, viulu, Olli Vänskä, viulu, Tomi Laaksonen, lyömäsoitinsämpläys, Jarkko Hassinen, lisälaulut, Pekka “Splendid” Laine, sähkökitarat, sekvensoidut ”looppaukset”.
Äänitys: East Sound Studios, Helsinki. Miksaus: Pekka “Splendid” Laine, avustaja Matti Laine. Masterointi: Jaakko Viitalahde, Virtalähde Mastering. Tuotanto: Pekka “Splendid” Laine, Kari Reini ja Matti Laine. Kannen suunnittelu ja kuvamanipulointi: Viola Ness ja Kari. Julkaistu: 21.7.2014.
1. La Grande Illusion – Ad Astra 1:29
2. Par Avion 4:06
3. Stigmata 3:29
4. December 23 3:03
5. La Porte De L’Enfer 4:36
6. 5:15 AM 5:16
7. Meiko 4:11
8. Requiem 1:42
9. The First Snowfall 4:11
10. Unexpected 4:14
11. La Grande Illusion – Endos 2:39
Kaikki kappaleet ovat Matti Laineen säveltämiä