Detachment
Kitaristi Olli Hirvosen ensilevy Detachment nousee kerta heitolla kitaralevyjen eliittiin. Kuluvan vuoden huhtikuussa julkaistu levy on erinomainen näyte nuoren kitaristin taidoista ja avarasta musiikkinäkemyksestä. Levy sisältää yhdeksän raitaa ja kokonaisuudessaan yli 54 minuuttia Hirvosen aikavälillä 2009-2013 säveltämää musiikkia. Yleensä kitaristien omat sävellykset ovat suhteellisen mitättömiä. Näin ei ole kuitenkaan tässä tapauksessa, sillä Hirvosen sävellyksissä on ideaa ja tyyliä. Jokainen levyn biiseistä sisältää oman ideansa. Tosin toivoisi vielä kuulevansa Hirvosen työskentelyä myös standardien parissa.
Kysymyksessä on itse asiassa Olli Hirvonen Quartetin voimannäyte. Hirvosen lisäksi kvartetissa soittavat tanskalainen tenorisaksofonisti Frederick Menzies, hollantilainen rumpali Philippe Lemm sekä yhdysvaltalainen kontrabasisti Jeff Koch. New Yorkissa The Manhattan School of Musicissa opiskelleet nuorukaiset perustivat kvartetin vuonna 2011. Hirvonen muuten valmistui kyseisetä oppilaitoksesta musiikin maisteriksi vuonna 2013. Sitä ennen Hirvonen on ehtinyt voittaa vuonna 2010 Young Nordic Jazz Comets kilpailunyhdessä Panu Savolaisen (vibrafoni ja Jens Böckamp (puhalitmet) kanssa, valmistua keväällä 2011 jazzmusiikin kandidaatiksi Sibelius-Akatemiasta. Lisäksi Hirvonen on valittu Pori Jazzin vuoden taiteilijaksi 2011.
Vuonna 1989 Lappeenrannassa syntyneelle nuorukaisella on siis aikamoiset meriitit, kun vielä lisätään, että Suomen Jazz & Pop Arkisto JAPA myönsi Hirvoselle vuoden 2013 Erik Lindströmin rahaston apurahan. Jo pelkästään tämän levyn perusteella voidaan todeta, että apuraha on osunut niin sanotusti kohdalleen. Jazzin lisäksi Hirvonen on soittanut muun muassa sekstetti Life Sizen ja indierock-bändi Merrily & The Poison Orchardin riveissä. Jazzmusiikin lisäksi Hirvonen on kiinnostunut klassisesta musiikista. Tiettävästi suunnitteilla on sähkökitaralle kirjoitettu kamarimusiikkihanke.
Levy sisältää kitarajazzia fuusiosta, mainstreamin kautta avantgaard rypistykseen. Avausraita The Gift tempaisee rock-vaikutteisena fuusiojazz-biisinä kuulijan mukaansa. Hirvosen lievästi säröinen soundi tuo mieleen John Scofieldin soundimaailman. Tosin Hirvosen soitossa ei tällä raidalla ole Scofieldille ominaista viipyilevää mietiskelevyyttä. Hirvosen soitto tuo ajoittain mieleen toisen suuren suuren suosikkini John Abercrombien tyylin ja sielukkuuden. Ajoittain mieleen tulee myös Pat Methenyn tyylittely. Myös vanhojen suuruuksien vaikutusta on havaittavissa. Jim Hallin aistikkuus, Barney Kesselin notkeus ja jopa Wes Montgomeryn pehmeys ja oktaavi soinnuttelu putkahtavat mielikuviin. Vaikutteita löytyy varmasti muualtakin, mutta annetaan Hirvosen kuulostaa ihan omalta itseltään. Hän tuo levyllä esiin monipuolisen soundiarsenaalinsa. Kysymyksessä ei ole kuitenkaan pelkkä teknisten taitojen esittely, vaan sävellyksiin sopivan soundin löytäminen ja toteuttaminen.
Kakkosraita One On One on herkullinen. Siinä tenorisaksofonisti Frederick Menzies tuo alttomaisella soundillaan mainstream meininkiä. Jeff Koch saa tilaa mehevälle bassosoololle ja kvartetti toimii hienosti. Levyä kuunnellessa huomaa muutenkin, että yhdessä on soitettu pitkään. Soitto on hiottua ja kvartetin jäsenet tukevat ja täydentävät hienosti toisiaan. Kvartetti on keikkaillut vuodesta 2011 alkaen New Yorkin klubeilla ja vieraillut muutamilla festivaaleilla. Toivottavasti kutsuja tulee myös Koti-Suomeen ja muualle Eurooppaan. Syytä kyllä olisi.
Yhteissoitto ja vuoropuhelut ovat tyylikkäitä. Menzies tuo balladeihin tunnetta ja rypistyksiin räväkkää rouheutta. Hän pääsee irti erityisesti kahdeksannella raidalla Submission. Jim Hallin työskentely altisti Paul Desmondin kanssa tulee väistämättä ajoittain mieleen. Varjoon ei jää komppiryhmäkään. Kochin bassottelu on varsin muhkeaa ja soolonpätkät sekä vuoropuhelut Hirvosen kitaran kanssa ovat herkullista kuultavaa. Philippe Lemm piiskaa kvartetin oivaan vauhtiin, mutta painaa hienosti jarrua silloin, kun siihen on tarvetta. Hän todella soittaa rumpuja ja löytää oikean soittotavan jokaisella raidalla. Hän hallitsee niin iskevän rock-kompin kuin herkät balladitkin. Lisäksi hän pääsee sooloilemaan mainiolla Submission raidalla. Kvartetti toimii erinomaisesti. Levyn nimibiisi Detachment on hieno esimerkiksi kvartetin toiminnasta. Monipolvista biisiä kehitellään hienosti. Soitto polveilee hienosti ja biisistä sukeutuu varsinainen taideteos.
Herkkä Midsummer Dream tuo mieleen suvisen Saimaan ja sen tyynen kesäisen pinnan. Onhan Hirvonen lähtöisin Lappeenrannasta. Balladi soi unenomaisesti lähes paikallaan. Kochin pehmeä basso täydentää loistavasti Hirvosen herkkää kitaraa. Levyn päättävä Selfless on niin ikään hieno balladi ja oivallinen lopetus hienolle levylle.
Tämä levy on hieno käyntikortti New Yorkiin asettuneelle kitaristille ja hänen kvartetilleen. Kaiken kaikkiaan hienoa ja huolellista työtä aina äänitystä ja miksausta myöten. Toivoa sopii, että jatkoa seuraa lähitulevaisuudessa. (EK)
Olli Hirvonen – kitara, Frederik Menzies – saksofoni, Jeff Koch – basso, Philippe Lemm – rummut
Recorded and mixed by John Davis at Bunker Studio, Brooklyn, NY in February & March 2013
Mastered by Randy Merrill at Masterdisk Studios, New York, NY in July 2013
01. The Gift 5.48
02. One On One 6.49
03. Lightness 6.55
04. Midsummer Dream 6.04
05. Detachment 8.06
06. Leverkühn 4.42
07. The Other Inside 6.04
08. Submission 5.07
09. Selfless 4.57