Song for a New Decade
TUM CD 042-2
Mikko Innanen on jo vuosia ollut suomalaisen jazzin ennakkoluulottomimpia muusikoita, joka erilaisten kokoonpanojensa kanssa on liikkunut sujuvasti vapaan improvisoinnin lisäksi myös kiinteämpiä rakenteita sisältävässä musiikissa. Innanen on tehnyt paljon yhteistyötä erityisesti skandinaavisten soittajien kanssa. Tällä levyllä hänen kanssaan on kaksi amerikkalaista mestaria: maineensa jo 1960-luvulla Cecil Taylorin yhtyeessä luonut rumpali Andrew Cyrille ja 1970-luvulta lähtien lukemattomien free-tyylisten muusikoiden kanssa työskennellyt William Parker.
Tuplan musiikki on äänitetty kahdessa sessiossa brooklynilaisissa studioissa. Ensimmäisellä 2010 äänitetyllä levyllä Mikon kanssa soittavat sekä Parker että Cyrille. Toisella kahta vuotta myöhemmin syntyneellä kumppanina on pelkästään Andrew.
Musiikiltaan levyt poikkeavat toisistaan. Trion esitykset koostuvat enimmäkseen Innasen juuri tätä sessiota varten kirjoittamista paikoin melodioiltaan hyvinkin perinteisiltä kuulostavista kappaleista. Jälkimmäinen albumi taas rakentuu Innasen ja Cyrillen improvisaatioiden varaan.
Levyn saatesanoissa Innanen kertoo, ettei hän halunnut antaa tarkkoja ohjeita kanssasoittajilleen omien kappaleidensa tulkinnoista, vaan jätti heille vapaat kädet omien osuuksiensa rakentamiseen. Viisas päätös, sillä herrat Parker & Cyrille ovat näin saaneet mahdollisuudet täydentää Mikkoa hyvinkin kekseliäillä ja vaihtelevilla ratkaisuilla. Andrew’n soitossa ilahduttaa erityisen paljon hänen melodinen tapansa käsitellä rummustoa, samoin hänen hieno dynamiikkatajunsa. William taas kehittelee vaihtelevia bassotaustoja jokaiseen kappaleiseen.
Triolevyllä Mikko soittaa altto- ja baritonisaksofoneja. Kolmikon yhteiseksi sävellykseksi merkityssä Look for the Red Door’issa hänen soittimenaan on intialainen klarinetti, jonka syvä sointi sopii mainiosti hidastempoisen teoksen tunnelmaan.
Ensimmäisen levyn ainoa varsinainen free-rypistys löytyy viimeiseltä raidalta, jossa nämä kolme herraa ryöpyttävät todella rankasti angstisen, hälytysajoneuvon äänen mieleen tuovan tempoltaan kiihtyvän teeman jälkeen. Ilahduttavaa on havaita, että Mikko pärjää tasaveroisesti näiden kahden free-konkarin rinnalla. Onkin hyvä idea, että TUM ottanut tälle levylle eri sukupolvien soittajia.
Toinen levy koostuu kahdeksasta Innasen ja Cyrillen improvisoidusta kappaleesta, joka tuo mieleen heidän toissavuotisen duoesiintymisensä We Jazz-konsertissa Aleksanterin teatterissa. Tämä on lähtökohdiltaan vaativa tilanne, sillä heillä ei tukenaan kappalerakenteita, vaan kaikki on luotava tyhjästä. Tässä tapauksessa herrojen aiempi kokemus tällaisissa puitteissa tuotaa hyvää jälkeä. He ymmärtävät myös vuorovedon merkityksen ja senkin, ettei kannata heti alussa heittää kaikkea peliin, vaan antavat ideoiden kehittyä kestoiltaan vajaasta kuudesta lähes kolmeentoista minuuttia kestävissä ”lauluissa”.
Mikko Innanen, baritoni- ja alttosaksofoni, intilainen klarinetti, nenähuilu, pillit ym, William Parker, basso, Andrew Cyrille, rummut. Parker vain CD1:llä.
Äänitys CD1: Joe Maralciano, Systems Two Studio, Brooklyn, New York, 15.1.2010. CD2: Max Johnson, Ibeam Music Studio, Brooklyn, New York 2.6.2012.
Miksaus Miikka Huttunen, Neomusic, Helsinki,
Masterointi Janne Malén, DER, Tammisaari
Tuottaja Mikko Innanen. Tuotannon johto Petri Haussila
CD1
1. Song for a New Decade
2. The End is a Beginning
3. Karl’s Castle
4. Look for the Red Door
5. A Morning, a Day, a Night
6. See you at 103
7. Blue in Nublu
8. Small and Big Steps
Sävellykset Mikko Innanen, paitsi Look for the Red Door (Innanen-Parker-Cyrille)
CD2
Songs for the New Decade
1. Song 1
2. Song 2
3. Song 4
5. Song 5
6, Song 6
7. Song 7
8. Song 8
Sävellykset Innanen & Cyrille