Fest På Amager
BAREFOOT RECORDS 2012
Viiden naismuusikon muodostama elektro-akustinen kvintetti Pistol nr. 9 julkaisi ensilevytyksensä Fest På Amager viime lokakuussa vinyylinä ja laittaa kuulijan totta vie koville. Soittajat tulevat kolmesta eri maasta Tanskasta, Norjasta ja Eestistä, mutta kaikki vaikuttavat kuitenkin Tanskan jazzympyröissä tällä hetkellä. Yhtyeen liikkeellepaneva voima on alttosaksofonisti ja klarinetisti Maria Faust, joka tunnetaan Porissakin viime kesänä vierailleesta Maria Faust Group yhtyeestä. Muut soittajat ovat pasunisti Maria Bertel, mikrokitaraa ja kosketinsoittimia soittava ja elektronisten laitteiden kanssa keskusteleva Katrine Amsler, Qarin Wikström, joka käyttää ääntä ja elektronisia laitteita sekä erikoista omnichords -nimistä elektronista soitinta sekä rumpali Michala Østergaard-Nielsen.
Tämä selkäytimen suoraan räjäyttävä kokeellisen improvisoinnin sähköinen naisenergia iskee tavalla, mikä kääntää sisuskalut ympäri ja aamulla syöty kaurapuuro alkaa kiertää vatsan onteloissa vinhaa vauhtia kuin pesukoneen linko konsanaan 1200 kierrosta minuutissa. Tulinen riivinrauta polttaa ihon karrelle ja pelästyttää aivosolut tapittamaan teletappien lailla. Hätkähdät ja tunnet olevasi infernaalisen kaaoksen keskiössä, mistä on vaikeata löytää pakotietä. Ympärilläsi kierii tulipallo, mikä ei armoa jakele. Villi ja haastava vastakkainasettelu, ilo ja suru, tinkimättömyys ja löysäkätisyys, totisuus ja hersyvä nauru, kylmyys ja lämpö, myötämielisyys ja vastahankaisuus, valoisuus ja pimeys, raivo ja lempeys, suurieleisyys ja vaatimattomuus, kaikki on mahdollista tässä raastavassa ympäristössä.
Mutta ei siinä kaikki. Levy sisältää toisaalta hyvinkin seesteisiä ja taiteellisesti nautittavia kappaleita. Levyn 11 kappaletta ovat nimekseen saaneet vain ajanmääreitä. A puoli sisältää 6 kappaletta, joista osa on varsin kauniisti soivia, rauhallisuutta uhkuvia, vapaasti ja eloisasti esitettyjä. B puolella olevat loput 5 kappaletta edustavat rankempaa ääniteknillistä sekasointia. Varsinkin ensimmäinen, pisin kappale 02.00, on rankkaa tekemistä. Väliin mahtuu kolme lyhyempää hieman suoraviivaisempaa ja soinnillisesti tasapainoisempaa tuotetta, kunnes 08.03 taas rynkyttää ilmoille raastavaa noisea. Viuhuva, piiskan lailla sivaltava, elektroninen sähkövirta kulkee läpi kehon. Aidoilla soittimilla siihen yhdistyvät poikkitaiteelliset sävelkuviot täydentävät kuulijan ympärille kehittyvää kiehuvan kuumaa ja toisaalta taas viiltävän kylmää äänimattoa.
Yhtyeen musiikki on rehellistä ilmaisua ja se tulee suoraan soittajien sydämistä. He hakevat voimallisia haasteita ja uusia tapoja ilmaista musiikillisia ambitioita, näkemyksiä sekä teoreettisen ajatusmaailman mentaalitasolta että konkreettisen jokapäiväisen elämän realiteeteista. Yhtyeen jäsenillä on omat vahvat mielipiteensä. Vapaa maailma pitää kohdata ilman pelkoa. Pistol Nr. 9 asettaa kyseenalaiseksi vanhat tavat toimia ja tuo esille uusia malleja musiikin keinoin. Kaikkea voi tehdä, mutta jokaisen ei tarvitse siitä pitää. Yhtyeen musiikki on haasteellista, ristiriitaista, monisärmäistä, paikoitellen kaoottista, mutta myös kauniin sointuvaa ja minimalistista.
Tämä ei varmasti kaikkia musiikin kuuntelijoita kiinnosta, eikä tätä levyä varmasti ole edes koko kansan kuunneltavaksi tarkoitettukaan. Se on musiikkia niille, jotka ovat valmiit kohtaamaan jotain uutta ja merkillistä, vapaasti ilmaistua improvisoitua musiikkia ilman rajoja. Kun pasuunan, alttosaksofonin, rumpujen ja kosketinsoittimien avulla tuotettua laajaa ja värikästä sointikirjoa on maustettu sähköisillä elektronisilla laitteilla, tuloksena on valtava määrä suhinaa, rätinää, sihinää, hälyääniä, mölyä, ihmisääntä, korsketta, röyhyä, rutinaa, kilkettä ja kalketta, mutta myös intiimiä hienostuneisuutta, rauhallisuutta, seesteisyyttä, mielentasapainoisuutta, levollisuutta, tyyneyttä ja taiteellista ilmaisun monipuolisuutta.
Mielenkiintoinen kokeilu naisilta, joiden päätä ei tunnu huimaavan. Kokeileva musiikki on omalla tavallaan kummallisen kiehtovaa, siitä voi avomielinen kuuntelija löytää hienoja “kiksejä” tai sitten ei. Jos joku tämän perusteella on kiinnostunut tästä LP-levystä, niin sen saatavuutta pitäisi varmaan kysellä suoraan levy-yhtiöltä osoitteesta http://barefoot-records.com
(JKi)
Maria Faust: saksofoni ja klarinetti, Maria Bertel: pasuuna, Katrine Amsler: microkitara, koskettimet ja elektroniikka, Qarin Wikström: omnichord, koskettimet, ääni, elektroniikka, Michala Østergaard-Nielsen: rummut
Äänitys: Aske Bode, Mayhem, Kööpenhamina, helmikuu 2012. Miksaus ja masterointi: August Wanngren. Kannen suunnittelu: Tuuli. Kannen taide: KIWA. Julkaistu: 10.10.2012.
A-puoli 16:30
- 20.03
- 21.00
- 22.42
- 23.30
- 23.35
- 00.00
B-puoli 15:55
- 02.00
- 03.56
- 04.25
- 07.12
- 08.03