The Karman Line
Hubro Music Hubrocd2543P
Norjalaiskaksikko, pianisti Morten Qvenild ja rumpali Gard Nilssen, tuntevat toisensa hyvin, sillä molemmat ovat olleet mukana Mathias Eick’n projekteissa ja äänityksissä. He olivat keskustelleet monesti soittamisesta myös kahdestaan, mutta aika ei tahtonut riittää, mutta päättivät kuitenkin sitten kokeilla. Näin syntyi projektiduo sPacemoNkey.
Molemmat ovat vaikuttaneet jo 10 – 15 vuotta Norjan jazzpiireissä ja heillä on vankka kokemus erityisesti kokeilevan, raja-aitoja kaatavan jazzmusiikin saralla. Kongsbergista kotoisin oleva jazzpianisti Morten Qvenild on sanonut duoprojektin rumpalin kanssa olevan erittäin kiinnostava ja kiehtova ajatus. Hän on tehnyt tällaista työtä aikaisemmin laulajien kanssa, mutta rumpalin kanssa syntyy aivan uudenlainen avarampi tila luovalle ajattelulle, vapaus liikkua eri suuntiin. Qvenild aloitti uransa big band -musiikin parissa 1995. Vuosituhannen vaihteesta eteenpäin hän on enimmäkseen soittanut erilaisissa pienyhtyeissä. Oman yhtyeen In the Country hän perusti vuonna 2003. Trio kävi muuten soittamassa Tampere Jazz Happeningissä vuonna 2011.
Gard Nilssen on puolestaan Trondheimin konservatorion käynyt ja sieltä valmistunut muusikko. Hänet on valittu vuoden 2006 nuoreksi jazzmuusikoksi Norjassa. Hän vaikuttaa aktiivisesti Buschman’s Revenge triossa, mikä soittaa kylläkin rankkaa voimarockia. Molemmat ovat kokeilevan musiikin visionäärejä, jotka liikkuvat jazzin ja teknomusiikin liitoksessa. Tuloksena on kokonaisvaltaista improvisointia, missä elektroninen musiikki on kiinteä osa kaksikon luomasta kokonaisilmeestä.
sPacemoNkey’n debyyttialbumi The Karman Line on täynnä yllättäviä käänteitä ja seikkailevia tilanteita, missä voi vapaasti edetä ja tehdä eräänlaista jännittävää tutkimusmatkaa kaiken aikaa, kertoo Morten Qvenild. Sellaiselta se kuulostaa, kappaleet alkavat hitaasti kiiruhtaen lähes yksinomaan Qvenildin pianonsoiton varassa, mutta tahti muuttuu tosiaan äkkiarvaamatta ja voima nousee ja mukaan tulee sähköistä usvaa. Aeronautics ja sitä seuraava Chopping Wood In My Brand New Moon Boots toimivat saman kaavan mukaan ja Blue Baboon and Carpenter kappaleessa Qvenild-pianismi toimii lähes kokonaan ilman sähköisiä lisukkeita.
Digital Cigarettes ja levyn nimikkokappale toimivat Gard Nielssenin moninaisten lyömäsoitinefektien kautta ja niiden seassa sähköinen virta syöksyy läpi äänien synnyttäen rytmin kiihtyessä valtaisan avaruudellisen suhisevan hämärän painottomuuden tunteen. Meanwhile In A Galaxy Far Away sisältää samaa voimallisen tukevaa ja mahtipontista äänimassaa, mikä virittyy kohti loppua luolaston kumisevaksi elottomuudeksi.
Levyn kiinnostavinta aluetta on laaja-alainen äänimaailma. Kaksikko on saanut aikaiseksi voimallisen kaikuva ambientin ”sonicsoundin”, mikä kulkee läpi koko levyn erilaisissa muodoissaan. En tiedä miten Qvenildin hyperpiano on viritetty, mutta siitä syntyvä äänien kirjo on massiivisuudessaan läpitunkevan värisevä ja siitä kehittyy matkan varrella aivan hiuksia nostattavan kihelmöivä äänten uusi supertaivaankappale. Kuunteluelämyksenä tämä levy on vallan erikoinen, voimaa käytetään paikoitellen nopeasti hypähdellen leikkaamalla tahtia, mutta voiman käyttö saadaan kummallisen poikkeuksellisesti tasoitettua äänten suhisevalla viidakolla. (JKi)
Morten Qvenild: hyperpiano, elektroniikka ja ohjelmointi, Gard Nilssen: rummut, gongat, kellot, vibrafoni ja elektroniikka, Jørgen Træen: modular syntetisaattori (3)
Äänitys: Propeller Studio, Oslo Norja. Miksaus: Morten Qvenild, Gard Nilssen, Jørgen Træen, Duper Studio, Bergen. Tuotanto ja sovitukset: sPacemoNkey. Kannen suunnittelu:Yokoland. Kuva: Aslak Gurholtin kuva-arkisto. Julkaistu: 28.2.2014.
1. Aeronautics 7:44
2. Chopping Wood In My Brand New Moon Boots 4:29
3. Digital Cigarettes 7:10
4. Darkness 2:21
5. Blue Baboon and Carpenter 3:46
6. Spacemonkey 6:28
7. Meanwhile In A Galaxy Far Away 3:59
8. Long Distance Call 6:22
9. Landing Day 2:55
Kaikki kappaleet ovat duon improvisointia