Blue Interval
Stunt Records, STUCD 14012
Mustavalkioiden käsittelyssä on eroja. Joku hivelee niitä silkkihansikkain, joku toinen moukaroi halasnahkarukkasin. Kosketus voi olla höyhenen kevyt tai pajavasaran isku. Voidaan tahmoa ja olla kuin siirappisin sormin koskettimistolla. Tai sitten nelistää hurjatempoista kiitolaukkaa… kukin tyyli hakee omanlaistaan sormitaiteilijaa… omanlaiseen esitykseen… omanlaiselle yleisölle…
Pianojazztrio levyjä tehdään kuin liukuhihnalta. Voisi sanoa, että kyllästymiseen saakka, sillä liian usein ne muistuttavat toisiaan. Tai ainakin kuullostavat samalta vanhan tylsältä toistolta. Tai soittajan ammattitaito ja osaaminen eivät ole balanssissa esitettävän musiikin kanssa.
Tällä levyllä kuitenkin kaikki natsaa esimerkillisesti yhteen. Asialla 31 vuotias ruotsalainen pianisti Magnus Hjorth trioineen. Levykokonaisuus on seesteisen lutvikasta kuunneltavaa. Pääosa kappaleista on Hjorthin omaa käsialaa, mutta mukaan on otettu Charlie Parkerin Barbados sekä Glennn Millerin tutuksi tekemät Moonlight Serebnade ja American Patrol. Makoisasti sovitettua tavaraa kaikki.
Hjorthin aistikkaan elegantin pianottelun lisäksi basisti Lasse Mørk on elementissään. Hänen mörkki säestyksensä että muutama irtiotto ovat puhdaslinjaista jazzinperinnettä nykyformaatissa. Muutama soolobassottelu antaa tuhtia lisäpositiivisuutta… Pehmeää kuin kissan askellus… tai tiikerin loikka, kuinka vain…
Samaa taituruutta osoittaa myös rumpali Snorre Kirk. Hänen taustatyöstönsä on monitahokasta, mutta kohteliaasti taka-alla pysyttelevää. Ei kuitenkaan missään piilossa, vaan juuri sopivana tahdittajana. Hänen soittorepertuaarinsa sisältää moninaista äänimailmaa ja loistokkaita rytminvaihdoksia. Namunakutusta…
Nuo rytminvaihdokset ovatkin yksi tämän levyn ihastuttavampia asioita. Hjörthin pianomaalailun taustarytmi muuttaa muotoaan erinomaisen maukkaasti. Tämä tulee hienostiu esiin mm. Parkerin Barbadosissa ja Millerin Moonlight Serenadessa…
Itse Hjorth on siis lähtöisin Ruotsista, mutta asuu nykyisin Tanskassa perheineen. Hän aloitti musisoinnin lapsena viulun ja pasuunan soitolla, joista 12-vuotiaana siirtyi pianon ääreen. 2004 hän muutti Kööpenhaminaan, jossa opiskeli Rhythmic Music Conservatoryssa. Hän on nykyisin kysytty pianisti ja hänellä on monta rautaa tulessa.
Hänen otteensa pianoon on rennonoloista ja sielukasta. Hänen soittonsa soljuu keveän valtoimena, mutta kurinalaisena. Rytmisesti ja melodisesti soittokokonaisuus pysyy hyvin kasassa. Vaikka se kuulostaakin helpolta, jopa väliin yksinkertaiselta, on se teknisesti vaativaa.
Josko soitto on makoisaa kuultavaa, niin myös sävellystyö on onnistunutta. Hän ei ole pyrkinyt mihinkään erikoisuuksiin tai taidepläjäyksiin vaan melodisuus ja rytmi on etualalla. Olipa sitten kysymyksessä hitaampi haaveksunta tai ripeämpi rytmipolku.
Tämä levy sopii yhtälailla leppoisaksi taustamusiikiksi kuin täysin siemauksin kaikessaa rauhassa nautittavaksi. Suosittelen viime mainittua, jotta sen kaikki vivahteet ja sävelkulut täysin avautuisivat kuuntelijalle. Nautinnon hekuma muuttuisi untuvan pehmoiseksi…
Erinomaisen makoisa hyvänmielen tekele… nautittavaksi! (OR)
Magnus Hjorth piano, Lasse Mørck basso, Snorre Kirk drums
Recorded by Bjørn Gjessing at Village Recording, Vanløse, Denmark, May 2013
Mixed by Bjørn Gjessing, July 2013
Mastered by John Mayfield at Mayfield Mastering, Nashville, August 2013
01. Green Repose (Magnus Hjorth) 6.52
02. Lion’s Route (Magnus Hjorth) 5.32
03. Barbados (Charlie Parker) 3.32
04. Mellowe (Magnus Hjorth) 4.49
05. Moonlight Serenade (Glenn Miller) 3.53
06. Yantoon (Magnus Hjorth) 5.53
07. Blue Interval ((Magnus Hjorth) 7.31
08. Icy Blast (Magnus Hjorth) 5.37
09. American Patrol (F.W. Meacham) 7:21
10. Lost and Found (Magnus Hjorth) 5.03
11. Let It Go (Magnus Hjorth) 4.33