Säveltäjä, kitaristi ja orkesterinjohtaja Raúl Mannola (46) yllättää upeasti levyllään Guitarra adentro. Uuden ajan flamenco elää tällä levyllä rikkaana ja väkevänä – maestron tekijäyhteisö haluaa osaltaan myös viedä koko flamencotraditiota eteenpäin, ei vain inspiroitua siitä itse.
Espanjan ja erityisesti Andalusian kauniin riipaisevaan musiikkitraditioon syvällisesti perehtynyt maestro Mannola on omassa tuotannossaan (kuudes levy 1995 alkaen) kombinoinut taitavasti elementtejä muistakin kulttuureista ja output on ollut innostava world music -luomus.
Vierailu Hämeenlinnan Linnajazzissa 2005 yhdessä Jukka Tolosen ja Timo Lehdon kanssa (Guitarras del Norte-trio) jätti ehkä vielä hieman eriytymättömän kuvan suunnasta, mutta viimeistään nyt kaikki epäilyt karisevat. Guitarra adentro on upeaa, modernia flamencoa, joka tuo vahvaan perinteeseen uutta ja mielenkiintoista ainesosaa.
Mannola on näkemyksensä mukaan halunnut palata flamenco-juurilleen. Tämä ei sulje pois sitä asiaa, että hänellä on maailmankansalaisen perspektiivi musiikkiin – monin paikoin tuotos soi kuin mestarikitaristi John McLaughlinin Shakti parhaimmillaan!
Nykyisin pääasiassa Espanjassa viihtyvä kitarataiteilija valmistui flamencokitaran opettajaksi Córdoban konservatoriosta. Guitarra adentro on äänitetty kolmena yönä Madridin parhaaksi mainostetussa studiossa Red Led. Kolmella otolla on haluttu tavoitella konsertinomaista, välitöntä ja aitoa tunnelmaa. Tässä onkin onnistuttu erittäin hyvin.
Guitarra adentro on hyvin monitasoinen levy. Rajujen purkausten vastapainona on kauniita piano-voimakkuudella esitettyjä jaksoja, joissa kitaraa myötäilevät huilu tai viulu. Mannola soittaa myös flamenco-perinteelle melko vierasta 12-kielistä kitaraa, mikä tuo helmeilevän kauniin sävyn musiikkiin.
Jopa asialleen vihkiytynyt ja hyperkriittinen Festival Flamenco de Helsinki ylisti kotisivullaan Mannolan olevansa levyllään olevansa “uransa huipulla” ja kyseessä “espanjalaistenkin kriteerien mukaan niin kovatasoinen flamencolevy, että viimeistään nyt voidaan puhua flamencosta universaalina taidemuotona”. Hienoja mainesanoja ja samalla velvoittavia.
Helsingin Savoyn konsertissa talvella Mannola esitteli nykyisen madridilaisen huippubändinsä, jossa on mukana myös taidelajin live-esityksiin välttämätön tanssija (Aylin Bayaz) ja laulaja (Juan Fariña). Tuosta yhtyeestä huilisti Juan Carlos Aracil, kitaristi Leandro Bianchi ja perkussionisti Sergey Saprichev esiintyvät myös tällä levyllä.
Lisäksi levytyksessä on mukana muita nykyflamencon huippunimiä, kuten Paco de Lucian tarumaisessa yhtyeessä yli 15 vuoden ajan soittanut huilisti Jorge Pardo.
Poikkeuksellisen säkenöivä ja sähköinen live-tunnelma on onnistuttu taltioimaan levylle erinomaisten muusikoiden avulla. Osansa lienee myös tekotavalla; suurin osa on purkitettu “studio-livenä”, eli oikeasti yhtä aikaa soittaen. Heti avausraita, Los Corales-tango tempaa kuulijan mukaansa. Nimisävelmän ohella ne ja argentiinalainen milonga-tyylin Nenúfar tekivät minuun suorastaan mykistävän vaikutukset.
Adentron musiikki koostuu Mannolan kymmenestä omasta sävellyksestä. Puolet niistä on kokonaan tai osin säestyksettömiä sooloteoksia. Toinen osa edustaa traditionaaliseen henkeen sovitettuja lauluja. Flamencolaulu, espanjan cante (joka on tarkkaan ottaen sanan cantar yksikön toisen persoonan imperatiivin preesens), muodostaa oman lajityyppinsä – aikojen alussa ne olivat mm. peltojen työlauluja, joissa ylistettiin tarujen sankareita.
Miespuolisia laulajia ovat vuorotellen Rafael “Falo” Jiménezi ja Antonio “El Veneno” Porcuna. Lisäksi vierailevia solisteja ovat huilisti Jorge Pardo ja sellisti Francisco Herrador.
Espanja adverbi adentro tarkoittaa “sisällä” – nyt symbolisesti siis ollaan “kitaran sisällä”, musiikin perinnemaisemaa tarkkaillen ja siihen kontribuutiota antaen. Aivan loistavaa. Adentron voi myös ymmärtää “paikalla”; nyt on mestarikitaristi paikalla ja käsityönä tehdyt kitarat soivat taivaallisen kauniisti (osa muuten suomalaista käsityötä).
Mannolan yhteisö tuo esiin suhdettaan flamencoon: se on nuestro flamenco; “meidän flamencoamme”. Ei siis haeta akateemista, “oikeaoppista” tulokulmaa kansanperinteeseen, vaan yksilöllistä ja yhteisöllistä tuotosta. Siis oikea asenne, joka tuottaa kerrassaan loistavaa taidetta!
Maestro Mannolan MySpace-osoite on: www.myspace.com/raulmannola, josta löytyy myös tämän levyn materiaalia. Uusflamencon maailma on ihmeellinen. Hyvää matkaa – buen viaje!
Tracks:
- “Los Corales” (Tangos)
- “El Divino Sol” (Soleá)
- “Nenúfar” (Milonga)
- “Para Guni (Rondeña)”
- “De mi Corazón Blanco y Verde” (Bulerias)
- “Guitarra adentro” (Taranta)
- “Malagueña del Mar” (Malagueña)
- “Serrano de Ronda” (Abandolao)
- “Balik” (Seguiriya)
- “Empieza Amanecer” (Minera)
Musicians: Raúl Mannola, Rafael Jiménez “Falo“, Antonio Porcuna “El Veneno“, Jorge Pardo, Juan Carlos Aracil, Ken Slaven, Sergey Saprychev, Manuel Luque. Leandra Bianchi, Francisco Herrador, Aylin Bayaz
Production; Raúl Mannola, Sergey Saprychev, Manuel Luque
Recording: Joaquin Pizarro/Red Led
Mixing: Javiers Ustara/Musigrama
Mastering: Red Led