Koskettava harmoninen rauhallisuus, syvällinen tunteellisuus, jopa kirkkomusiikkimainen hengellisyys ovat eräänlainen tavaramerkki Sinikka Langelandin lauluissa. Hän on saanut klassisen musiikin koulutuksen, mutta alkoi myöhemmin tutkia enenevässä määrin nykyaikaista kansanmusiikkia sen eri vivahteineen. Kiinnostus tähän musiikilliseen suuntaukseen vei hänet kuitenkin yhä syvemmälle vanhempaan kansanmusiikin syövereihin. Aikaisemmat levyt ovat perustuneet pitkälti norjalaiseen kansanperinteeseen, saagoihin ja ylipäätään syviin kansanmusiikin muotoihin. The Land That Is Not pureutuu hieman tuoreempaan, 1900-luvun, runouteen. Se on musiikillinen läpileikkaus suomenruotsalaisen Edith Södergranin ja norjalaisen Olav H. Haugen runoudesta. Hänellä on taito löytää kansanmusiikista uusia alueita, mitkä sopivat hyvin runon muotokuvioon, mutta samalla hän osaa käyttää musiikin antamia laajoja mahdollisuuksia hienosti, muodostaen hyvän ja yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ei ole jäykistynyt pelkän perinteen kahleisiin.
Vaikka tässä on kyse hyvin pitkälti perinnemusiikista kansanmusiikin lähtökohdin, niin kaikesta huolimatta löytyy levyltä myös jazzin henkeä. Se tulee oikeasti esille levyllä soittavien muusikoiden luomasta ilmapiiristä. Kaikki Langelandin taustan luovat soittajat ovat vahvasti mukana jazzin ytimessä, kukin omalla tahollaan. Kaikilla on myös levytystaustaa ECM:lle aikaisemmin. Langeland on myös hyvin löytänyt yhteisen sävelen jazzmuusikoiden kanssa sovituksilleen. Työskentely on saumatonta ja runomusiikki taipuu taitavasti yhtenäiseksi jazzin ja kansanmusiikin fuusioksi. Tästä on hyvä esimerkki kappale Lucky Cat. Se alkaa Langelandin kanteleen soitolla, mutta kappaleen loppupäässä molemmat puhaltajat, trumpetisti Arve Henriksen ja saksofonisti Trygve Seim, pääsevät mahtavaan draiviin. Pitkään yhteistyötä Langelandin kanssa tehneen Anders Jorminin basso kumahtelee makoisasti. Rumpali Markku Ounaskari on onnistunut erinomaisesti saamaan oikean rytmityksen ja tunteen osittain hyvinkin paljon jazzmusiikista erillään olevaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Jorminin soolo kappaleessa The Day Cools on nautittavaa. Spring In The Mountain alkaa Henriksenin yksinpuhalluksella mistä Langeland jatkaa yksinlaululla, mikä siivittää Ounaskarin tutkivaan kuljeskeluun rumpujen kuminalla. Soitto vaihtelee kiihkeästi tunnelmasta toiseen, välillä voimakkaasti groovaten, siirtyen taas ylimaalliseen tyyneyteen.
Levy sisältää parikymmentä sivua käsittävän erillisen kirjasen, missä laulujen sanoitukset on kirjoitettu Södergranin runojen osalta ruotsiksi ja Haugin kohdalta norjaksi ja ne ovat vielä käännetty englanniksi. Näin kuulija voi vielä tarkemmin paneutua ilmaisun sisältöön ja ehkä sitä kautta löytää vahvemman siteen esitettävälle musiikille. (JKi)
Sinikka Langeland: laulu ja kantele, Arve Henriksen: trumpetti, Trygve Seim: sopraano- ja tenorisaksofoni, Anders Jormin: kontrabasso, Markku Ounaskari: rummut
Äänitys: Jan-Erik Kongshaug, Rainbow Studio, Oslo, syyskuu 2010. Tuotanto: Manfred Eicher. Kannen suunnittelu: Sascha Kleis. Kuvat: Dag Alveng. Julkaistu: syyskuu 2011.
- The Land That Is Not (Sinikka Langeland) 7:56
- What Is Tomorrow (Sinikka Langeland) 4:49
- A Strip Of Sea (Sinikka Langeland, Anders Jormin) 2:27
- Triumph of Being (Sinikka Langeland) 6:15
- The River Murmurs (Sinikka Langeland, Anders Jormin) 3:45
- Lucky Cat (Sinikka Langeland) 4:58
- It’s The Dream (Sinikka Langeland) 4:17
- The Day Cools (Sinikka Langeland) 5:41
- The Rose (Sinikka Langeland) 3:14
- Spring In The Mountain (Sinikka Langeland) 3:26
- Slowly The Truth Dawns (Sinikka Langeland) 6:53