Uskonnolliset laulut ovat olleet merkittävä osa norjalaista kansanmusiikkia, mutta Neitsyt Maria esiintyy vain muutamissa hymneissä ja niissäkin vain valikoidusti. Tähän on oma historiallinen tausta, sillä häntä esittävät kirkkomaalaukset ja veistokset hävitettiin vuonna 1537 suuressa määrin. Se, joka halusi edelleen itsepintaisesti palvoa häntä, sai rangaistuksen. Kaikesta huolimatta myytti hänestä elää edelleen norjalaisen kansanlaulun perinteessä. Tätä perinnettä on norjalainen laulaja ja kanteleen soittaja Sinikka Langeland tuonut esille lauluissaan ja saagoissaan. Hän on käynyt läpi klassisen musiikin koulutuksen, mutta alkoi myöhemmin tutkia enenevässä määrin nykyaikaista kansanmusiikkia sen eri vivahteineen. Kiinnostus tähän musiikilliseen suuntaukseen vei hänet yhä syvemmälle vanhempiin kansanmusiikin muotoihin. Hän keskittyi tutkimaan ajatusta luoda alkuperäisestä kansan perinteen juurista polveutuvan musiikin siirtämistä omien laulujen sisältöön. Kanteleen soittoon hän siirtyi kahdenkymmenen ikäisenä ja samalla paneutui myös vanhoihin Suomen Karjalan perinnemelodioihin.
Tämä urkujen ja violan säestyksellä tehty “Maria’s Song” on hänen toinen äänitteensä ECM yhtiölle ja kaiken kaikkiaan 13. albumi. Jokainen varmaan voi hyvin ennalta arvata, että CD:n sisältö on kaikkea muuta kuin jazzia, se ei “liippaa” edes läheltä jazzin poljentoa, vaan on täysipainoista hengellistä kirkkomusiikkia. Kun levyä kuuntelee, niin tunne on kuin istuisi kirkon penkillä virsiä veisaamassa. En tarkoita tätä mitenkään negatiivisessa mielessä, sillä omalla alueellaan tämä on hienoa musiikkia. Varsinkin urut antavat sisältöön mahtipontista kumua. Tähän musiikilliseen kokonaisuuteen on sitten liitetty kansanmusiikin ja klassisen musiikin aineksia, joita Langeland on sovitellut yhteen. Kahden klassisen musiikin soittajan kanssa tarkoitus on ollut uudelleen taltioida Marian tekstejä pyhäksi kirkolliseksi musiikiksi. Hän on sovittanut ikivanhoja keskiaikaisia lauluja vapaamuotoisesti omalle tyylilleen sopiviksi. Itkunsekaiset kansan laulujen melodiat on yhdistetty Johann Sebastian Bachin ajattomiin säveliin.
Kåre Nordstoga on Oslon Katedraalin urkuri. Päätyönsä lisäksi hän tekee laajasti erilaisia projekteja urkujen soittoon liittyen. Hän on erityisesti keskittynyt sellaisten suurten mestareiden kuin Bachin ja Mozartin musiikkiin ja on esiintynyt monissa merkittävissä urku tapahtumissa ympäri Eurooppaa. Lars Anders Tomter on arvostettu viulisti, joka ponnahti kansainväliseen tietoisuuteen voitettuaan tärkeät palkinnot Budapestin ja Lillen viulukilpailuissa. Häntä on voinut mm. kuulla, enemmän jazzin henkeen lukeutuvalla, Terje Rypdalin levyllä “If Mountains Could Sing” vuodelta 1994.
Rukous auringolle “Lova Lova Lina” esiintyy monessa laulujen versioissa ja Neitsyt Maria ilmaantuu monissa niistä. Tekstit on otettu suureksi osaksi Luukkaan evankeliumista ja sovitettu kansanmusiikin melodioihin. Äänitykset on tehty Trondheimin Nidaros Katedraalissa, missä on käytössä harvinainen Baroque urut, mikä Sinikka Langelandin mukaan sopii aivan mainiosti kansanmusiikin sointuihin. Klassisen musiikin ystäville tästä varmasti löytyy mainiota ja ehkä vähän erilaista vivahdetta, mutta jazzin ystävät voivat hyvällä omalla tunnolla unohtaa tämän levyn. (JKi)
Sinikka Langeland, laulu, kantele; Lars Anders Tomter, viola; Kåre Nordstoga, urut
Äänitys: Ove Berg, Nirados Cathedral, Trondheim, helmikuu 2008. Editointi: Ove Berg, Jean Lewis (Suite, Chaconne). Kannen kuva: Dag Alveng. Muut esitteen kuvat: Morten Krogvold, Nidaros Domkirke (sivu 23). Suunnittelu: Sascha Kleis. Tuotanto: ECM. Julkaistu 2009.
Mary’s Message
- Lova lova Lina (Traditional / text: Sun prayer) 0:50
- Meine Seele erhebet den Herren, BWV 648 (organ) (Johann Sebastian Bach) 2:32
- Ave Maria (based on medieval ballad / text: Ave Maria) 5:00
- Suite No. 1 in G major, BWV 1007: Prélude (viola) (Johann Sebastian Bach) 2:17
- The angel Gabriel greets Mary (Johan Sebastian Bach) 1:20
- Suite No. 1 in G major, BWV 1007: Allemande (viola) (Johann Sebastian Bach) 3:34
- But the angel said to her (Medieval ballad / text: Luke1,30-31) 1:01
- Suite No. 1 in G major, BWV 1007: Courante (viola) (Johann Sebastian Bach) 2:32
- He will be great (Sinikka Langeland / text: Luke 1, 32-33) 1:07
- Suite No. 1 in G major, BWV 1007: Sarabande (viola) (Johann Sebastian Bach) 2:35
- Mary asked the angel (Marian folk hymn / text Luke 1 34-35) 1:28
- Suite No. 1 in G major, BWV 1007: Menuet I & II (viola) (Johann Sebastian Bach) 3:01
- Even Elizabeth (Sinikka Langeland / text: Luke 1, 36-37) 0:58
- Suite No.1 in G major: Gigue (viola) (Johann Sebastian Bach) 1:27
- Vom Himmel kam der Engel Schar, BWV 607 (organ) / I am the Lord’s servant (Sinikka Langeland / text: Luke 1, 38) 1:17
Mary’s Song
- Lova lova Lina (Traditional / text: Sun prayer / Tuddal / Ave Maria) 3:38
- Fuga sopra il Magnificat, BWV 733 (organ) (Johann Sebastian Bach) 5:10
- Mary visits Elizabeth (Meine Seele erhebt den Herren / text: Luke 1, 39-41)
- Kantele (Meine Seele erhebt den Herren) 0:58
- Concerto in d minor, BWV 596: I. (without tempo indication)(organ) (Johann Sebastian Bach) / She was filled with the Holy Spirit (Sinikka Langeland / text: Luke 1,41-44) 1:00
- Blessed is she who has believed (Sinikka Langeland / text: Luke 1, 45) 0:22
- Concerto in d minor, BWV 596: II. Fuga (organ) (Johann Sebastian Bach) 4:07
- Song of Mary (Es ist ein Ros’ entsprungen / text: Luke 1, 46-49)
- Kantele (Meine Seele erhebt den Herren) 0:53
- Concerto in d minor: III. Largo e spiccato (organ)(Johann Sebastian Bach) / His mercy extends to those who fear him (Sinikka Langeland / text: Luke 1, 50-54) 2:58
- Concerto in d minor: IV. (without tempo indication)(organ) (Johann Sebastian Bach) 3:31
- Kyrie (Folk hymn from “Religiose folketoner” / text: Kyrie rex splendens)
- Partita No. 2 in d minor, BWV 1004: Chaconne (viola) (Johann Sebastian Bach) / Ave Maria (Sinikka Langeland / text: Ave Maria) 13:04