Liberetto III
ACT 9840-2
Tämä on, otsikkonsakin mukaisesti, ruotsalaisbasisti Lars Danielssonin kolmas albumi sarjassaan. Peruskonsepti on pysynyt samana: Danielssonin hienot sävellykset, mainio perusbändi (vain pianisti on vaihtunut matkan varrella) ja tarkoin valitut vieraat tuomassa lisähöysteitä ja -sävyjä esitysmateriaaliin.
Liberetto I julkaistiin vuonna 2012, kakkososa kaksi vuotta myöhemmin. Viiden vuoden aikana bändi on myös keikkaillut kohtuullisen ahkerasti. Niinpä ei ole ihme, että Danielsson itse toteaa bändinsä kehittyneen ja kiinteytyneen runsaasti viime vuosien aikana.
Danielsson on paitsi erinomainen basisti, myös erittäin taitava sellisti. Hän esiintyy levyllä myös molempien perussoittimiensa kanssa solistina – ja useita upeita sooloja kuullaankin – mutta ennen kaikkea kannattaa kiinnittää huomiota hänen rooliinsa säveltäjänä.
Danielsson luo tasapainoista, perusteiltaan hyvin melodista musiikkia. Musiikki on kaikkia yksityiskohtia myöden tarkkaan harkittua ja punnittua. Musiikki ei ole kuitenkaan tästä ”suunnitelmallisuudesta” johtuen kuivaa tai liian ”akateemista”, vaan se elää ja hengittää luovasti ja tyylikkäästi. Aivan niin kuin pitääkin.
Erityisesti balladit ovat Danielssonin ominta aluetta. Niitä kuullaankin useita, toinen toistaan kauniimpia. Juuri niihin myös vierailijat tuovat omat vahvat soinnilliset ja solistiset lisänsä. Vain päätöskappale Berchidda, hieno balladi sekin, kuullaan ”vain” perusbändin tulkitsemana.
Norjalaistrumpetisti Arve Henriksen on vierailijoista eniten esillä ja sooloilee useammalla raidalla. Erinomaista työtä jälleen kerran tältä erinomaiselta muusikolta. Hänen trumpettisoolonsa ja laulu/ääniosuutensa värittävät hienosti Orationia, jossa kuullaan myös yksi Danielssonin hienoimmista bassosooloista koko levyllä. Da Salon 3/4-tahtilajissa keinahtelevassa balladissa valopilkkuna ja keskeisenä muusikkona on Göteborgin Sinfoniaorkesterista lainassa oleva Björn Bohlin englannintorvineen. Sting-kitaristi Dominic Miller sooloilee puolestaan akustisella kitarallaan loisteliaasti kappaleessa Mr Miller.
Vierailijoista kannattaa nostaa esiin myös oudin soittaja Hussam Aliwat. Taksim By Night, Lähi-Idän turkkilais-arabialaisissa tunnelmissa kulkeva sävellys, on hänen tyylinäytteensä albumilla. Mukavasti hän värittää myös iberialaisen folkloren vahvasti säväyttämää, mukavasti sykkivää Sonata In Spainia.
Gimbri Heart vie kuulijansa afrikkalaisiin tunnelmiin. John Parricelli säväyttää tässä vahvasti sähkökitarallaan, Henriksen tarjoaa, taas kerran, hienon trumpettisoolon, ja Magnus Öström jättää välillä perusrumpusettinsä syrjään ja luo lyömäsoittimineen kappaleen edellyttämää rytmistä kudosta. Danielsson soittaa tällä kertaa guembria, bassolle kuulostavaa kolmikielistä afroperinteistä kielisoitinta.
Affrettando leijuilee kepeästi Öströmin vispiläkompin höystämänä. Parricellin akustisen kitaran sekä Martiniquelaista alkuperää olevan ranskalaispianistin Grégory Privatin soolot ovat nautinnollista kuunneltavaa.
Kaiken kaikkiaan miellyttävä ja tasokas albumi. Säveltäjä-Danielssonille isot pisteet. (TV)
Lars Danielsson: basso, sello ja wah-wah sello, pianointrot (05 ja 08), guembri, Grégory Privat: piano, John Parricelli: kitarat, Magnus Öström: rummut.
Vieraat: Arve Henriksen: trumpetti (01, 02, 06 ja 09), laulu (06), Dominic Miller: akustinen kitara (10), Hussam Aliwat: oud (04 ja 07), Björn Bohlin: englannintorvi (02, 03 ja 08), oboe (01), Mathias Eick: trumpetti (10).
Äänitys ja miksaus: Bo Savik, Tia Dia Studios, Mölnlycke, Ruotsi. Masterointi: Jan Erik Kongshaug, Rainbow Studio, Oslo. Kansitaide: Manfred Bockelmann. Julkaisuaika: toukokuu 2017. Tuottajat: Cecilie Norby ja Lars Danielsson. Toimeenpaneva tuottaja: Siggi Loch.
01. Preludium
02. Agnus Dei
03. Lviv
04. Taksim By Night
05. Dawn Dreamer
06. Orationi
07. Sonata in Spain
08. Da Salo
09. Gimbri Heart
10. Mr Miller
11. Affrettando
12. Berchidda
Musiikki: Lars Danielsson