Stefan Pasborg

Kuvat:

15.03.2022 11:57


Ritual Dances

Sunnyside SSC 4118

1900-luvun merkittävimpiin säveltäjiin kuulunut venäläinen Igor Stravinsky (1882-1971) sävelsi 1910-luvulla useita balettimusiikkeja, joista tunnetumpia olivat Tulilintu (1910) ja Kevätuhri (1913). Molempien ensiesitykset Pariisissa herättivät raivokasta vastarintaa räikeänä pidetyn musiikin ja tuolloisista esitystavoista poikkeavan näyttämötoteutuksen takia. Kohun tyynnyttyä niistä on sittemmin tullut balettitalojen vakio-ohjelmistoa. Stravinskyn baletteihin tutustui jo pikkupoikana tanskalainen rumpali ja säveltäjä Stefan Pasborg, jonka äiti oli tanssijattarena Tanskan kuninkaallisessa baletissa.

Nyt Pasborgin lapsuudessaan kuulema Stravinskyn balettimusiikki on muuntunut big band-versioiksi, joissa hän on laventanut alkuperäisteoksia. Tällä albumin teosten pohjana on kaksi osaa Tulilinnusta (7 ja 8), loput ovat Kevätuhrista. Laventamista osoittaa se, että alkuperäisteosten osat olivat lyhyitä, yleensä 2-3 minuuttisia. Pasborgin trioversioista laajennetulle big bandille orkesteroineen Jens Christian ”Chappe” Jensenin toteutukset selvästi pitempiä johtuen pitkälti niihin lisätyistä sooloista.

Kevätuhrissa aikanaan raivoa herätti sen musiikin korostuneen raskas perkussiivinen luonne. Se oli oman aikansa todellista heavya. Pasborg hyvin säilyttänyt tämän sävyn omissa versioissaan tuomalla komppiin basson ja rumpujen vahvistukseksi ylimääräisen lyömäsoittajan.

 Levyllä on toteuttajina kaksi big bandia, tanskalainen Blood Sweat Drum+Bass sekä suomalainen UMO Helsinki Jazz Orchestra, jonka kaksi live-esitystä (1 ja 11) tallennettiin G Livelabin konsertissa lokakuussa 2019. Orkesteria johti tuolloin Ville Vannemaa. Pasborg itse oli rumpalina ja vierailevana tenorisolistina kummassakin kappaleessa oli Jussi Kannaste. Varsinaisen basistin tilalla oli Mikael Myrskog syntikkabassolla. Hyvin suomalaiset kieltämättä vaikeat teokset selvittivät . Kiva yksityskohta on ykköskappaleeseen ujutettu free-jakso Kannasteen, kosketinsoittaja Seppo Kantosen ja Pasborgin voimin.

Hyvää työtä tekevät myös Blood Sweat Drum+Bassin orkesteriosuuksien lisäksi myös solistivieraat: tenoristit Anders Banke ja Fredrik Lundin, kitaristi Jeppe Kjellberg, hammondisti Ståle Storlokken, trumpetisti Göran Kajfes ja kosketinsoittaja Anders Filipsen.

Suomessa Pasborgia on kuultu usein pienyhtyeissä mm. Mikko Innasen kanssa. Nämä Stravinsky-variaatiot tuovat uuden ulottuvuuden hänen taitelijaprofiiliinsa.

UMO Helsinki Jazz Orchestra ja Blood Sweat Drum+Bass vierailevine solisteineen.

Äänitykset: Antti Snellman (1,11), Thomas Vang (2-10). Miksaus: John Fomsgaard (1,11), Morten Bue (2-10). Masterointi : John Fomsgaard. Tuotanto: Stefan Pasborg.

 

1. Spring Round Dance (Live) 9:59

2. Sacrificial Dance 5:56

3. Ritual Dance 7:02

4. Adoration of the Earth 5:29

5. Dances of the Young Girls (Studio) 7:05

6. Introduction 4:39

7. Princess´ Game 4:28

8. Infernal Dance 3:08

9. Tableau 5:30

10. Spring Round Dance (Studio) 7:25

11. Dances of the Young Girls (Live) 8:13

Takaisin

Artikkeli luettu 144 kertaa

Translate »